علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

by | 11 خرداد 1403 | دوران بارداری, سلامت مادر, عمومی, مقالات | 1 comment

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمونی، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. پوست صورت و بدن مادران در دوران بادراری تحت تاثیر خشکی پوست قرار می‌گیرد. در این مقاله دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین در ادامه روش‌های درمان خشک شدن پوست در دوران بارداری را معرفی می‌کنیم.

خشک شدن پوست در بارداری

یکی از مشکلات رایج بین مادران باردار خشک شدن پوست در بارداری است. با افزایش سطح ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژستون) در بدن مادران، خشکی پوست اجتناب‌ناپذیر است.

درمان خشک شدن پوست در بارداری | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص سونوگرافی و رادیولوژی در تهران

علت خشکی پوست در بارداری

به صورت کلی می‌توان گفت مهم­ترین علت خشکی پوست در بارداری (و حتی غیر از دوران بارداری) نیاز بیشتر بدن به مایعات است.

به دلیل وضعیت بدنی حساس و آسیب‌پذیر مادران باردار، ممکن است دلایل مختلفی باعث ایجاد انواع آسیب در آنها شود. یکی از این آسیب‌ها خارش و خشکی پوست در بارداری است.

از مهمترین دلایل خشک شدن پوست در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این دوران بدن برای افزایش حجم خود و زیادتر کردن حجم خون، به مصرف مایعات زیادی احتیاج دارد. یعنی به مقدار بیشتری نسبت به قبل آب جذب کرده و همین عامل باعث ایجاد خشکی در پوست می‌شود.
  • تغییرات در آب و هوا نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل خشکی پوست باشد. با توجه به وضعیت حساس بدنی مادران باردار، ممکن است در برابر تغییرات جزئی، واکنش‌های شدیدی بروز دهند.
  • نوسانات هورمونی در دوران بارداری (هورمون‌های زنانه) باعث کاهش هیدرولیپید می‌شود. هیدرولیپید با محافظت از سطح پوست، از خشکی آن جلوگیری می‌کند. تضعیف یا آسیب‌دیدگی آن می‌تواند منجر به تبخیر بیشتر آب از بدن و خشکی پوست شود.
علت خشکی پوست در بارداری | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص سونوگرافی و رادیولوژی در تهران
  • برخی از مادران باردار به دفعات زیادی در روز، دست‌ها و پوست خود را شست و شو می‌دهند. با این کار می‌تواند یکی دیگر از دلایل ابتلا به خشکی پوست باشد.
  • کم کاری تیروئید در دوران بارداری یکی از مشکلات رایج مادران باردار است. این عامل باعث صدمه زدن به پوست و خشکی آن می‌شود.
  • کمبود ویتامین A در رژیم غذایی دوران بارداری می‌تواند خشک شدن پوست را به همراه داشته‌باشد.
  • با افزایش حجم و رشد جنین، پوست شکم کشش می‌یابد. به همین خاطر می‌تواند منجر به خشکی پوست شود.

علائم خشکی پوست در بارداری

نشانه‌ها بسیاری وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده‌ی ابتلای مادر، به خشکی پوست باشد. این علائم به صورت واضح و آشکار قابل مشاهده بوده و هر شخصی با توجه به آنها می‌تواند به خشکی پوست خود پی ببرد. یکی از رایج‌ترین علائم خشکی پوست در بارداری را می‌توان پوسته‌پوسته شدن پوست دانست. این عمل با احساس خارش همراه است. پوستی که خشک می‌شود، خط‌های باریکی و عریضی بر روی آن نقش می‌بندند این اتفاق بیشتر در نواحی شکم رخ می‌دهد. از آن گذشته فرد در هنگام لمس پوست خود، یا برخورد پوست با اجسام خارجی دچار درد و ناراحتی می‌شود.

مطلب مرتبط را بخوانید
هیستروسونوگرافی چیست؟

در برخی از مواقع نیز خشکی پوست با التهاب و قرمز شدن رنگ پوست همراه است. اگر شما نیز یک یا چند مورد از این علائم را در خود مشاهده کردید بهتر است به یک دکتر بارداری مراجعه کرده و موضوع را با وی در میان بگذارید، تا ضمن معاینه دقیق و کامل، در صورت ابتلا به این بیماری با روش‌های مناسب مورد درمان قرار بگیرید. شایان ذکر است که برخی از مادران از روی سهل انگاری این مشکل را جدی نگرفته و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این کار باعث رنج کشیدن مادر تا زایمان می‌شود که تأثیرات منفی بر روی سلامت جنین خواهد داشت.

