تاثیر کرونا ویروس بر بارداری

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹تخصصی, مقالات0 comments

فهرست مقاله

دیگر مقالات تخصصی

تاثیر سونوگرافی هیپ بر سلامت نوزاد

تاثیر سونوگرافی هیپ بر سلامت نوزاد

اختلالات هیپ مادرزادی، مشکلاتی هستند که در مفصل هیپ نوزادان در دوران بارداری ایجاد می‌شوند. این اختلالات، باعث عدم تقارن در مفصل هیپ، عدم قرارگیری صحیح سر استخوان ران در حفره استخوان لگن، یا عدم اتصال کامل سر استخوان ران به حفره استخوان لگن شوند. این اختلالات تاثیر سونوگرافی هیپ بر سلامت نوزاد را کاملا مشخص است.

فواید و عوارض اکو قلب جنین

فواید و عوارض اکو قلب جنین

اکو قلب جنین، یک روش تصویربرداری است که جهت بررسی ساختار و عملکرد قلب جنین استفاده می‌شود. با مقایسه و بررسی فواید و عوارض اکو قلب جنین به این نتیجه خواهید رسید که فواید اکو قلب جنین بسیار بیشتر از عوارض آن است. همچنین عوارض این آزمایش تنها در موارد بسیار نادری پیش می‌آید.

نحوه انجام اکو قلب جنین

نحوه انجام اکو قلب جنین

اکو قلب جنین، یک روش تصویربرداری است که برای بررسی ساختار و عملکرد قلب جنین استفاده می‌شود. این روش، معمولاً بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری انجام می‌شود.

کلمات کلیدی

با وجود همه‌گیری کروناویروس (کووید-۱۹)، خانم های باردار یا آنهایی که قصد بارداری داشته‌اند از اقدام به بارداری گرفته تا مراجعه به پزشک و … نگرانند! هرچند تحقیقات در مورد کووید-۱۹ همچنان در حال بررسی است، اما در این مطلب می‌توانید به پاسخ برخی از سؤالات متداول خود، آشنا شوید.

آیا باید به علت شیوع کووید-19 باردار شدن را به تأخیر انداخت؟

داده‌های موجود واقعا محدود است و پاسخ قطعی این پرسش را نمی‌دهد. به عنوان مثال، کارشناسان فکر نمی‌کنند که آیا ویروس می‌تواند از راه رابطهٔ جنسی منتقل شود یا خیر؟ آیا ویروس باعث نقص‌های مادرزادی می شود یا خطر سقط جنین را افزایش دهد؟؟ اما هیچ‌کس هم با اطمینان نمی‌تواند بگوید که آیا یک مادر باردار می‌تواند کووید-19 را قبل از زایمان یا در طول آن به کودکش منتقل کند یا خیر؟؟

اگر باردار شوم در مقایسه با افراد دیگر جامعه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت COVID-19 هستم؟

تاکنون گزارشهای علمی معتبری درباره حساسیت زنان باردار به COVID-19 منتشر نشده است. با این وجود، زنان باردار دارای تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی هستند که ممکن است آنها را در برابر عفونت های تنفسی ویروسی، از جمله COVID-19 حساس‌تر کند. زنان باردار همچنین ممکن است در مقایسه با افراد دیگر بیشتر معرض در خطر ابتلا به بیماری‌های حاد قرار گیرند(مانند آنفولانزا). از طرفی، با توجه به این موضوع که کووید-19 اکنون در تمام دنیا وجود دارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده است که تا اینجا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنان باردار در مقایسه با جمعیت کلی، ریسک بالاتری برای ویروس داشته باشند، وجود ندارد، هرچند طبق نظر آکادمی متخصصان زنان و زایمان امریکا، زنان باردار باید یک گروه در معرض خطر تلقی شوند.

مطلب مرتبط را بخوانید
فواید و عوارض اکو قلب جنین

آیا امکان انتقال ویروس COVID-19 از خانم های مبتلا، به جنین یا نوزاد وجود دارد؟

تصور می‌شود ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود ، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می‌یابد. این که آیا یک زن باردار مبتلا به COVID-19 می‌تواند ویروس COVID-19 را به جنین (در دوران بارداری) یا نوزاد (هنگام زایمان) خود منتقل کند، هنوز مشخص نیست. با این حال، بررسی تعداد محدودی از نوزادانی که از مادران مبتلا به COVID-19 متولد شده‌اند، نشان داده که آزمایش COVID-19 برای هیچ کدام از این نوزادان مثبت نبوده، همچنین، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر مبتلا تشخیص داده نشده است. از دست دادن جنین، شامل سقط جنین و زایمان جنین مرده، در مواردی از ابتلا به سایر کروناویروس‌های مرتبط، یعنی سارس و مرس، در طول بارداری مشاهده شده است. همچنین تب بالا در سه ماههٔ اول بارداری می‌تواند ریسک بروز برخی نقص‌های مادرزادی هنگام تولد را افزایش دهد.

آیا ریسک ابتلای نوزادان به کووید-19 زیاد است؟

بیشتر موارد شدید کووید-19 در بزرگسالان مشاهده شده است و در حال حاضر، مدرکی مبنی بر این که کودکان نسبت به سایر افراد مستعدتر هستند، وجود ندارد. البته اطلاعات كمی در مورد علائم كودكان مبتلا به کووید-19 وجود دارد و گزارش‌های محدود نیز حاکی از آن است که کودکان آلوده معمولاً علائم خفیفی شبیه سرماخوردگی، مانند تب، آبریزش بینی و سرفه دارند. در مواردی نیز عوارض شدید در کودکان مانند سندرم دیسترس تنفسی حاد یا شوک عفونی گزارش شده است، اما به نظر می‌رسد که غیرمعمول باشند، اما بچه‌هایی که عارضه‌های زمینه‌ای دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. در هر صورت، این اطلاعات موجود هم به معنای آن نیست که کودک شما می‌تواند به راحتی نوزادتان را از خانه بیرون ببرید یا اقدامات بهداشتی را در مورد او رعایت نکنید!

در هر صورت، اگر باردار شده‌اید، لازم است حتماً اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، مانند شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از ملاقات با افراد بیمار را بیشتر از دیگران جدی بگیرید و انجام دهید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *