سونوگرافی تخصصی  غربالگری سه ماهه دوم یا آنومالی اسکن از انتهای هفته ۱۶ بارداری تا انتهای هفته ۲۲ بارداری جهت رویت شکل ظاهری جنین شامل سر و گردن و صورت جنین (چشمها ، بینی ، لب و دهان ) ، قلب و ریه ،احشا داخلی جنین شامل معده ، کلیه ها ، کبد ، روده ها و مثانه ، اندامها شامل استخوانهای بازو و ساعد ، ران و ساق و ناهنجاریهای دستها و پاها ، جنسیت و ناهنجاری های ستون فقرات و بند ناف و جفت باید توسط فوق تخصص آنومالی اسکن  قابل انجام است

غربالگری سه ماهه دوم یا سونوگرافی هفته 18 تا 22

سونوگرافی غربالگری دوم یا سونو هفته ۱18 تا ۲۲چیست؟

در تست های غربالگری فقط به نتایج آزمایش خون نگاه نمی کنند. آنها تعدادی از عوامل مختلف (از جمله سن، قومیت، نتایج آزمایشات خون و غیره) را بررسی کرده و احتمال بیماری را مشخص    می‌کند. این آزمایشات به تشخیص مشکل نمی پردازند بلکه نشان می دهند آزمایش های بیشتری لازم است انجام شود یا خیر. حتی منفی بودن نتیجه غربالگری مرحله اول، به معنای عدم پیگیری سلامت مادر و جنین در ماه های بعدی نیست. تست «کوآد مارکر» که چند عامل اساسی دیگر در خون مادر را بررسی می‌کند و در صورت به‌هنجار نبودن اعداد به دست آمده، لزوم انجام بررسی‌های جامع‌تر را به مادران یادآوری می‌کند.

سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم جنین

در دوران بارداری برای اطمینان حاصل کردن از سلامت بارداری و جنین ، چندین سونوگرافی توسط پزشک تجویز می شود یکی از آنها سونوگرافی غربالگری جنین سه ماهه دوم است و نام دیگر آن آنومالی اسکن است . این تست غربالگری در هفته 18 تا ابتدای هفته 23 بارداری انجام می شود . در این غربالگری ، جنین با سونوگرافی آنومالی اسکن و اندازه گیری مارکر های بیوشیمیایی خون مادر بررسی می شود . در طی انجام غربالگری سه ماهه دوم ، جنین به قدری بزرگ شده که می توان تکامل اندام ها و ارگان های اصلی او همانند قلب ، مغز ، کلیه ها و … را به دقت بررسی کرد . در سونوگرافی سه ماهه دوم همچنین می توان جنسیت جنین را به صورت قطعی مشخص کرد . در این غربالگری مواردی همچون صورت جنین و لب شکری بودن جنین مورد بررسی قرار می‌ گیرد وستون فقرات از لحاظ طولی و هم عرضی بررسی می‌ شود تا اطمینان ایجاد شود که همه استخوان‌ ها در یک ردیف قرار گرفته ‌اند .

اگر با کمک غربالگری جنین سه ماهه دوم ، وجود نقص یا ناهنجاری در جنین نشان داده شود ممکن است نتوان در طول دوران بارداری اقدامی در جهت برطرف کردن آن مشکل انجام داد ، اما پزشک معالج و والدین با در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی می توانند خود را برای موارد و مشکلات احتمالی در زمان زایمان آماده کرده و از همان زمان جنینی امکانات و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن را بررسی کنند .

 چرا باید غربالگری نوبت دوم را انجام داد؟

 درست است که در غربالگری نوبت اول، فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما به دلیل پایین بودن میزان برخی هورمون‌ها و پروتئین‌ها در بدن مادران، در ماه‌های ابتدایی بارداری، امکان تشخیص برخی مشکلات وجود ندارد. تغییر سطح این هورمون‌ها و پروتئین‌ها، امکان بررسی دقیق‌تر در غربالگری دوم را فراهم می‌کند. اما باز هم نمی‌توان گفت که نتیجه غربالگری دوم، کاملا قابل اتکاست، بلکه تنها احتمال بی‌خبری مادر از مشکلات ژنتیکی و ارثی مادرزاری فرزندش را کمتر می‌کند.