درمان خشکی پوست در بارداری

با انجام تنها چند کار ساده نسبت به درمان خشکی پوست در بارداری اقدام نمائید. به صورت کلی موارد زیر به عنوان روش‌های درمان خشکی پوست توصیه می‌شود:

  • افزایش مصرف آب
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های ملایم: استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، بادام شیرین یا زیتون می‌تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند.
  • حمام گرم کوتاه: حمام کردن با آب ولرم و محدود کردن زمان حمام به کمتر از 10 دقیقه، می‌تواند از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.
  • استفاده از لوازم آرایشی ملایم: از محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی قوی و مواد نگهدارنده اجتناب کنید و به جای آن از محصولات مناسب و ملایم استفاده کنید.
  • استفاده از مرطوب‌کننده بعد از حمام: پس از حمام، سریعاً از مرطوب‌کننده روی پوست استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود.
  • پرهیز از عوامل محرک: از تماس طولانی با آب، صابون‌های قوی و مواد شیمیایی اجتناب کنید که می‌توانند پوست را خشک کنند.
درمان خشکی پوست در بارداری | درمان خشک پوست در بارداری | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و اکو قلب جنین در تهران

در صورت نیاز و با تجویز پزشک مکمل‌های روغن ماهی یا ویتامین E می‌توانند به بهبود خشکی پوست کمک کنند.

خشکی پوست در بارداری و جنسیت جنین

برخی از مادران خشک شدن دست یا شکم را در دوران بارداری حمل بر پسر بودن جنین می‌شمارند. اما از لحاظ علمی هرگز چنین ادعایی ثبت نشده است. یعنی خشکی پوست در بارداری و جنسیت جنین ارتباط معناداری با هم ندارند. پس این ادعا کاملا اشتباه است. برای مطالعه عوامل موثر بر بارداری پسر ، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید: علائم بارداری پسر

خشکی پوست در بارداری و جنسیت جنین ارتباط معناداری با هم ندارند.

ممکن است خشکی پوست در اوایل بارداری رخ دهد و یا حتی در اواخر آن به وجود بیاید. خشکی پوست در دوران بارداری برای بیشتر مادران باردار رایج است و جای نگرانی وجود ندارد.

مطلب مرتبط را بخوانید
فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

این مشکل در پی عوامل مختلفی ظاهر می‌شود که مهمترین عامل تغییرات هورمونی بدن مادران باردار است. توجه داشته باشید که اگر شما نیز به اگزما و خشکی پوست در بارداری مبتلا شده‌اید، پس از انجام زایمان، به سلامت جسمی خود بر می‌گردید. اما در حین بارداری نیز می‌توانید، تحت درمان قرار گرفته و تا حد بسیار زیادی خشکی پوست خود را برطرف کنید.

انواع خشکی پوست در دوران بارداری

برخی بانوان خشکی پوست دست و صورت در بارداری را تجربه می­کنند. خشکی پوست معمولاً در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری بروز می‌دهد. خشکی پوست در هفته اول بارداری تا هتفه چهارم چندان رایج نیست این بیماری در ابتدا در اطراف شکم رخ داده و پس از آن به پوست صورت، بازوها، گردن، سینه‌ها و ران‌ها نیز می‌رسد. خشکی پوست شکم، صورت، دست‌ها و ران‌ها را می‌توان رایج‌ترین نوع خشکی پوست در بارداری دانست.

خشکی پوست شکم در بارداری

اولین ناحیه‌ای که تحت تأثیر خشکی پوست قرار می‌گیرد، شکم است. خشکی پوست در بارداری پسر بیشتر اتفاق می‌افتاد. در این نوع از خشکی پوست، خطوط باریکی اطراف شکم را فرا می‌گیرند. از جمله از رایج‌ترین نشانه ابتلا به خشکی پوست شکم، خارش مکرر آن است.

