بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

در صورتی که هنوز نمی‌دانید بارداری خارج از رحم چیست پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. تقریبا در بیشتر از 90 درصد بارداری‌ها، تخمک در محیط رَحَم لانه‌گزینی می‌کند. در صورتی که تخمک موفق به لانه‌گزینی در محیط رحم نشود اصطلاحا به این مورد بارداری خارج از رحم و یا حاملگی خارج از رحم گفته می‌شود. در ادامه در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

by | ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | سونوگرافی شکم, عمومی, معرفی خدمات, مقالات | 0 comments

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند

متخصصان سونوگرافی شکم را به دلایل مختلفی تجویز می‌کنند. از جمله مهم‌ترین دلایلی که پزشکان سونوگرافی شکم را تجویز می کنند شامل موارد زیر است:

• ارزیابی علائم و تشخیص بیماری‌ها: سونوگرافی شکم می‌تواند در تشخیص علت درد، تورم و سایر علائم مرتبط با شکم را مفید باشد. در این روش تصویربرداری پزشک اندام‌های داخلی مانند کبد، کلیه‌ها، طحال و… را بررسی می‌کند.
  • ردیابی بیماری‌های خاص: سونوگرافی می‌تواند در تشخیص و پیگیری برخی بیماری‌های شکمی مانند سنگ کیسه صفرا، آپاندیسیت، بیماری‌های کبدی و کلیوی بسیار مفید باشد.
  • بررسی وضعیت جنین در بارداری: سونوگرافی شکم به ویژه در دوران بارداری برای پایش رشد و وضعیت جنین بسیار مهم است.
  • پایش وضعیت متعاقب جراحی‌ها: پزشکان از سونوگرافی شکم برای بررسی روند بهبود بیماران پس از جراحی‌های شکمی استفاده می‌کنند.

در این سونوگرافی معمولا از پروب‌هایی با فرکانس کمتر که دارای عمق نفوذ بیشتری هستند برای بررسی قسمت های مختلف شکم و لگن مورد استفاده قرار می‌گیرند .

آیا برای سونوگرافی شکم لازم است ناشتا باشیم؟

بله…برای انجام سونوگرافی شکم ضروری است حداقل 8 ساعت به صورت ناشتا به مرکز انجام سونوگرافی مراجعه نمائید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر این قسمت را مطالعه نمائید
آمادگی برای سونوگرافی شکم

سونوگرافی شکم چه زمانی تجویز می‌شود؟

سونوگرافی شکم زمانی تجویز می‌شود که مراجعه کنندگان از علائم شکمی مانند درد شکم، استفراغ‌های متعدد، ورم شکم رنج ببرند.
همچنین زمانی که آزمایش‌ها و تست‌های مربوط به کلیه و کبد غیر طبیعی باشند سونوگرافی شکمی تجویز می شود.

روز قبل از انجام سونوگرافی چه چیزی بخوریم؟

بهترین کاری که قبل از سونوگرافی می‌توانید انجام دهید مصرف غذاهای سبک و کم چرب است. به صورت کلی از مصرف غذاهای نفخ آور بپرهیزید. مانند حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها

قبل از انجام سونوگرافی شکم آیا می‌توانیم دوش بگیریم؟

بله…در صورتی که از لحاظ بهداشتی آماده باشید بسیار پسندیده و عالی است. همچنین از مصرف لوسیون و کِرِم‌های بهداشتی آرایشی بپرهیزید.

آمادگی برای سونوگرافی شکم

جهت انجام سونوگرافی شکم ضروری است خود را برای آن آماده کنید. از جمله مواردی که نیاز است خود را برای سونوگرافی شکم آماده کنید شامل موارد زیر است:

• ناشتا بودن: عدم مصرف هر گونه مواد مغذی تا قبل از انجام سونوگرافی به مدت 8 ساعت. همچنین لازم است از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده در روز قبل از سونوگرافی خودداری کنید. با این کار صحت نتایج سونوگرافی به شدت بالا می‌رود.
  • نوشیدن آب قبل از سونوگرافی شکم منعی ندارد ولی لزومی به مصرف زیاد آب ندارید.
آشنایی با سونوگرافی شکم نوزاد | بهترین کلینیک تخصصی سونوگرافی نوزاد در تهران
آمادگی برای سونوگرافی شکم |  دکتر رضا گرامی - بهتریم متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و اکو قلب جنین

دریافت اینترنتی نوبت سونوگرافی شکم

برای دریافت نوبت به صورت اینترنتی کافی‌ست برای خود یا اشخاص دیگر نوبت سونوگرافی و یا سایر خدمات قابل ارائه توسط دکتر رضا گرامی را ببینید.

ثبت نوبت سونوگرافی شکم

نکات ضروری قبل از انجام سونوگرافی شکم

در صورتی که برنامه مصرف دارو دارید منعی برای مصرف داروهایتان قبل از انجام سونوگرافی نیست. می‌توانید با قرص‌هایی که برای شما تجویز شده است آب بنوشید.
در صورتی که زمان انجام سونوگرافی شکم صبح باشد، بهتر است شام را مختصر میل کنید و تا قبل از انجام سونوگرافی از مصرف مواد مغذی بپرهیزید.
اگر زمان انجام سونوگرافی شما بعدازظهر بود، کافی است صبحانه مختصری میل کنید و تا انجام سونوگرافی از خوردن هر گونه غذا و مواد دیگری بپرهیزید.
در صورتی که ناشتا نباشید کیسه صفرا خالی خواهد بود و این کار از صحت نتایج سونوگرافی می‌کاهد. همچنین ناشتا نبودن موقع سونوگرافی شکم باعث ایجاد گاز در روده‌ها خواهد شد که با این کار وضوح و کیفیت نتایج سونوگرافی کمتر می‌شود.

دکتر رضا گرامی | متخصص انواع سونوگرافی‌های پیشرفته از جمله سونوگرافی شکم

برای مطالعه بیشتر در مورد سونوگرافی شکم و دلایل آن این مقالات را مطالعه کنید:

Ultrasonography of Abdomen

Intestinal Ultrasound for Inflammatory Bowel Disease