 پرخطر بودن نتیجه غربالگری سه ماهه دوم ، بدان معنا نیست که جنین حتماً مبتلا به ناهنجاری های کروموزومی است . برای اطمینان از نتایج حاصل از غربالگری در مادران پرخطر می‌ توان از تکنیک‌های تشخیصی مثل آمنیوسنتز و یا CVS استفاده کرد .

آنچه باید قبل از سونوگرافی غربالگری دوم بدانید

بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم

معمولا سونوگرافی غربالگری مرحله اول NT-NB در هفته‌ 11 هفته الی 13 هفته و 6 روز بارداری  انجام می‌شود و بهترین زمان انجام این سونوگرافی 12 هفتگی می باشد.

ضرر و مشکلات سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم چیست؟

در بررسی‌‌های به عمل آمده در حاملگی، سونوگرافی با عوارض جنینی همراه نبوده است؛ با این حال سونوگرافی باید توسط افراد مجرب و افرادی که در زمینه تشخیص اختلالات جنینی و تکنیک‌‌های لازم برای پرهیز از تماس بیش از حد جنین با سونوگرافی، آموزش‌‌های تخصصی دیده‌‌اند، به انجام برسد.

مایشات غربالگری خطری برای مادر و جنین به همراه ندارند. ولی در صورت مثبت بودن نتایج نیاز به انجام آزمایش های تشخیص برای رفع نگرانی ها ضروری خواهد بود. به عنوان مثال پاسخ مثبت آزمایش غربالگری سندرم داون ممکن است مادر را ناچار به تصمیم گیری دشوار برای انجام یک تست تشخیصی کند. و این در حالی است که آزمایش های تشخیصی به میزان بسیار اندکی احتمال سقط جنین را افزایش می دهند.  

در صورت مثبت بودن نتیجه تست تشخیصی تصمیم نهایی در مورد ادامه دادن یا خاتمه بخشیدن به بارداری بر عهده خود شما خواهد بود. در چنین شرایطی هر تصمیمی که بگیرید چه برای انجام آزمایشات بیشتر و یا خاتمه بخشیدن به بارداری همچنان مورد حمایت و همراهی پزشکان متخصص قرار خواهید داشت.

اکنون با علم به پاسخ این سوال که غربالگری چیست، ممکن است در تصمیم برای انجام دادن یا ندادن این تست ها با دقت بیشتری فکر و عمل کنید.

آمادگی عای لازم برای سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم چیست؟

این سونوگرافی نیاز به ناشتا بودن ندارد; مادر باید یک صبحانه کامل و مقوی میل نماید. مثانۀ شما برای انجام سونوگرافی NT باید پر باشد و از شما درخواست خواهد شد تا قبل از انجام آن به اندازۀ کافی آب بنوشید. اگر مثانۀ شما خیلی پر شده است و احساس درد دارید به متخصص سونوگرافی اطلاع دهید.
بهتر است قبل از انجام این سونوگرافی برای حرکت و پوزیشن خوب در جنین برای اندازه‌گیری NT چند قدم راه برود و مایعات شیرین میل کند.

بهترین مرکز سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم در تهران کجاست؟

تمام مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند با توجه بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تجربه بسیار بالای دکتر گرامی دقیق ترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم چقدر است؟

هزینه انجام آن بستگی به این که در کدام مرکز دولتی یا خصوصی انجام شود؛ هزینه متفاوت است.

قیمت سونوگرافی بالگری سه ماهه دوم به مرکزی که قصد دارید غربالگری را در آنجا انجام دهید و نیز نوع بیمه شما بستگی دارد. تعداد معدودی از بیمه های تکمیلی هزینه آزمایش غربالگری را تحت پوشش داشته و آنها را تقبل می کنند. بدون شک انجام مراحل غربالگری در بیمارستان ها کلینیک های خصوصی نسبت به مراکز دولتی هزینه بیشتری خواهد داشت.

با توجه به امکان تغییر تعرفه‎ها در هر سال ، برای اطلاع از قیمت دقیق  می‎توانید با هر یک از بهترین کلینیک های سونوگرافی تهران که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس بگیرید.

