کاربرد اکوکاردیوگرافی قلب جنین | 6 مورد تجویز اکو قلب جنین

by | 30 بهمن 1402 | عمومی, معرفی خدمات, مقالات | 2 comments

قلب جنین یکی از اعضای مهم در فرآیند تشکیل و رشد جنین است. کاربرد اکوکاردیوگرافی قلب جنین برای بررسی ساختار و عملکرد قلب فرزند شما به کار می‌رود. اکو قلب جنین معمولا در سه ماهه دوم یعنی بین هفته‌های هجدهم تا بیست و چهارم بارداری انجام می‌شود.

بهترین زمان برای انجام اکوکاردیوگرافی جنین کی است؟

با توجه به محدودیت سقط قانونی در ایران توصیه می شود اکو کاردیوگرافی قبل از هفته ۱۹ انجام شود تا در صورت وجود نقایص عمده قلبی بتوان از سقط قانونی جنین استفاده کرد.
اکوکاردیوگرافی جنینی می‌تواند در هر مرحله‌ای از بارداری پس از هفته ۱۴ تا انتهای دوره بارداری انجام شود.
بهترین زمان برای انجام این آزمایش بین هفته‌ی ۱۸ تا ۲۴ بارداری است.
با این حال در مواردی که نیاز به سقط جنین وجود دارد، توصیه می‌شود که این آزمایش قبل از هفته ۱۹ بارداری انجام شود.
با توجه به محدودیت‌های قانونی در ایران، توصیه می‌شود که اکوکاردیوگرافی قبل از هفته ۱۹ بارداری انجام شود تا در صورت وجود نقایص عمده قلبی، بتوان از سقط قانونی جنین استفاده کرد.

مطلب مرتبط را بخوانید
جنسیت جنین

اکوکاردیوگرافی جنین چگونه انجام می‌شود؟

اکوکاردیوگرافی جنین به دو روش شکمی و ترانس واژینال انجام می‌شود.
در روش اکوکاردیوگرافی شکمی  از روی شکم مادر انجام می‌شود.
در روش اکوکاردیوگرافی ترانس واژینال یک دستگاه کوچک وارد واژن می‌شود. تصاویر تهیه شده در روش ترانس واژینال وضوح بیشتری به نسبت تصاویر اکوکاردیوگرافی شکمی دارند.

تفاوت اکوی قلب جنین با نوار قلب جنین چیست؟‌

در اکو قلب جنین، ساختار قلب، دریچه‌های قلب و عروق و مشکلات احتمالی قلب جنین به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما در نوار قلب جنین، نظم و تعداد ضربان قلب جنین بررسی می‌شود.

آیا انجام اکوی قلب جنین می تواند خطرناک باشد؟

تا کنون گزارشی در مورد خطرات آزمایش اکوی قلب جنین ثبت نشده است. زیرا در این روش از امواج فراصوت با فرکانس بسیار پایین برای انجام این آزمایش استفاده می‌شود.
همچنین هیچ‌گونه آسیب یا عوارضی برای مادر و جنین وجود ندارد.

انجام اکوی قلب جنین برای چه کسانی لازم است؟

انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین برای تمام مادران باردار الزامی نیست. اما بنا به تشخیص پزشک شما تجویز لازم بود، حتما باید انجام دهید.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یک سونوگرافی پیشرفته برای شناسایی و تشخیص بیماری‌های قلبی جنین به صورت تخصصی قبل از زایمان است. در واقع اکوکاردیوگرافی یک آزمایش مشابه با سونوگرافی است که به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختار و عملکرد قلب فرزند شما را بهتر ببیند.

دکتر رضا گرامی | بهترین متخصص اکو قلب جنین در تهران

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

دکتر رضا گرامی متخصص اکوکاردیوگرافی قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمت به هموطنان عزیز، آماده انجام سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی و اکو قلب جنین

مطلب مرتبط را بخوانید
زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی ثبت نمائید:

👈 ثبت نوبت دهی سونوگرافی 👉

کاربرد اکوکاردیوگرافی قلب جنین

در اکوکاردیوگرافی قلب جنین ساختار قلب جنین و عملکرد آن بررسی می‌شود. به صورت کلی کاربرد اکوکاردیوگارفی قلب جنین شامل موارد زیر است:

  • شناسایی ناهنجاری‌های قلبی جنین
  • بررسی وجود حفره در قلب
  • ارزیابی رشد قلب جنین
  • بررسی جریان خون در قلب جنین
  • شناسایی بیماری‌های کروموزومی جنین
  • بررسی عملکرد قلب جنین در باز و بسته شدن دریچه‌ها

پزشک متخصص با استفاده از نتایج این آزمایش می‌تواند در مورد مشکلات و نقایص قلبی جنین اظهار نظر کند. واضح است که انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین برای همه مادران باردار ضروری نیست!

معمولا مواقعی که متخصص زنان و زایمان در سلامت قلب جنین مشکوک باشد این آزمایش را تجویز می‌کند.

ویدئوی اکوکاردیوگرافی قلب جنین

یکی از مواردی که اکوی جنین توصیه می‌شود در بارداری‌های دوقلوست. چون احتمال بیماری‌های قلبی و بیماری‌های خارج قلبی بالاست.

انجام اکوی جنین های دوقلو نسبت به جنین تک معمولا مشکل‌تر و زمانبر است.

موارد تجویز اکوکاردیوگرافی قلب جنین

همان‌طور که گفتیم انجام این آزمایش برای همه مادران باردار ضروری نیست. مواردی که پزشک اکوکاردیوگرافی قلب جنین را تجویز می‌کند شامل زیر است:

  • کسانی که سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی مادرزادی دارند
  • بارداری‌هایی که در شرایط آزمایشگاهی انجام شده‌اند (IVF)
  • وجود بارداری‌های چندقلویی
  • در صورتی که مادر مبتلا به دیابت یا بیماری‌های مزمن باشد
  • کسانی که به صورت مکرر از مواد مخدر و الکل در دوران بارداری استفاده‌ کرده‌اند
مطلب مرتبط را بخوانید
ندول يا گره تيروئيد چيست؟
دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

زمان انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین

اگرچه در حالت عادی بین هفته‌های 18 تا 24 بارداری اکوکاردیوگرافی قلب جنین یا همان اکو قلب جنین انجام می‌شود. ولی در صورتی که پزشک متخصص بارداری را شرایط خطر تشخیص دهد، انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین را قبل از هفته 18 بارداری هم تجویز کند.

روش انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین

انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین به دو روش شکمی و واژینال دسته‌بندی می‌شود.

اکوکاردیوگرافی شکمی

روش اکوکاردیوگرافی شکمی تفاوتی با سایر انواع سونوگرافی‌ها ندارد. ژل بر روی پوست شما مالیده می‌شود و پس از آن مبدل التراسوند روی آن به حرکت در آورده می‌شود.

اکوکاردیوگرافی واژینال

در روش اکوکاردیوگرافی واژینال پروب به واژن شما وارد می‌شود. پروب سونوگرافی با ارسال امواج صوتی تصاویر واضحی از جنین شما بر روی مانتیور به نمایش می‌گذارد. در روش اکوکاردیوگرافی واژینال تصاویر نهایی وضوح بیشتری به نسبت شکمی دارند.

روش انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین | اکوکاردیوگرافی شکمی | دکتر رضا گرامی - متخصص اکوکاردیوگرافی قلب جنین و سونوگرافی‌های پیشرفته

هزینه اکوکاردیوگرافی قلب جنین در سال 1403

بر اساس مصوب اعلام شده از طرف وزارت بهداشت که به صورت سالانه بابت هزینه اکوکاردیوگرافی قلب جنین در سال 1403 تعیین می‌شود، در سال 1403 هزینه اکو قلب جنین با تعرفه آزاد حدود 700 هزار تومان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه اکوکاردیوگرافی قلب جنین به این آدرس مراجعه نمائید: هزینه اکو قلب جنین

ثبت نوبت اینترنتی اکوکاردیوگرافی قلب جنین

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی ثبت نمائید:

👈 ثبت نوبت دهی سونوگرافی 👉

برای مطالعه بیشتر در مورد اکو قلب جنین می‌توانید به این آدرس‌ها مراجعه کنید:

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یا پژواک‌نگاری قلب جنین

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست؟

آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب جنین

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

2 Comments

  1. روشنک

    سلام

    دکترا همه رو میفرستن آزمایش اکو قلب جنین یا کسایی که مشکوکن؟

    چطور انجام میشه؟

    Reply
  2. Roya

    با سلام
    ممنون میشم اگه دکتر گرامی در مورد کیس من نظرشون رو بگن.

    دخترم وقتی گریه میکنه، نفسش کم میاد و لبش کبود میشه. به همین خاطر رفتم پیش متخصص قلب و ازش آزمایش اکو قلب گرفتم. دکتر گفت که کبودی لبش ربطی به قلب نداره و جوابش نشون داد که کم خونی داره.
    همچنین در اکو قلب، دیده شد که یکی از رگاش از اول باز بوده، یعنی مادرزادی بوده از همون دوره جنینی. دکتر گفته که برای این مشکل نیاز به انجام عمل جراحی با فنر (آنژیوپلاستی) هست، ولی گفتن که میتونیم تا دو-سه سال دیگه صبر کنیم و وقتی بزرگتر شد انجام بدیم چون خطری نداره.

    حالا پزشک من میگه که باید سالی یک بار برای چکاپ قلب بیاریمش تا قبل از اینکه نیاز به عمل پیدا کنه. من میخوام ببینم شما هم فکر میکنید که میتونیم تا اون موقع صبر کنیم یا نه؟
    با تشکر

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.