سونوگرافی داپلر بیضه (Color Doppler Testis) یا سونو بیضه ، روشی برای تشخیص برخی مشکلات بیضه‎ها مثل : واریکوسل، هیدروسل، بیضه های پایین نیامده،آسیب ناشی از ضربه  وارده به بیضه‎ها و تشخیص پیچ خوردگی بیضه ( تورشن بیضه) می باشد که توسط دکتر گرامی در بهترین سونوگرافی تهران انجام می‎شود

سونوگرافي کالرداپلر بیضه چیست؟

بیضه ها جزئی از دستگاه تولید مثل مردان است که درون کیسه ای به نام اسکروتوم یا کیسه بیضه قرار دارند و هدف اصلی آنها ایجاد اسپرم که در باروری نقش موثری دارند. سونوگرافی کارداپلر بیضه ها، تصاویری با جزئیات دقیق از بیضه ها، کیسه بیضه و عروق خونی آن در اختیار پزشک متخصص قرار می‎دهد. زمانی که شما درد، تورم و یا توده ای در نزدیکی کیسه بیضه احساس می‎کنید؛ پزشک با توجه به مشکل شما برای تشخیص مشکلاتی از جمله واریکوسل، هیدروسل، بیضه های پایین نیامده، ضربه های وارده به بیضه ها و تورشن یا پیچ خوردگی بیضه ها و … درخواست سونوگرافی اسکروتوم یا سونوگرافی کالرداپلر بیضه می‎کند.

تنها سونوگرافیست‌های ماهری که گواهینامه انجام اين سونوگرافی را دارند، از عهده انجام دادنش برمی‌آیند. رخ دادن کوچکترین خطایی در انجام این سونوگرافی از جمله مواجح شدن با مشکل تورشن بیضه، اگر در سونوگرافی کالرداپلر تشخیص سریع داده شود، بیضه حفظ خواهد شد و حتی گاهی بدون دخالت جراحی با چرخاندن بیضه در جهت مخالف پیچ خوردگی برمی گردد؛ اگر نیاز به جراحی داشته باشد و جراحی سریع انجام گیرد، معمولا زیر ۶ ساعت، ۹۰ درصد بیضه حیات خود را بدست می آورد؛ اگر زمان به ۱۲ ساعت برسد عمل جراحی حفظ بیضه ۵۰ درصد است و اگر به ۲۴ ساعت برسد شانس حیات بیضه ۱۰ درصد می شود.

حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به تورشن بیضه ، بیضه خود را از دست می دهند؛ به همین دلیل انجام این سونوگرافی در بهترین سونوگرافی‎های تهران ، تنها در مراکز تخصصی که مجوز انجام سونوگرافی های تشخيصی دقيق مانند کلینیک‎های دکتر گرامی در آن حضور دارند  انجام می‌گیرد.

چرا باید سونوگرافي کالرداپلر بیضه را انجام داد؟

سونوگرافي کالرداپلر بیضه، بنا به تشخیص پزشک معالج و معمولا برای تشخیص یا درمان موارد زیر درخواست می شود:

 

  • وجود توده و کیست در بیضه: با انجام این سونوگرافی، پزشک به وجود رشد غیر طبیعی، توده یا کیست پی می برد.
  • هیدروسل: به تجمع مایع داخل اسکروتوم هیدروسل گفته می شود.
  • اپیدیدیمیت: اپیدیدیم محل ذخیره و انتقال اسپرم می باشد. به التهاب اپیدیدیم، اپیدیدیمیت گفته می شود. 
  • تورشن یا پیچ خوردگی بیضه: تورشن تستیس یکی از اورژانس های پزشکی می باشد که می تواند منجر به از دست دادن بیضه شود و حتی باروری را تحت تاثیر قرار دهد.
  • بیضه نهفته یا UDT: قبل از به دنیا آمدن نوزاد پسر، بیضه ها در داخل شکم وجود دارد و درست قبل از تولد نزول می کند و به اسکروتوم وارد می شود. ممکن است در معاینات روتین بعد از تولد، پزشک پی ببرد که کیسه بیضه خالی است؛ در این موارد پزشک معمولا تا 6 ماهگی صبر می کند و اگر بیضه نزول نکرد، جراحی صورت می گیرد.
  • ناباروری آقایان: در کنار سایر روش های تشخیصی ناباروری می توان از سونوگرافی کالرداپلر  استفاده کرد.

قبل از سونو رنگی بیضه بدانید

بهترین زمان انجام سونوگرافی رنگی اسکروتال

معمولا این سونوگرافی در هر زمان با علائم مشخص و تشخيص پزشك متخصص به انجام سونوگرافی قابل بررسی می‎‎ باشد.

مضرات سونوگرافی کالرداپلر اسکروتال چیست؟

در بررسی‌‌های به عمل آمده سونوگرافی با عوارضی همراه نبوده است؛ با این حال سونوگرافی باید توسط افراد مجرب كه آموزش‌‌های تخصصی دیده‌‌اند، به انجام برسد.

در صورتی که در ناحیه بیضه آسیب یا تورم وجود داشته باشد، باعث درد و ناراحتی شما شود.

آمادگی های لازم برای سونورنگی بیضه چیست؟

این سونوگرافی نیاز به آمادگی خاصی ندارد؛ رعایت بهداشت محدوده دستگاه تناسلی خارجی لازم است.

بهترین مرکز انجام سونوگرافی کالر داپلر بیضه

تمام مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند با توجه بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تجربه بسیار بالای دکتر گرامی دقیق ترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه انجام سونوگرافی کالرداپلر بیضه

هزینه انجام آن بستگی به این که در کدام مرکز دولتی یا خصوصی انجام شود؛ هزینه متفاوت است.

با توجه به امکان تغییر تعرفه‎ها در هر سال ، برای اطلاع از قیمت دقیق  می‎توانید با هر یک از بهترین کلینیک های سونوگرافی تهران که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس بگیرید.

سوالات متدوال سونوگرافی کالرداپلر بیضه و پاسخ دکتر گرامی

در زیر برخی ازسوالات متدوالی که مراجعین در خصوص این خدمت داشته اند آورده شده و پاسخ متناسب جناب آقای دکتر گرامی نیز آورده شده است

چند روش برای انجام سونوگرافی وجود دارد؟

 سونوگرافی به دو روش انجام مي‎شود. یکی نوع معمول سونوگرافی که همان سونوگرافی ابدومینال یا شکمی است که از روی شکم انجام می شود و دیگری سونوگرافی واژینال که از داخل واژن و معمولا در شرایط خاصی صورت می گیرد.

مراحل انجام سونوگرافی کالرداپلر بیضه

  1. این سونوگرافی نیاز به ناشتا بودن ندارد.
  2. مثانۀ شما برای انجام این سونوگرافی نيازي به مثانه پر نيست.
  3. روی تخت دراز بکشید.
  4. سونوگرافی بیضه خارج از بدن انجام می شود.
  5. ژل به اسکروتوم اعمال و متخصص سونوگرافی، دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی را روی اسکروتوم قرار می‌دهد و با حرکت آن، تصاویر بیضه روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
  6. به شکم شما ژل مالیده و متخصص سونوگرافی، دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی را روی شکم قرار می‌دهد و با حرکت آن، تصاویر کودک شما روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
  7. این سونوگرافي معمولاً بین ۱۵ تا 3۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

آیا سوالی دارید و در لیست بالا نیست ؟ آن را از دکتر گرامی بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نظرات مراجعین

تجربه مادران از خدمت آمینیوسنتز دکتر گرامی

بسیار دکتر حاذق و باسواد

دکتر بسیار حاذق و باسواد کلا آرامش میگیره آدم کمال تشکر رو دارم از ایشون برای اکو جنین رفتم

ناشناس
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی اکوی قلب جنین, سونوگرافی ساده بارداری, سونوگرافی عمومی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

عالی

من برای سونو nt مراجعه کردم. به شدت توصیه میکنم عالی و حرفه ای و کاملا مسلط. تنها یک گلایه که اصرار به داپلر در مراکز دارن که خوش آیند نیست.

پاسخ دکتر گرامی به کلایه مراجع:
سلام.
داپلر شریان های رحمی،برای پیشگویی احتمالی عوارض دوران بارداری مانند فشار خون بارداری و مسمومیت بارداری و …بسیار مهم است و گاهی با تشخیص درست و مصرف فقط یک آسپیرین میشود از این عوارض جلوگیری کرد.ضمنا به علت اکو سه ماهه اول (در کل دنیا فقط تعداد انگشت شماری انجام میدن)و در ایران فقط بنده انجام میدهم از کالر داپلر استفاده میشود

خانم شکری
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی کالر داپلر
دی ۱۰, ۱۳۹۹