غده تیروئید غده ای پروانه شکل در بخش پایین گردن قرار دارد که عملکرد این غده ترشح هورمون های تیروئیدی در خون است؛ نمونه برداری تیروئید روش تشخیصی نسبتا ساده وبی خطر است که در تشخیص علل احتمالی برخی مشکلات تیروئیدی مورد بررسی قرار می‎گیرد.

نمونه برداری تیروئید چیست؟

نمونه برداری تیروئید یا FNA تیروئید؛ غده تیروئید، غده ای پروانه شکل است که در بخش پایین گردن قرار دارد. عملکرد غده تیروئید ترشح هورمون به خون و به سایر بخش های بدن می رسد؛ این هورمون ها در مصرف انرژی، تنظیم عملکرد مغز، قلب و سایر ارگان ها کمک می کنند. نمونه برداری تیروئید روش تشخیصی نسبتا ساده و بی خطر است که در تشخیص علل احتمالی برخی مشکلات تیروئید مورد بررسی قرار می‎گیرد.

گره یا ندول تیروئید به صورت منفرد یا متعدد در غده های تیروئید بروز می کند، معمولا علامت و درد ندارد اما گاهی به صورت برجستگی در گردن قابل تشخیص است. برخی از ندول ها خود به خود و بدون ارتباط با یک عامل خارجی به وجود می آید؛ البته عملکرد خاصی ندارند اما گاهی باعث تولید بیش از اندازه هورمون تیروئید و پرکاری آن می شود. بیشتر ندول های تیروئید خیلی کوچک هستند و شما متوجه وجود آن نمی‌شوید؛ اگر ندول تیروئید بزرگ باشد، می‌توانید آن را حس و یا متوجه ورم گردن خود شوید.

FNA یک روش نمونه برداری است که در این روش یک سوزن باریک به بافت یا مایع مورد نظر وارد شده و با کمک آن از بافت یا مایع نمونه برداشته می شود، این روش ایمن است و عوارضی ندارد و نسبت به روش جراحی با عوارض بسیار از جمله به جای ماندن اسکار زخم و … بهتر است، FNA معمولا با هدایت سونوگرافی انجام می شود تا به شکل دقیق از محل مورد نظر نمونه برداشته شود، اگر بدون سونوگرافی انجام شود ممکن است نمونه مورد نظر جواب دقیقی برای پزشک نداشته باشد.

هدف اصلی FNA بررسی توده های بدن در قسمتهای مختلف از جمله تیروئید انجام می شود که به وسیله آن می‎توان به نتیجه دقیقی از بافت توده یا ندول ایجاد شده پی برد، تنها سونوگرافیست‌های ماهری که گواهینامه انجام اين نمونه برداری تحت سونوگرافی را دارند، از عهده انجام دادنش برمی‌آیند. به همین دلیل انجام این نمونه برداری، تنها در مراکز تخصصی که مجوز انجام نمونه برداری یا FNA تیروئید مانند کلینیک هایی که دکتر گرامی در آن حضور دارند؛  انجام می‌گیرد.

چرا باید نمونه برداری، FNA تیروئید را انجام داد؟

نمونه برداری تیروئید، بنا به تشخیص پزشک معالج و معمولا برای تشخیص یا درمان موارد زیر درخواست می شود:

  • درد در ناحیه گردن
  • کیست
  • سخت شدن بلع
  • بزرگ شدن بدون دلیل و سریع ندول

 با استفاده از روش FNA می توان به نوع ندول(خوش خیم، بدخیم، ضایعات فولیکولار،  نئوپلاسم فولیکولار ) پی برد

قبل از FNA تیروئید بدانید

بهترین زمان انجام نمونه برداری تیروئید

نمونه برداری از تیروئید پزشک شما را در تشخیص علت به وجود آمدن ندول تیروئیدی کمک می کند؛ اما انجام این پروسه برای تمام مشکلات تیروئیدی لازم نمی باشد.

مزایای نمونه برداری تیروئید چیست؟

 FNA کم خطر و بدون بیهوشی و عوارض است که می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی بدون بستری شدن، به صورت یک عمل سرپایی بر روی هر فرد انجام داد. در اغلب موارد شما می‌توانید یک ساعت بعد از انجام این عمل به سراغ فعالیت‌ها و امور روزمره خود بازگردید، البته به شرط آنکه فعالیت‌ها شدید نباشد.

آمادگی های لازم برای نمونه برداری تیروئید چیست؟

در همان زمانی که نوبت  FNA تیروئید برای شما تعیین می‌شود نیازی به ناشتا بودن وجود ندارد. 
در همان زمانی که نوبت  FNA تیروئید برای شما تعیین می‌شود، اگر داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین، کلوپیدوگرل، آساسانتین، دابیگاتران، پراسوگرل یا دی پیریدامول مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ هرگز مصرف این داروها را بدون مشورت پزشک خود و کلینیکی که برای  FNA به آن مراجعه کرده‌اید، قطع نکنید و یا دوز مصرفی خود را تغییر ندهید.

بهترین مرکز انجام نمونه برداری تیروئید

تمام مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند با توجه بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تجربه بسیار بالای دکتر گرامی دقیق ترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هزینه انجام نمونه برداری تیروئید

هزینه انجام آن بستگی به این که در کدام مرکز دولتی یا خصوصی انجام شود؛ هزینه متفاوت است. یک بخش هزینه بابت انجام نمونه‌گیری توسط پزشک، و برای وسایل نمونه برداری است، یک هزینه هم آزمایشگاه به‌طور جداگانه از بیمار دریافت می‌کند.