تاکید می‌شود از خاراندن پوست شکم در این دوران خودداری نمائید تا گسترش خشکی پوست شکم ادامه‌دار نشود.

خشکی پوست شکم در بارداری | خشک شدن پوست شکم در دوران بارداری | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و اکو قلب جنین در تهران

توجه داشته باشید که شکم به دلیل آن که مستقیم تحت تأثیر رشد جنین قرار دارد، دچار خشکی شدیدتری نسبت به سایر عضو‌ها می‌شود. اگر شما نیز دچار خشکی پوست شکم شده‌اید بهتر است به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید تا ضمن درمان آن، از گسترش خشکی پوست به سایر اندام‌های بدنتان جلوگیری کنید.

خشکی پوست صورت در بارداری

خشکی پوست صورت در بارداری یکی دیگر از رایج‌ترین انواع خشک شدن پوست در دوران بارداری است. خشکی پوست صورت در اوایل بارداری رخ نمی‌دهد. بلکه چند ماه پس از بارداری و دقیقا وقتی که جنین بزرگ می‌شود و تمام بدن مادر تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد، خشک شدگی در صورت بروز می‌دهد.

مطلب مرتبط را بخوانید
سندرم Arnold chiari چیست ؟
خشکی پوست صورت در بارداری | خشک شدن پوست صورت در بارداری | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و اکو قلب جنین در تهران

خشکی صورت در بارداری مانند سایر انواع خشکی‌های پوست، مشکل جدی نیست و به راحتی می‌توانید به درمان آن اقدام کنید.

خشکی پوست ران در بارداری

خشکی پوست در قسمت ران نیز همانند شکم با خطوط باریک و نازک مشخص می‌شود. این نوع از بیماری به طور مستقیم راه رفتن فرد را تحت شعاع خود قرار داده و مادران در حین حرکت و تحرک دچار ایجاد درد و ناراحتی می‌شوند. از این رو این نوع از بیماری نیز مهم شناخته شده و لازم است تا قبل از زایمان مورد مداوا قرار بگیرد. چرا که تحرک یکی از نیاز‌های اصلی هر بارداری است و ممکن است مادران برای دور ماندن از درد و ناراحتی‌هایی که از خشکی پوست ران در هنگام راه رفتن، ایجاد می‌شود، در جای خود ثابت بمانند و میلی به تحرک نداشته باشند.

خشکی پوست دست و پا در بارداری

خارش و خشکی پوست دست و پا در بارداری به یک دغدغه‌ی بزرگ برای مادران تبدیل شده است. همانطور که در بالاتر گفته‌شد، مهم‌ترین علت ابتلا به این نوع از خشکی پوست در دوران بارداری، شست‌وشوی مکرر و پی در پی در طول روز است. این کار باعث کاهش آب بدن شده و پوست را آسیب‌پذیر می‌کند.

خشکی پوست دست و پا در بارداری | خشک شدن پوست دست و پا در دوران بارداری | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و اکو قلب جنین در تهران

بسیاری از مادران باردار از صابون‌های معمولی که حاوی مقدار قابل توجهی از مواد قلیایی است برای شست و شوی دست‌های خود استفاده می‌کنند. این مواد برای افراد باردار بسیار خطرناک است. ضروریست از حساسیت‌های خود بکاهید و از شوینده‌های مخصوص برای انجام این کار استفاده کنند.

کلام آخر

به طور کلی می‌توان گفت که برای جلوگیری از خشکی پوست بدن و صورت در دوران بارداری، بهتر است از استفاده زیاد از آب برای شست و شو دست و صورت خودداری کنید.

همچنین برای شست و شو از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید. به عنوان مثال شوینده‌هایی که برای کودکان و نوزادان تولید می‌شوند می‌تواند بهترین گزینه‌ها برای نظافت روزانه باشد.

در انتها برای مطالعه بیشتر در مورد خشکی پوست و دلایل آن می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمائید:

Dry Skin | آنچه که در مورد خشکی پوست باید بدانید

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

1 Comment

  1. دودا

    والا من پوستم خیلی خشک بود و نتیجه‌ش دختر بود.

    فک نکنم به خشکی پوست ربط داشته باشه ها.

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.

Index