پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

by | 27 اردیبهشت 1403 | سونوگرافی شکم, عمومی, معرفی خدمات, مقالات | 0 comments

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

آیا برای سونوگرافی شکم لازم است ناشتا باشیم؟

بله…برای انجام سونوگرافی شکم ضروری است حداقل 8 ساعت به صورت ناشتا به مرکز انجام سونوگرافی مراجعه نمائید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر این قسمت را مطالعه نمائید
آمادگی برای سونوگرافی شکم

سونوگرافی شکم چه زمانی تجویز می‌شود؟

سونوگرافی شکم زمانی تجویز می‌شود که مراجعه کنندگان از علائم شکمی مانند درد شکم، استفراغ‌های متعدد، ورم شکم رنج ببرند.
همچنین زمانی که آزمایش‌ها و تست‌های مربوط به کلیه و کبد غیر طبیعی باشند سونوگرافی شکمی تجویز می شود.

روز قبل از انجام سونوگرافی چه چیزی بخوریم؟

بهترین کاری که قبل از سونوگرافی می‌توانید انجام دهید مصرف غذاهای سبک و کم چرب است. به صورت کلی از مصرف غذاهای نفخ آور بپرهیزید. مانند حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها

مطلب مرتبط را بخوانید
سونوگرافی واژینال چیست؟ | آنچه که باید درباره آن بدانید

قبل از انجام سونوگرافی شکم آیا می‌توانیم دوش بگیریم؟

بله…در صورتی که از لحاظ بهداشتی آماده باشید بسیار پسندیده و عالی است. همچنین از مصرف لوسیون و کِرِم‌های بهداشتی آرایشی بپرهیزید.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند

متخصصان سونوگرافی شکم را به دلایل مختلفی تجویز می‌کنند. از جمله مهم‌ترین دلایلی که پزشکان سونوگرافی شکم را تجویز می کنند شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی علائم و تشخیص بیماری‌ها: سونوگرافی شکم می‌تواند در تشخیص علت درد، تورم و سایر علائم مرتبط با شکم را مفید باشد. در این روش تصویربرداری پزشک اندام‌های داخلی مانند کبد، کلیه‌ها، طحال و… را بررسی می‌کند.
  • ردیابی بیماری‌های خاص: سونوگرافی می‌تواند در تشخیص و پیگیری برخی بیماری‌های شکمی مانند سنگ کیسه صفرا، آپاندیسیت، بیماری‌های کبدی و کلیوی بسیار مفید باشد.
  • بررسی وضعیت جنین در بارداری: سونوگرافی شکم به ویژه در دوران بارداری برای پایش رشد و وضعیت جنین بسیار مهم است.
  • پایش وضعیت متعاقب جراحی‌ها: پزشکان از سونوگرافی شکم برای بررسی روند بهبود بیماران پس از جراحی‌های شکمی استفاده می‌کنند.

در این سونوگرافی معمولا از پروب‌هایی با فرکانس کمتر که دارای عمق نفوذ بیشتری هستند برای بررسی قسمت های مختلف شکم و لگن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربردهای سونوگرافی شکم و لگن هستید، مطالعه این مقاله برای شما بسیار مفید است: کاربرد سونوگرافی شکم و لگن

آمادگی برای سونوگرافی شکم

جهت انجام سونوگرافی شکم ضروری است خود را برای آن آماده کنید. از جمله موارد مورد نیاز آمادگی برای سونوگرافی شکم شامل موارد زیر است:

  • ناشتا بودن: عدم مصرف هر گونه مواد مغذی تا قبل از انجام سونوگرافی به مدت 8 ساعت.
  • همچنین از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده در روز قبل از سونوگرافی خودداری کنید. با این کار صحت نتایج سونوگرافی به شدت بالا می‌رود.
  • نوشیدن آب قبل از سونوگرافی شکم منعی ندارد ولی لزومی به مصرف زیاد آب ندارید.
مطلب مرتبط را بخوانید
مشکلات دوران بارداری | بررسی 8 چالش مهم دوران بارداری
آمادگی برای سونوگرافی شکم |  دکتر رضا گرامی - بهتریم متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و اکو قلب جنین

دریافت اینترنتی نوبت سونوگرافی شکم

برای دریافت نوبت سونوگرافی شکم به صورت اینترنتی کافی‌ست روی لینک زیر کلیک کنید:

👈دریافت اینترنتی نوبت سونوگرافی شکم 👉

نکات ضروری قبل از انجام سونوگرافی شکم

در صورتی که برنامه مصرف دارو دارید منعی برای مصرف داروهایتان قبل از انجام سونوگرافی نیست. می‌توانید با قرص‌هایی که برای شما تجویز شده است آب بنوشید.
در صورتی که زمان انجام سونوگرافی شکم صبح باشد، بهتر است شام را مختصر میل کنید و تا قبل از انجام سونوگرافی از مصرف مواد مغذی بپرهیزید.
اگر زمان انجام سونوگرافی شما بعدازظهر بود، کافی است صبحانه مختصری میل کنید و تا انجام سونوگرافی از خوردن هر گونه غذا و مواد دیگری بپرهیزید.
در صورتی که ناشتا نباشید کیسه صفرا خالی خواهد بود و این کار از صحت نتایج سونوگرافی می‌کاهد. همچنین ناشتا نبودن موقع سونوگرافی شکم باعث ایجاد گاز در روده‌ها خواهد شد که با این کار وضوح و کیفیت نتایج سونوگرافی کمتر می‌شود.

دکتر رضا گرامی | بهترین متخصص انواع سونوگرافی‌های پیشرفته از جمله سونوگرافی شکم

برای مطالعه بیشتر در مورد سونوگرافی شکم و دلایل آن این مقالات را مطالعه کنید:

Ultrasonography of Abdomen

Intestinal Ultrasound for Inflammatory Bowel Disease

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

در صورتی که نمی‌دانید بارداری خارج از رحم چیست پیشنهاد می‌کنیم خودتان را از خواندن این مقاله محروم نکنید! همجنین در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. تقریبا در بیشتر از 90 درصد بارداری‌ها، تخمک در محیط رَحَم لانه‌گزینی می‌کند. در صورتی که تخمک موفق به لانه‌گزینی در محیط رحم نشود اصطلاحا به این مورد بارداری خارج از رحم و یا حاملگی خارج از رحم گفته می‌شود. در ادامه در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.