با توجه به امکان تغییر تعرفه‎ها در هر سال ، برای اطلاع از قیمت دقیق  می‎توانید با هر یک از بهترین کلینیک های سونوگرافی تهران که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس بگیرید.

سوالات متدوال سونوگرافی نمونه برداری تیرئیدو پاسخ دکتر گرامی

در زیر برخی ازسوالات متدوالی که مراجعین در خصوص این خدمت داشته اند آورده شده و پاسخ متناسب جناب آقای دکتر گرامی نیز آورده شده است

عوارض بعد از نمونه برداری تیروئید چیست ؟

ممکن است به علت فرو بردن سوزن در گردن شما کمی درد، ورم و حتی خون ‌مردگی جزئی در این ناحیه به وجود بیاید که کاملاً عادی است؛ برای تسکین درد می‎توانید از دارو های مسکن معمولی استفاده نمائید. البته درد و ورم این ناحیه بعد از  48  ساعت برطرف می‌شود.

برای انجام نمونه برداری تیروئید چند روز بستری می کنند؟

بدون بیهوشی و  بستری شدن، به صورت یک عمل سرپایی بر روی هر فرد انجام می‎شود.

مراحل انجام نمونه برداری تیروئید FNA

  1. این نمونه برداری نیاز به ناشتا بودن ندارد.
  2. در صورتی که از رقیق کننده خون از قبیل وارفارین، کلوپیدوگرل، دابیگاتران، پراسوگرل، دی پیریدامول یا آساسانتین مصرف می‌کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. بر روی تخت دراز می‎کشید.
  4. گردن شما با یک محلول ضدعفونی کننده شستشو داده می‌شود.
  5. معمولا ماده بی‌حسی موضعی به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود تا پوست آن قسمت قبل از فرو بردن سوزن FNA بی‌حس شود.
  6. سپس یک سوزن بسیار ریز با کمک تصاویر اولتراسوند از روی پوست شما به سمت غده تیروئید هدایت می‌شود، به طوری که موقعیت این سوزن را در هر لحظه می‌توان بر روی تصاویر اولتراسوند مشاهده کرد.
  7. رمانی‎که سوزن به ندول موردنظر رسید، چند بار به آرامی به اندازه چند میلی‌متر به عقب و به جلو حرکت داده می‌شود تا یک نمونه کوچک از بافت ندول را بگیرد و سپس سوزن به آرامی خارج می‌شود.
  8. اگر بر روی غده تیروئید شما بیشتر از یک ندول وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد که این کار برای هر یک از ندول‌ها دوباره تکرار شود. به این ترتیب انجام این عمل پایان می‌یابد.
  9. سوراخی که در اثر فرو کردن سوزن در گردن شما ایجاد شده است، به مدت چند دقیقه کمپرس (فشرده) می‌شود تا خونریزی احتمالی آن متوقف شود.
  10. بعد از اتمام نمونه‌برداری تیروئید FNA قبل از آنکه کلینیک را ترک کنید، راهنمایی‌های لازم در مورد اقداماتی که لازم است انجام دهید به شما ارائه می‌شود
  11. این نمونه برداری معمولاً بین 30 الی 60 دقیقه زمان می برد و مدت زمان آن به تعداد ندول هایی که باید بررسی شوند؛ بر می گردد. 

 

آیا سوالی دارید و در لیست بالا نیست ؟ آن را از دکتر گرامی بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نظرات مراجعین

تجربه مادران از خدمت آمینیوسنتز دکتر گرامی

gqxAGPHFpW

AFDKukSzXT

HYCSJyeUDM
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :دیگر انواع سونوگرافی, دیگر خدمات, سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی اکوی قلب جنین, سونوگرافی ساده بارداری, سونوگرافی عمومی, سونوگرافی غربالگری, سونوگرافی غربالگری سه ماه دوم, سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول, سونوگرافی کالر داپلر, سونوگرافی ندول تیروئید, گزارش تخصصی تصاویر ماموگرافی ، CT-SCAN , MRI و ..., نمونه برداری مایع آمنیوتیک ( آمینیوسنتز )
دی ۱۵, ۱۴۰۲

عالی

من برای سونو nt مراجعه کردم. به شدت توصیه میکنم عالی و حرفه ای و کاملا مسلط. تنها یک گلایه که اصرار به داپلر در مراکز دارن که خوش آیند نیست.

پاسخ دکتر گرامی به کلایه مراجع:
سلام.
داپلر شریان های رحمی،برای پیشگویی احتمالی عوارض دوران بارداری مانند فشار خون بارداری و مسمومیت بارداری و …بسیار مهم است و گاهی با تشخیص درست و مصرف فقط یک آسپیرین میشود از این عوارض جلوگیری کرد.ضمنا به علت اکو سه ماهه اول (در کل دنیا فقط تعداد انگشت شماری انجام میدن)و در ایران فقط بنده انجام میدهم از کالر داپلر استفاده میشود

خانم شکری
رضایت از خدمت :
خدمات دریافتی :سونوگرافی NT,NB, سونوگرافی کالر داپلر
دی ۱۰, ۱۳۹۹