دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

جفت در بارداری

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | 0 comments

فهرست مطالب

جفت چیست و چه نقشی در بارداری ایفا می کند؟

جفت یا همان placenta اندامی است که پیش از زایمان به دیواره رحم و در دوران بارداری با بند ناف به جنین متصل می شود و در طی زایمان، به همراه نوزاد، و پرده‌های جنینی از کانال زایمانی خارج می‌شود. اگر می خواهيد از سلامت جریان خون جنین و وضعیت سلامت کودک خود مطلع شويد، به بهترین سونوگرافی تهران، مراکزی که دکتر گرامی حضور دارند؛ مراجعه نمائید و سونوگرافي كالر داپلر بارداری انجام دهيد.
جفت فقط در زمان بارداری و در ديواره رحم مادران باردار تشکیل می‌شود و بعد از زایمان هم از رحم خارج می‌شود. می توان گفت جفت، مادر و جنین را به یکدیگر مرتبط می‌کند و مواد مغذی و اکسیژن را بوسیله بند ناف به جنین می‌رساند و مواد زائد را از جنین گرفته و تصفیه می‌کند. جفت اندام بیولوژیکی بسیار پیچیده‌ای است؛ این عضو در جایی که تخمک بارور به دیواره رحم می‌چسبد و لانه گزینی می‌کند؛ این بند اجازه می‌دهد که خون از بدن مادر به بدن جنین برود. در این بین جفت قادر است خونی که در بدن مادر و جنین است را بپالاید؛ به طوری که هرگز این خون‌ها با یکدیگر مخلوط نشوند.

کاربردهای جفت عبارت است از حرکت اکسیژن و وارد کردن مواد مغذی به داخل جریان خون نوزاد، انتقال دی‌اکسید کربن و ضایعات تولید شده برای دفع از بدن جنین به بدن مادر است. جفت نقش مهمی در تولید هورمون دارد همچنین از جنین در برابر باکتری‌ها و عفونت محافظت می‌کند. جفت سالم، باید در طول دوران بارداری رشد کند. برآورد می‌شود که جفت در زمان تولد 500 تا 1000 گرم وزن دارد. این عضو در طول زایمان همراه نوزاد از بدن مادر خارج می‌شود. بین 5 تا 30 دقیقه بعد از تولد نوزاد، جفت نیز از بدن بیرون می‌آید. جفت در مراحل اولیه بارداری سطح وسیعی از رحم را اشغال می کند اما می تواند به مرور زمان موقعیت خود را تغییر دهد. در مراحل اولیه، جفت پائین به نظر می رسد اما به تدریج با بیشتر شدن سن بارداری و بزرگتر شدن رحم در قسمت های بالاتر قرار می گیرد که به این پدیده “مهاجرت جفت” می گویند اما در مورد جفت سرراهی، مهاجرت جفت امکان پذیر نیست.

مطلب مرتبط را بخوانید
جنسیت جنین
جفت جنین در بارداری
تصویر یک کودک تازه متولد شده و جفت

عوامل تاثیرگذار بر سلامت جفت در دوران بارداری کدامند؟

  • فشار خون بالا.
  • بارداری دوقلو یا چند قلو.
  • سن مادر پس از 40 سالگی.
  • اختلال در لخته شدن خون.
  • سابقه‌ی جراحی رحم: برای مثال سزارین یا جراحی خارج کردن فیبروم‌های رحمی.
  • سابقه‌ی بروز مشکل در جفت: اگر در بارداری‌های پیشین دچار مشکلاتی در جفت بوده‌اید.
  • پارگی زود هنگام غشا، جنین با غشایی پر از مایع احاطه شده است که آن‌را کیسه آمنیوتیک می‌نامند. اگر این کیسه پیش از زایمان سوراخ یا پاره شود، خطر بروز مشکلاتی برای جفت افزایش می‌یابد.
  • مصرف بیش از حد برخی مواد خوراکی: مصرف سیگار یا مواد غیرمجاز مانند کوکائین و غیره در دوران بارداری.
  • آسیب‌های شکمی: براي مثال زمین خوردن یا هر نوع ضربه‌ای به شکم.

چسبندگی جفت

عارضه چسبندگی جفت در زنان باردار یکی از عوامل مرگ، شماری از زنان باردار در اثر خونریزی‌های شدید است که پزشک متخصص شما با تجویز سونوگرافی کالر داپلر جفت این عارضه را تشخیص می دهد. زمانی که شریان‌ها و بخش‌هایی از جفت در عمق دیوارۀ رحم نفوذ کنند، معمولا پس از تولد بچه، جفت از دیوارۀ رحم جدا می‌شود. اما زمانی که چسبندگی جفت روی می‌دهد، پس از تولد بچه، جفت به صورت جزئی یا کلی به شدت به دیوارۀ رحم می‌چسبد. چنین مسئله‌ای ممکن است سبب گردد تا بعد از زایمان، مادر خون زیادی از دست بدهد. در چنین موقعیتی، پزشک معمولا سزارین را توصیه می‌کند و به همراه آن، هیسترکتومی (hysterectomy) یا عمل برداشتن رحم را انجام می‌دهد. در موارد حادتر، جفت به داخل ماهیچه‌های رحم نفوذ می‌کند (جفت اینکرتا: placenta increta) یا در میان دیوارۀ رحم رشد می‌کند (جفت پرکرتا: placenta percreta). شما با انجام سونوگرافي رنگی جفت در يكي از بهترين سونوگرافي هاي تهران، مراكزی كه دكتر گرامي در آن حضور دارند؛ مي توانيد به وجود يا عدم وجود اين عارضه پي ببريد.

انواع چسبندگی جفت

تعیین محل جفت در بارداری

سونوگرافی روشی ایمن و ساده برای تعیین محل جفت است، شما مي توانيد با مراجعه به بهترین سونوگرافی تهران، مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند؛ مراجعه کنید و به موقعيت جفتِ جنين خود پي ببريد. محل قرارگیری جفت می تواند بسته به لانه گزینی تخمک بارور شده پس از عبور از لوله فالوپ، قسمت جلو یا عقب رحم باشد، موقعیت های فوندال، قدامی و خلفی، موقعیت طبیعی جفت به شمار می آیند.

مطلب مرتبط را بخوانید
بهترین تغذیه در سه ماه اول بارداری | ماه های اول بارداری چه چیزهایی بخوریم!

انواع قرارگیری جفت در بارداری

در سونوگرافی آنومالی، موقعیت قرارگیری جفت بررسی می شود که ممکن است در هر یک از موقعیت‌های زیر قرار گرفته باشد:

کلمات کلیدی

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. جفت و نقش آن در بارداری،کلینیک میلاد غرب - کلینیک تصویربرداری میلاد غرب - […] کاربردهای جفت عبارت است از حرکت اکسیژن و وارد کردن مواد مغذی به داخل جریان خون نوزاد، انتقال دی‌اکسید…
  2. جفت و نقش آن در بارداری،کلینیک میلاد غرب - کلینیک تصویربرداری میلاد غرب - […] کاربردهای جفت عبارت است از حرکت اکسیژن و وارد کردن مواد مغذی به داخل جریان خون نوزاد، انتقال دی‌اکسید…
  3. جفت و نقش آن در بارداری،کلینیک میلاد غرب - کلینیک تصویربرداری میلاد غرب - […] کاربردهای جفت […]

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *