بررسی از حفره های مفصل هیپ و مفصل های لگن که عارضه ای مادرزادی و بسیار شایع می باشد که هيچ علامتي ندارند؛ لذا فقط با انجام سونوگرافی هیپ نوزاد (DDH) اين بيماری قابل تشخيص، زوایای آن ترسیم و مورد آنالیز قرار می گیرد.

سونوگرافي هیپ یا دررفتگی مفصل لگن نوزادان چیست؟

هیپ از پیچیده ترین مفاصل بدن انسان است که در صورت بروز بیماری و عدم درمان به موقع آن، برای فرد در سنین بالاتر می تواند مشکلات بسیار عدیده ای به وجود آورد؛ در رفتگی هیپ نوزادان یا دیسپلازی هیپ عارضه ای مادرزادی و بسیار شایع می باشد؛ نيمي از نوزادان مبتلا به دررفتگي لگن هيچ علامتي ندارند لذا فقط با انجام سونوگرافی هیپ اين بيماری قابل تشخيص است.

کودک مبتلا به در رفتگی هیپ، در هنگام شروع به راه رفتن دچار لنگی می شود ولی دیگر برای درمان های پزشکی کمی دیر به نظر می رسد زیرا با افزایش سن فرد احتمال جواب گرفتن با درمان های سرپایی به شدت کاهش می یابد؛ یکی از راه های تشخیص که برای بررسی مفصل لگن کاربرد دارد، سونوگرافی DDH می باشد و همچنین در حدود سه ماهگی نوزاد رادیوگرافی با اشعه ایکس نیز استفاده می شود؛ چنانچه دکتر تشخیص دهد مشکل مفصل لگن جدی می باشد شما را به یک ارتوپد اطفال ارجاع می دهد. 

طی چند ماه اول زندگی در بیشتر موارد، این عارضه با استفاده از یک کمربند طبی قابل درمان است، البته چگونگی بستن و مدت زمان استفاده توسط متخصص ارتوپد تعیین می‌شود. بعد از حدود پنج شش ماهگی معمولا جا‌اندازی هیپ زیر بیهوشی و گچ‌گیری لازم می‌شود و بعد از یک تا یک‌ونیم سالگی هم معمولا جراحی باز ضرورت دارد.

تنها سونوگرافیست‌های ماهری که گواهینامه انجام اين سونوگرافی را دارند، از عهده انجام دادنش برمی‌آیند. رخ دادن کوچکترین خطایی در انجام این سونوگرافی، می تواند لنگیدن نسبتا شدید و همچنین ایجاد انحراف در ستون فقرات و زانوها را به همراه داشته باشد. به همین دلیل انجام این سونوگرافی، تنها در مراکز تخصصی که مجوز انجام این سونوگرافی مانند کلینیک هایی که دکتر گرامی در آن حضور دارند؛  انجام می‌گیرد.

چرا باید سونوگرافي هیپ را انجام داد؟

سونوگرافي هیپ، بنا به تشخیص پزشک معالج و معمولا برای تشخیص یا درمان موارد زیر درخواست می شود:

  • سابقه خانوادگی
  • کودکان دو قلو
  • پاهایی با طول متفاوت
  • پوست رنگ پریده با تاخوردگی در قسمت ران
  • قابلیت حرکت کم یا انعطاف در یک سمت
  • لنگیدن ، راه رفتن روی پنجه یا اردکی راه رفتن

قبل از سونوگرافی DDH بدانید

بهترین زمان انجام سونوگرافی هیپ نوزاد

زمان دقيق انجام سونوگرافی هيپ، پس از تولد است و بهتر است درمان‌های موثر و پيشگيرانه در مواجهه با اين بيماری در 12 هفته نخست پس از تولد و حتی در 6 هفته اول تولد آغاز کنید.

مضرات سونوگرافی هیپ نوزاد چیست؟

انجام سونوگرافي بدون اشعه بوده و براي نوزاد هيچ عوارضي ندارد.

آمادگی های لازم برای سونوگرافی هیپ چیست؟

سونوگرافی هیپ نوزادان معمولاً احتیاجی به آمادگی خاصی ندارد و در هر زمانی قابل انجام می باشد.

بهترین مرکز انجام سونوگرافی هیپ نوزاد

تمام مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند با توجه بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تجربه بسیار بالای دکتر گرامی دقیق ترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه انجام سونوگرافی هیپ نوزاد

هزینه انجام آن بستگی به این که در کدام مرکز دولتی یا خصوصی انجام شود؛ هزینه متفاوت است.