سوالات متدوال سونوگرافی  غربالگری دوم و پاسخ دکتر گرامی

در زیر برخی ازسوالات متدوالی که مراجعین در خصوص این خدمت داشته اند آورده شده و پاسخ متناسب جناب آقای دکتر گرامی نیز آورده شده است

بعد از انجام سونوگرافی غربالگری اول چه توصیه ای می کنید؟

بعد از انجام سونوگرافی جهت پیگیری انجام آزمایش این غربالگری به یک آزمایشگاه معتبر مراجعه و کنید؛ سپس هر دو نتیجه سونوگرافی و آزمایش خود را نزد پزشک متخصص خود ببرید.

در سونوگرافی غربالگری چه عددی نرمال است ؟

معمولاً اگر سونوگرافی NT با دقت انجام شود؛ در صورتی که عدد NT کمتر از ۲/۵ باشد، طبیعی است. در صورتی که مقدار NT بیشتر از ۲/۵ باشد نیاز به پیگیری‌های بیشتری دارد؛ البته دقت کنید زیاد بودن عدد NT دلیل بر مشکل دار بودن جنین نیست.

مراحل سونوگرافی غربالگری توسط دکتر گرامی

  1. این سونوگرافی نیاز به ناشتا بودن ندارد; مادر باید یک صبحانه کامل و مقوی میل نماید.
  2. مثانۀ شما برای انجام سونوگرافی NT باید پر باشد.
  3. لباس خود را بالا بزنید و کمربند دامن یا شلورتان را باز کنید.
  4. به پشت یا به پهلو روی تخت دراز بکشید.
  5. به شکم شما ژل مالیده و متخصص سونوگرافی، دستگاه کوچکی به نام پروب سونوگرافی را روی شکم قرار می‌دهد و با حرکت آن، تصاویر کودک شما روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
  6. متخصص، ضخامت مایع پشت گردن جنین (NT) و استخوان بینی جنین  (NB)‌ را اندازه گیری می کند.
  7. پس از پایان سونوگرافی می‌توانید برای دفع ادرار به دستشویی بروید.
  8. این آزمایش معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

آیا سوالی دارید و در لیست بالا نیست ؟ آن را از دکتر گرامی بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نظرات مراجعین

تجربه مادران از سونوگرافی غربالگری اول با دکتر گرامی

عالی

من برای سونو nt مراجعه کردم. به شدت توصیه میکنم عالی و حرفه ای و کاملا مسلط. تنها یک گلایه که اصرار به داپلر در مراکز دارن که خوش آیند نیست.

پاسخ دکتر گرامی به کلایه مراجع:
سلام.
داپلر شریان های رحمی،برای پیشگویی احتمالی عوارض دوران بارداری مانند فشار خون بارداری و مسمومیت بارداری و …بسیار مهم است و گاهی با تشخیص درست و مصرف فقط یک آسپیرین میشود از این عوارض جلوگیری کرد.ضمنا به علت اکو سه ماهه اول (در کل دنیا فقط تعداد انگشت شماری انجام میدن)و در ایران فقط بنده انجام میدهم از کالر داپلر استفاده میشود

خانم شکری
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی کالر داپلر
دی ۱۰, ۱۳۹۹

تا آخر عمر دعات میکنم

فقط اینو بگم که همه سونوگراف ها و جنین شناس و دکتر زنان مزخرف خودم گفتن سقط کن بچه ناهنجاره . ولی دکتر گرامی گفت والابلا من هیچ ناهنجاری تو جنین شما نمیبینم . بعد از توکل بخدا به حرفها و سونوگرافی های هرهفتم با دکتر ادامه دادم . حتی دکتر زنانم نیومد برای زایمانم چون معتقد بود با یه بچه ناهنجار مواجه میشه و بهانه آورد که نیاد گفت برو اورژانس دکتر کشیک .
بچه بدنیا اومد بدون کوچکترین ناهنجاری بدون کوچکترین علامت غیرعادی . الان ۱۱ ماهشه ماهه نازه راه میره و من همش میگم آخه کی میخواست تو نیایی بدنیا که انقد اصرار داشتن تو ناهنجاری !!!!
دکتر عزیز تو جون یه انسان رو نجات دادی و تا آخر عمرم مدیونتم

سمیرا بهراد
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی ساده بارداری, سونوگرافی عمومی, سونوگرافی غربالگری
آبان ۱۲, ۱۳۹۹