دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

سونو گرافی آنومالی اسکن سه ماه دوم

۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | 0 comments

فهرست مطالب

سونو گرافی آنومالی اسکن سه ماهه دوم یا سونوگرافی اواسط بارداری یا سونوگرافی تفصیلی نیز نامیده می‌شود بین هفته‌های ۱۵ تا ۲۸ قابل انجام است. اما از آنجا که بر اساس قوانین ایران، سقط‌ درمانی با محاسبۀ تاریخ اولین روز قاعدگی فقط تا پایان هفتۀ ۱۹ امکان‌پذیر است، این اسکن در فاصلۀ هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکلی که نیاز به ختم بارداری دارد، این امکان برای والدین وجود داشته باشد.زمان توصیه شده آنومالی اسکن هفته ۱۸یا در جنین هایی که ntافزایش یافته داشته و یا هر نوع مورد مشکوک در سه ماهه اول داشته اند؛در هفته ۱۷ می باشد ؛ سنوگرافی‎آنومالی‎اسکن شامل سه بخش است:
بررسی بیومتری و سن جنین

بررسی انومالی های ساختاری و structural

بررسی soft marker s ها که همان ژنتیک سونوگرام

در صورت درخواست پزشک ،اکو قلب همزمان نیز قابل انجام است

به صورت کلی هدف این است که جنین هایی را که یافته غیر طبیعی ندارند از جنین هایی که نیاز به بررسی های بیش تر ( از جمله آمنیوسنتز )را دارند،جدا کنیم.
برخی آنومالی های ساختاری(علاوه بر ماهیت خود ناهنجاری ساختاری )نیاز به آمنیوسنتز دارند و برخی نیاز ندارند

موارد قابل بررسی در اسکن آنومالی

در این سونوگرافی، متخصص یک بررسی بسیار دقیق از اندام جنین و رحم شما انجام می‌دهد و رشد طبیعی جنین و محل قرارگیری جفت در رحم را بررسی می‌کند. فراموش نکنید که احتمال بروز ناهنجاری‌ها تنها در ۵ درصد جنین‌ها اتفاق می‌افتد، بنابراین انجام اسکن ناهنجاری‌های جنینی نباید موجب نگرانی شما شود. همچنین پزشک در این اسکن می‌تواند جنسیت نوزاد را به دقت تعیین کند. اندام‌های مختلف جنین که در اسکن آنومالی مورد بررسی قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است:

شکل و اندازۀ سر جنین: مشکلات شدید مغزی در این مرحله از بارداری قابل مشاهده است. سر جنین از لحاظ اندازه و شکل توسط متخصص بررسی می شود و هر نوع مورد غیرطبیعی گزارش داده خواهد شد. با این حال زمانی که این سونوگرافی انجام می شود، به ندرت ممکن است ناهنجاری‌های شدید مغزی مشاهده شود.

چهرۀ جنین برای وجود شکاف لب: از ناهنجاری‌های ناحیۀ صورت، شکاف لب در این اسکن قابل تشخیص است، اما تشخیص شکاف کام داخل دهان جنین دشوار است و اغلب مشاهده نمی‌شود.

ستون فقرات کودک: ستون فقرات در مقطع طولی و عرضی بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تمام استخوان‌ها هم‌تراز است و پوست بدن، ستون فقرات را در پشت کمر پوشش می‌دهد. بررسی ستون فقرات برای تشخیص ناهنجاری‌های نقص‌های مادرزادی لولۀ عصبی که نسبتاً شایع‌تر از موارد دیگر هستند ضروری است.

دیوارۀ شکم جنین: متخصص از وجود اندام‌های داخلی و احاطه شدن آنها توسط دیوارۀ شکم اطمینان می‌یابد. همچنین جفت، بند ناف و مایع آمنیوتیک بررسی می‌شود.

معدۀ جنین: جنین مقداری از مایع آمنیوتیکی که با آن احاطه شده است را می‌خورد که در معدۀ او به شکل یک حباب سیاه دیده می‌شود. حضور مایع آمنیوتیک در معدۀ جنین می‌تواند نشانۀ باز بودن لولۀ گوارش او باشد.

مطلب مرتبط را بخوانید
معرفی معيارهای اندازه گیری و تعیین سلامت و سن دقیق جنین توسط سونوگرافی

قلب جنین: دو دهلیز بالا و دو بطن پایین در قلب باید هم‌اندازه باشد. دریچۀ قلب با هر ضربان قلب باید باز و بسته شود. همچنین وریدهای اصلی و سرخرگ‌ها بررسی خواهد شد.

کلیۀ جنین: وجود هر دو کلیه و جریان آزادانۀ ادرار به مثانه بررسی خواهد شد. اگر مثانۀ جنین خالی باشد، باید در طول اسکن پُر و به آسانی دیده شود، زیرا جنین اکنون چند ماه است که حدوداً هر نیم ساعت ادرار می‌کند. وجود ادرار در مثانه نیز حاکی از سلامت دستگاه ادراری جنین است.