با توجه به امکان تغییر تعرفه‎ها در هر سال ، برای اطلاع از قیمت دقیق  می‎توانید با هر یک از بهترین کلینیک های سونوگرافی تهران که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس بگیرید.

سوالات متدوال سونوگرافی هیپ و پاسخ دکتر گرامی

در زیر برخی ازسوالات متدوالی که مراجعین در خصوص این خدمت داشته اند آورده شده و پاسخ متناسب جناب آقای دکتر گرامی نیز آورده شده است

K
L
تا چه سنی می‌توان کودک با دررفتگی لگن را درمان کرد؟

اگر دررفتگی کامل مفصل وجود داشته باشد، در موارد یک طرفه تا حداکثر ده سالگی و در موارد دو طرفه تا حداکثر شش الی هشت سالگی تحت جراحی قرار می‌گیرند.

بعد از این سن، انجام جراحی کمک زیادی به کودک نمی‌کند؛ بنابراین مهم است این بیماری هر چه زودتر تشخیص داده شود؛ به خاطر داشته باشید درمان این عارضه در بزرگسالی فقط با تعویض مفصل لگن ممکن است.

 

K
L
آیا پوشش کودک در دوره نوزادی برای جلوگیری از ابتلا به دررفتگی هیپ تاثیرگذار است؟

بله؛ استفاده از شلوار و پوشک با سایز مناسب، به‌طوری که پاهای کودک آزاد باشد و بتواند در هر جهتی که دوست دارد به راحتی آنها را حرکت دهد.

 

K
L
آیا دررفتگی هیپ علامتی دارد؟

در رفتگی در ماه های اول زندگی علایم مشخصی ندارد و اغلب والدین با راه افتادن کودک بعد از یک سالگی و بروز لنگش پا، متوجه وجود مشکل می‌شوند که برای درمان کمی دیر شده و نتایج ایده آلی از درمان به دست نمی آید.

حتی گاهی در بعضی از کودکان مفصل لگن کم عمق یا به صورت نیمه دررفته و بدون علامت باقی می ماند. چنین کودکانی تا دوران بزرگسالی هم هیچ مشکلی ندارند ولی از دهه سوم و چهارم زندگی به بعد دچار درد و ناتوانی در راه رفتن (ناشی از آرتروز) می شوند. شایع ترین علت آرتروز لگن در همه جای دنیا کم عمقی مفصل لگن است.

 

مراحل انجام سونوگرافی در رفتگی لگن

 

  1. در این سونوگرافی، از حفره های مفصل هیپ تصویر برداری و مفصل های لگن مورد بررسی قرار گرفته و زوایای آن ترسیم می شود.
  2. عمق حفره مورد نظر، بررسی شده و اطلاعاتی در مورد مقاومت برای نگهداری مفصل مربوطه به پزشک متخصص ارائه می شود. 
  3. در صورتی که این حفره از عمق مناسبی برخوردار بود و سر فمور در جای خود به درستی واقع شده بود، وضعیت هیپ طبیعی گزارش می شود؛ در غیر این صورت با توجه به جداول استاندارد موجود در سونوگرافی و زوایایی که در این پروسه به دست آمده اند، کمبود عمق حفره استخوان برآورد می شود.
  4. متخصص سونوگرافی نتیجه را به شما ارائه می دهد تا جهت بررسی بیشتر به پزشک خود مراجعه .کنید.
  5. این سونوگرافی معمولاً بین 15 الی 30 دقیقه زمان می برد.

 

آیا سوالی دارید و در لیست بالا نیست ؟ آن را از دکتر گرامی بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نظرات مراجعین

تجربه مادران از خدمت آمینیوسنتز دکتر گرامی

از سونوگرافی دکتر گرامی رضایت دارم

برای غربالگری اول رفتم سونوگرافی الوند تو هفته 13 دکتر گرامی جنسیت بچه م رو گفتن و غربالگری دوم رو هم همون جا رفتم تو هفته 18 دوباره جنسیت رو تایید کردن. رفتارشون هم خیلی خوب بود

ناشناس
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی غربالگری
تیر ۱, ۱۳۹۹

از سونوگرافی دکتر گرامی رضایت دارم

برای غربالگری اول رفتم سونوگرافی الوند تو هفته 13 دکتر گرامی جنسیت بچه م رو گفتن و غربالگری دوم رو هم همون جا رفتم تو هفته 18 دوباره جنسیت رو تایید کردن. رفتارشون هم خیلی خوب بود

ناشناس
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی غربالگری
تیر ۱, ۱۳۹۹