دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

معرفی سونوگرافی میکروشیا و آنوشیا

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | 0 comments

فهرست مطالب

سونوگرافی تشخیصی کوچکی گوش نوزاد

گاهی اوقات کودک از بدو تولد با ناهنجاری‌های آناتومیکی گوش به دنیا می‌آید. به طوری که قسمت‌هایی از گوش شکل نمی‌گیرد یا شکل گیری آن به شکل ناقص است. این حالت را مافورماسیون یا بدساختاری می‌نامند. حال باید متذکر شد که سندرم‌های مختلفی شناسایی‌شده‌اند که به بدساختاری گوش مرتبط می‌شوند. در این راستا می‌توان به میکروشیا و آنوشیا اشاره کرد. حال می‌توان با کمک سونوگرافی میکروشیا و آنوشیا به این موضوع پی برد. دقت داشته باشید که این بیماری مادرزادی است و امکان تشخیص آن با سونوگرافی قبل از زایمان وجود ندارد.

در بسیاری از مواقع، پس از آنکه نوزاد متولد می‌شود، والدین متوجه مشکل و ناهنجاری که برای گوش کودک وجود دارد، می‌شوند و اولین سوالی که برای آن‌ها پیش می‌آید، این است که چرا این موضوع در سونوگرافی مشخص نشده و علت آن چیست؟ باید متذکر شد که بسیاری از ناهنجاری‌های آناتومیک بدن کودک، در سونوگرافی‌هایی که پیش از زایمان انجام می‌شوند، مشخص خواهد شد؛ اما برخی دیگر خیر! میکروشیا و آنوشیا از جمله ناهنجاری‌های مربوط به گوش خارجی هستند که نمی‌توان پیش از زایمان با انجام سونوگرافی معمولی متوجه آن‌ها شد. دلیل اصلی این موضوع نیز اولویت داشتن سایر ارگان‌ها چون قلب و کلیه به گوش است.

میکروشیا چیست؟

حال شاید برای شما سوال پیش آید که میکروشیا چیست و چه تغییراتی را در گوش ایجاد می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که میکروشیا یک نوع ناهنجاری مادرزادی به شمار می‌آید که سبب ایجاد علائم شدید و متفاوت در گوش خارجی و میانی می‌شود. در حقیقت گوش میکروشیایی، شامل غضروف‌های باقی‌مانده و نامنظم است که به بافت نرم نرمه گوش متصل شده‌اند و در اکثر مواقع در جای اصلی خود نیستند و در مقایسه با گوش طبیعی، وضعیت متقارنی ندارند. همچنین باید متذکر شد که این ناهنجاری بیشتر در گوش خارجی و گوش میانی دیده می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت میزان شنوایی فرد بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد.

مطلب مرتبط را بخوانید
سونوگرافی الوند خوبه؟

علت میکروشیا گوش چیست؟

زمانی که گوش جنین در حال شکل گیری است و مراحل اولیه را طی می‌کند، میکروشیا اتفاق می‌افتد. به‌جز موارد سندرمیک، علت مبتلا شدن جنین به این مشکل، ناشناخته است و به‌طورمعمول پزشکان معتقد هستند که این موضوع تصادفی به نظر می‌رسد و در برخی از موارد کودکان به آن دچار می‌شوند. البته تحقیقاتی در این راستا صورت گرفته و طبق نتیجه به دست آمده باید گفت مصرف برخی از داروها، عوامل محیطی و ژنتیکی بر این عارضه تاثیرگذار هستند.

حال اگر کودک شما پس از تولد چنین مشکلی داشت، باید در ابتدا به یک متخصص گوش مراجعه کنید تا در ادامه پزشک برای شما تست و ارزیابی‌های شنوایی را تجویز کند. پس از آنکه کودک شما با استفاده از به‌روزترین تجهیزات شنوایی و انجام سی‌تی‌اسکن‌ها معاینه شد، پزشک راهکار درمانی متناسب را انجام خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی که نباید از آن غافل شد، استفاده از سمعک برای کودکان است. همان‌طور که گفته شد، کودکان مبتلا به میکروشیا، ناشنوایی زود هنگامی را تجربه می‌کنند، از همین جهت برای جلوگیری از این موضوع، استفاده از سمعک ضروری به نظر می‌رسد. البته نوع و مدل سمعک مناسب، با توجه به درجه میکروشیا مشخص می‌شود. دقت داشته باشید که کودکان مبتلا به این بیماری، گوشی کوچک دارند یا گوش خارجی و میانی آن‌ها شکل نگرفته است؛ در نتیجه نمی‌توانند از سمعک‌های پشت‌گوشی استفاده کنند.

در طول متن به این موضوع اشاره داشتیم که سونوگرافی پیش از زایمان، ناهنجاری میکروشیا را نشان نمی‌دهد و نمی‌توان از طریق آن متوجه این مشکل شد؛ اما از طرفی سونوگرافی تشخیص میکروشیا وجود دارد که شما می‌توانید با انجام آن از این بیماری مطلع شوید.

مطلب مرتبط را بخوانید
علت کمردرد در بارداری | 3 روش موثر درمان کمردرد بارداری

آنوشیا چیست؟

دیگر اختلالی که امکان دارد در بدو تولد متوجه آن شوید، آنوشیا است. این اختلال در هفته‌های اول بارداری رخ می‌دهد و موجب می‌شود گوش خارجی، یعنی آن قسمت که دیده می‌شود، به طور کامل شکل نگیرد. در اکثر شرایط این اختلال سبب تغییر در چگونگی شکل و ظاهر گوش بیمار می‌شود و بخش داخلی و حلزونی بدون هیچ تغییری سالم می‌ماند. همچنین باید متذکر شد که این بیماری می‌تواند برای هر دو گوش نوزاد رخ دهد، اما مبتلا شدن یک گوش به این بیماری شایع تر است.

سونوگرافی تشخیص میکروشیا می‌تواند در تشخیص بیماری آنوشیا نیز موثر باشد و پزشک با دیدن نتیجه متوجه آن شود. همچنین نکته‌ای وجود دارد و آن این است که گوش خارجی نوزاد در هفته پنجم بارداری، یعنی زمانی که کلیه‌ها شکل می‌گیرند، تشکیل می‌شود؛ در نتیجه اگر پزشک با دیدن نتیجه سونوگرافی تشخیص داد که کودک آنوشیا دارد، توصیه می‌شود سونوگرافی کلیه که برای rule out کردن اختلالات کلیوی است را انجام دهید تا از سلامت فرزند خود مطمئن شوید.

میکروشیا و آنوشیا از جمله اختلالاتی هستند که می‌توان آن‌ها را با جراحی درمان کرد. از همین رو توصیه می‌شود در صورت متوجه شدن چنین بیماری، یک پزشک متخصص گوش را انتخاب و روند درمان را به آن واگذار کنید. البته منطقی‌ترین شیوه، انجام سونوگرافی تشخیص میکروشیا و آنوشیا است؛ چرا که نتیجه آن می‌تواند پزشک را زودتر از این مشکل آگاه سازد.

توصیه ما مراجعه به کلینیک‌های سونوگرافی است که دکتر رضا گرامی در آنها فعالیت می‌کنند. با این کار شما از شرایط جنین خود و سلامتی آن مطلع می‌شوید و روند بارداری خود را به خوبی پشت سر بگذارید.

مطلب مرتبط را بخوانید
معرفی معيارهای اندازه گیری و تعیین سلامت و سن دقیق جنین توسط سونوگرافی

کلمات کلیدی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *