سونوگرافی های روتين بارداری جهت ارزیابی تشخیص ساک بارداری، ضربان قلب جنین، سن جنین ، تعیین جنسیت جنین و هماتوم؛ سونوگرافی هاي غربالگری  جهت تشخیص مشکلات کروموزومی و … در بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافي هاي روتين بارداری چیست؟

مادران باردار پیش از اقدام به بارداری، یک سونوگرافی از رحم و تخمدان ها انجام مي‎دهند تا درباره سالم بودن رحم از نظر زمان تخمک گذاری و باروري، وجود فیبروم ها یا پولیپ،کیست های تخمدانی و بسیاری از مشکلات رحم ارزيابي شود؛ در زمان بارداری بر حسب نیاز و شرایط، پزشک معالج درخواست سونوهای روتين و غربالگري را می دهد، معمولا سونوگرافی هاي ساده و روتين در دو زمان از جمله اوایل بارداری جهت رویت قلب، تخمین سن جنین، .. و در طی بارداری برای بررسی کلی جنین مورد بررسي قرار مي‎گيرد.

مهم ترين سونوگرافی روتين بارداري، اولين سونوگرافي بارداري است که تشخيص بارداري در داخل رحم و عدم وجود بارداري خارج رحمي مي‎باشد كه از سطح شکم يا سونوگرافی ترانس واژینال نيز می‎توان در هفته چهار و نیم بارداري بعد از اولین روز آخرین قاعدگی قلب جنین را پیدا كرد و از فاصله نزدیک تری به قلب و رشد جنین نگاه كرد؛ همچنین اين سونوگرافی مشخص كننده ي جنین یک قلو، دوقلو و یا بیشتر است.

تنها سونوگرافیست‌های ماهری که گواهینامه انجام اين سونوگرافی را دارند، از عهده انجام دادنش برمی‌آیند. رخ دادن کوچکترین خطایی در انجام این سونوگرافی و تعیین بارداري در داخل رحم و عدم وجود بارداري خارج رحمي و همچنين تشخيص قلب جنين، نتیجه را تغییر داده و مادران و متخصصان را گمراه کند. به همین دلیل انجام این سونوگرافی، تنها در مراکز تخصصی که مجوز انجام سونوگرافي هاي تشخيصي دقيق مانند کلینیک هایی که دکتر گرامی در آن حضور دارند  انجام می‌گیرد.

چرا باید سونوگرافي هاي روتين بارداري را انجام داد؟

سونوگرافي هاي روتين بارداري، بنا به تشخیص پزشک معالج و معمولا برای تشخیص یا درمان موارد زیر درخواست می شود:

 

  • تعیین مشكلات رحمی که می‎توانند برای بارداری یا تولد مشکل ساز باشند، مانند: زمان تخمک گذاری و باروري، وجود فیبروم ها یا پولیپ،کیست های تخمدانی و …
  • تعیین اینکه جنین در محل صحیح خود در حال رشد باشد.
  • تعیین و تائيد سن بارداري
  • تعیین تعداد جنین ها
  • تعیین رشد و تکامل طبیعی جنین
  • بررسي مجدد و دقيق سن بارداری
  • تعیین محل جفت
  • تعیین رشد و تکامل جنین
  • ارزیابی میزان مایع آمنيوتيك جنین

قبل از سونو روتين بارداري بدانید

بهترین زمان انجام سونوگرافی روتين بارداري

معمولا سونوگرافی هاي روتين بارداري در هر زمان از دوران بارداري با تشخيص پزشك متخصص  انجام مي‎شود.

مضرات سونوگرافی هاي روتين بارداري چیست؟

در بررسی‌‌های به عمل آمده در حاملگی، سونوگرافی با عوارض جنینی همراه نبوده است؛ با این حال سونوگرافی باید توسط افراد مجرب كه آموزش‌‌های تخصصی دیده‌‌اند، به انجام برسد.

همچنین انجام سونوگرافی برای هرگونه هدف غیر طبی مانند «عکسبرداری یادگاری از جنین» توصیه نمی‌‌شود.

آمادگی های لازم برای سونو هاي روتين بارداري چیست؟

این سونوگرافی ها نیاز به ناشتا بودن ندارد؛ مثانۀ شما برای انجام سونوگرافی هاي روتين كه قبل از هفته دوازدهم انجام مي‎شود باید پر باشد و از شما درخواست خواهد شد تا قبل از انجام آن به اندازۀ کافی آب بنوشید. اگر مثانۀ شما خیلی پر شده است و احساس درد دارید به متخصص سونوگرافی اطلاع دهید.
براي انجام سونوگرافي هاي روتين بعد از هفته دوازدهم نيازي به مثانه پر نمي‎باشد.

بهترین مرکز انجام سونوگرافي هاي روتين بارداري

تمام مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند با توجه بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تجربه بسیار بالای دکتر گرامی دقیق ترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه انجام سونوگرافی هاي روتين بارداري

هزینه انجام آن بستگی به این که در کدام مرکز دولتی یا خصوصی انجام شود؛ هزینه متفاوت است.

با توجه به امکان تغییر تعرفه‎ها در هر سال ، برای اطلاع از قیمت دقیق  می‎توانید با هر یک از بهترین کلینیک های سونوگرافی تهران که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس بگیرید.

سوالات متدوال سونوگرافی های روتين بارداری و پاسخ دکتر گرامی

در زیر برخی ازسوالات متدوالی که مراجعین در خصوص این خدمت داشته اند آورده شده و پاسخ متناسب جناب آقای دکتر گرامی نیز آورده شده است

چند روش برای انجام سونوگرافی وجود دارد؟

 سونوگرافی به دو روش انجام مي‎شود. یکی نوع معمول سونوگرافی که همان سونوگرافی ابدومینال یا شکمی است که از روی شکم انجام می شود و دیگری سونوگرافی واژینال که از داخل واژن و معمولا در شرایط خاصی صورت می گیرد.

اگر سونوگرافی هاي روتين بارداري بعلت اينكه ديابت دارم بيشتر باشد، خطرناک هست؟

خير جاي نگراني نيست، سونوگرافی به دلیل اینکه از طریق امواج صوتی و نه اشعه انجام می شود بنابراين خطری برای جنین و مادر ندارد.

مراحل انجام سونوگرافی های روتين بارداری

  1. این سونوگرافی نیاز به ناشتا بودن ندارد.
  2. مثانۀ شما برای انجام سونوگرافی هاي روتين قبل از هفته دوازدهم باید پر باشد اما بعد از اين هفته ديگر نيازي به مثانه پر نيست.
  3. لباس خود را بالا بزنید و کمربند دامن یا شلورتان را باز کنید.
  4. روی تخت دراز بکشید.
  5. به شکم شما ژل مالیده و متخصص سونوگرافی، دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی را روی شکم قرار می‌دهد و با حرکت آن، تصاویر کودک شما روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
  6. متخصص،  محل قرارگيري جنين در رحم، ضربان قلب، سن، حجم مايع آمنيوتيك و ديگر فاكتورهاي مورد نياز را اندازه گیری می کند.
  7. پس از پایان سونوگرافی در صورتي‎كه مثانه شما پر است، می‌توانید برای دفع ادرار به دستشویی بروید.
  8. سونوگرافي هاي روتين بارداري معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

آیا سوالی دارید و در لیست بالا نیست ؟ آن را از دکتر گرامی بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نظرات مراجعین

تجربه مادران از خدمت آمینیوسنتز دکتر گرامی

بسیار دکتر حاذق و باسواد

دکتر بسیار حاذق و باسواد کلا آرامش میگیره آدم کمال تشکر رو دارم از ایشون برای اکو جنین رفتم

ناشناس
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی اکوی قلب جنین, سونوگرافی ساده بارداری, سونوگرافی عمومی
فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

تا آخر عمر دعات میکنم

فقط اینو بگم که همه سونوگراف ها و جنین شناس و دکتر زنان مزخرف خودم گفتن سقط کن بچه ناهنجاره . ولی دکتر گرامی گفت والابلا من هیچ ناهنجاری تو جنین شما نمیبینم . بعد از توکل بخدا به حرفها و سونوگرافی های هرهفتم با دکتر ادامه دادم . حتی دکتر زنانم نیومد برای زایمانم چون معتقد بود با یه بچه ناهنجار مواجه میشه و بهانه آورد که نیاد گفت برو اورژانس دکتر کشیک .
بچه بدنیا اومد بدون کوچکترین ناهنجاری بدون کوچکترین علامت غیرعادی . الان ۱۱ ماهشه ماهه نازه راه میره و من همش میگم آخه کی میخواست تو نیایی بدنیا که انقد اصرار داشتن تو ناهنجاری !!!!
دکتر عزیز تو جون یه انسان رو نجات دادی و تا آخر عمرم مدیونتم

سمیرا بهراد
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی ساده بارداری, سونوگرافی عمومی, سونوگرافی غربالگری
آبان ۱۲, ۱۳۹۹