بازوها، ران‌ها، دست و پاهای جنین: سلامت دست‌ها و پاها توسط متخصص بررسی و تعداد انگشت‌های دست و پای جنین شمرده می‌شود. زیرا تعداد کمتر یا بیشتر انگشتان می‌تواند نشان‌دهندۀ وجود ناهنجاری‌هایی در سایر اندام‌ها باشد.

متخصص در این سونوگرافی وضعیت و محل قرارگیری جفت را نیز بررسی خواهد کرد. جفت ممکن است بر روی دیوارۀ جلوی رحم یا همان دیوارۀ قدامی یا دیوارۀ پشت رحم یا همان دیوارۀ خلفی قرار داشته باشد. اگر جفت در قسمت بالای رحم باشد، با عنوان وضعیت فوندال و اگر در قسمت پایین رحم و نزدیک دهانۀ رحم باشد با عنوان جفت تحتانی توصیف و ثبت خواهد شد. تشخیص یک جفت سرراهی معمولاً قبل از هفتۀ ۲۰ بارداری بعید است، با این حال و درصورتی‌که جفت تحتانی باشد، مادر باید در سه ماهۀ سوم بارداری، سونوگرافی دیگری داشته باشد تا وضعیت جفت مجدداً کنترل شود؛ تا آن زمان معمولاً جفت از دهانۀ رحم فاصله گرفته است.

در این اسکن سه شریان خونی؛ دو سرخرگ و یک ورید در بند ناف شمارش و بررسی خواهد شد. همچنین ممکن است میزان مایع آمنیوتیک و امکان حرکت آزادانۀ جنین بررسی شود. در طول اسکن، متخصص اعضای بدن جنین را اندازه‌گیری می‌کند تا از طبیعی بودن رشد او مطمئن شود. مواردی که در این اسکن اندازه‌گیری خواهد شد در قسمت زیر آمده است:

  • دور سر (HC)
  • دور شکم (AC)
  • استخوان ران (FL)

اندازه‌های بدن جنین با توجه به موعد زایمان، باید با آنچه برای جنین در آن هفته انتظار می‌رود مطابقت داشته باشد. متخصص سونوگرافی ممکن است هنگام انجام سونوگرافی، برخی از اجزای بدن جنین مانند دست‌ها یا پاها را به شما نشان دهد. ممکن است شما بتوانید تصویری از جنین را به صورت پرینت‌شده از متخصص سونوگرافی به عنوان یادگاری دریافت کنید.

تشخیص نقص‌های جنین در اسکن آنومالی

در سونوگرافی آنومالی اسکن برای تشخیص و یا پیشنهاد انجام آزمایشهای تکمیلی دیگر برای تشخیص ،اومفالوسل ،هرنی دیافراگماتیک،تترالوژی فالوت ،آترزی مری ،هولوپروزنسفالی؛شکاف لب و کام ،…معمولا آمنیوسنتز مستقیم پیشنهاد می شوند (hard markers)

مطلب مرتبط را بخوانید
مشکلات دوران بارداری | بررسی 8 چالش مهم دوران بارداری

ولی برخی ناهنجاری های ساختاری نیاز به آمنیوسنتز ندارند و مشکل ماهیت خود ناهنجاری است،مانند گاستروشزی،vsd ماسکولر یا انومالی ابشتین دریچه تریکوسپید

در مورد ژنتیک سونوگرام و بررسی soft marker sها ؛این نکات مهم است :
مهم ترین آنها در سه ماهه دوم؛شامل nfیا nuchal foldو NBیا nasal bone است.
در صورت افزایش ضخامت nf(بین هفته ۱۶تا ۲۰ به بیش از ۵میلی متر و بین هفته ۲۰ تا ۲۲ به بالای ۶ میلی متر )انجام حداقل niptیا ترجیحا آمنیوسنتز توصیه میشود .
در صورت absent nasal bone در سه ماهه دوم نیز آمنیوسنتز و در صورت هایپوپلاستیک بودن آن نیز niptو یا امنیو سنتز توصیه میشود (برای تشخیص nbهایپوپلاستیک از فرمول نیست nbبه bpdاستفاده کنید که نباید کمتر از ۱به ۱۰ باشد یعنی اگر bpd برابر با ۴۰ میلی باشد،؛حداقل میران قابل قبول nbبرابر با ۴ میلی است ).
از soft marker های دیگر میتوان به :
کیست کورویید پلکسوس
پیلکتازی دوطرفه بدون کالکتازی
روده اکوژن گرید ۳
فوکوس قلبی
بند ناف تک شریانی(sua)
ونتریکولومگالی خفیف (۱۰تا ۱۲ میلی متر )
Short flو hl(البته نه در حد آنومالی اسکلتی)
Aberent right sub clavian artery

ضخامت pre nasal thickness به nbبیش از از 78.و….
اشاره کرد.

در حال حاضر سایر soft marker s ها مانند زاویه ایلیاک،طول گوش ؛زاویه ماگزیلاری _فاشیال..کاربرد دیگر ندارند.
در صورت وجود دو عدد soft marker(به جز nbو nfکه توضیح دادم ) میشود دو راهبرد داشت :یا niptو آمنیو توصیه شود و یا آزمایشات دابل و کوادراپل و nt را چک کرد و اگر در این موارد ،مشکلی نبود؛با فالو و انومالی اسکن و اکو؛کار را ادامه دهیم و اگر دابل و کوادراپل و یا ntدارای موارد مشکوک بود ،niptیا آمنیو انجام داد

آیا سونوگرافی آنومالی دقیق است؟

چون به تعیین رشد کودک و تشخیص زودهنگام ناهنجاری هایی که ممکن است کودک در حال رشد باشد، کمک خواهد کرد. اسکن غیر عادی معمولاً دقیق و ارائه یک تصویر واضح است ، با این حال، همیشه لازم نیست که اسکن 100 درصد دقیق باشد و نتایج صحیح را در تمام زمان ها نشان دهد. این به این دلیل است که تعیین ناهنجاری در کودک، به خصوص در اندام های حیاتی، و یک اسکن غیر عادی ممکن است و یا ممکن است آن را نشان ندهد، دشوار است. همچنین ممکن است پزشک چندین بار شکم را اسکن کرده و تصویر روشنی از نوزاد به دست آورید.معمولاً از والدین خواسته می شود که به درک آن ها رضایت دهند که نتایج تحقیقات انجام شده ممکن است 100 درصد دقیق نباشد.

 آیا آنومالی اسکن می تواند به من و یا جنین آسیب برساند؟

هیچ خطر شناخته شده ای برای جنین یا شما در آنومالی اسکن وجود ندراد ، زیرا آنومالی اسکن یک روش تشخیصی غیر تهاجمی مانند سونوگرافی های دیگر می باشد
ممکن است اطلاعاتی که ممکن است به این معنا باشد که شما باید تصمیمات مهمی بگیرید. برای مثال، می توانید آزمایش های بیشتری را ارایه دهید که ریسک سقط را داشته باشند و شما باید تصمیم بگیرید که آیا این آزمایش ها را انجام دهید یا خیر.

مطلب مرتبط را بخوانید
سونوگرافی الوند خوبه؟

نتایج اسکن آنومالی به چه معناست؟

نتایج اسکن آنومالی نشان دهنده پیشرفت کودک در رحم و کمک به تعیین نمودار رشد کودک است. این نتایج یا نشان خواهند داد که کودک به طور عادی در حال رشد است و یا در هر صورت وجود ناهنجاری ها آنها را نشان می دهد. در صورت نقص، پزشک شما اقدام اصلاحی را که می تواند برای حل هر گونه انحراف کودک از نمودار رشد منظم انجام شود، مورد بحث قرار خواهد داد.

اقدامات لازم در صورت تشخیص نقص‌های جدی در سونوگرافی‎آنومالی اسکن

اگر متخصص در اسکن آنومالی متوجه وجود مشکلی شود، سریعاً شما را به پزشک متخصص ارجاع خواهد داد. اگر در سونوگرافی مشکل قلبی در جنین تشخیص داده شود، پزشک به شما اکوی قلب جنین را توصیه خواهد کرد. اکوی قلب جنین بررسی دقیق‌تری از قلب جنین فراهم می‌کند. برخی از مشکلات ممکن است نیازمند عمل جراحی یا درمان جنین در رحم یا بعد از تولد نوزاد باشد. همچنین اگر در هر کدام از آزمایش‌ها یا اسکن‌ها، پزشک مشکلی جدی را تشخیص دهد، پشتیبانی و راهنمایی لازم را به مادر ارائه خواهد داد. هرچند مشکلات خیلی جدی معمولاً نادر است، اما برخی خانواده‌ها ممکن است با این مشکلات و در نتیجۀ آن با سخت‌ترین تصمیم ممکن یعنی ختم بارداری مواجه شوند.
هرچند مشکلات جدی و ناهنجاری‌های شدید نادر هستند، اما درصورتی‌که در هر یک از آزمایشات و سونوگرافی‌ها، ناهنجاری جدی مشاهده شود، معمولاً خانواده‌ها در وضعیت سختی قرار می‌گیرند و در برخی موارد باید برای ختم بارداری تصمیم بگیرند. در این شرایط معمولاً پزشک ضمن ارائۀ حمایت‌ها و راهنمایی‌های لازم، ممکن است مادر را به پزشک قانونی معرفی کند و درصورتی‌که قبل از ۱۹ هفتگی جنین باشد و مغایرتی با قوانین سقط‌درمانی نداشته باشد، صدور مجوز سقط قانونی امکان‌پذیر است.
درصورتی‌که مادر و پدری در این شرایط قرار بگیرند، ممکن است احساس کنند که وضعیت بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند که کسی قادر به درک آن نیست. باید سعی کنند که آرامش خود را حفظ کنند و در صورت نیاز با پزشک یا پزشکان دیگری مشاوره کنند. از پزشک و ماما توضیح بخواهند و در مورد انتخاب‌ها و گزینه‌های موجود صحبت کنند. در صورت احساس افسردگی و نگرانی زیاد نیز بهتر است با یک مشاور صحبت کنند.

 آیا این سکن می تواند به من و یا کودکم آسیب برس

کلمات کلیدی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *