سونوگرافی ​بیوفیزیکال پروفایل (BPP) چیست؟

by | 21 دی 1396 | عمومی | 1 comment

با آزمون بیوفیزیکال، سلامت جنین در دوران بارداری سنجیده می شود. این آزمون با کنترل الکتریکی قلب جنین و سونوگرافی انجام می شود، که ضربان قلب، تون عضلانی، حرکات، تنفس و میزان مایع آمنیوتیک اطراف جنین اندازه گیری این آزمون می شود. معمولا در ۳ ماهه آخر بارداری انجام می شود، اما اگر احتمال آسیب جنین در دوران بارداری وجود داشته باشد، ممکن است در هفته های ۲۸ تا ۳۴ بارداری انجام شود چون در این زمان احتمال کاهش رشد جنین در رحم وجود دارد و ممکن است بسیاری از مشکلات اتفاق بیفتد. آزمون بیوفیزیکال در مادرانی که بارداری عادی دارند و رشد جنینشان مشکلی ندارد، معمولا در هفته ۳۲ بارداری برای اولین بار و با نظر پزشک انجام می گیرد. در برخی زنان که بارداری های پرخطر دارند، ممکن است لازم باشد این آزمون هر هفته یا ۲ بار در هفته در ۳ ماهه آخر انجام گیرد. در مامایی مدرن توصیه می شود آزمون بیوفیزیکال برای همه مادران انجام شود، به خصوص برای بررسی سلامت جنین در بارداری هایی که بیش از ۴۰ هفته طول کشیده است، اما جزو آزمون های استاندارد و معمول دوران بارداری نیست. اگر وزن گیری جنین مناسب باشد و بارداری روند خوبی را طی کند، لزومی به انجام آزمون بیوفیزیکال نیست

بیوفیزیکال پروفایل یکی دیگر از آزمایشات دوران بارداری است که برای تشخیص وضعیت سلامت جنین به کار گرفته می شود. این آزمون پنج مورد از جنبه های وضعیت جنین را در داخل رحم بررسی می کند.

  1. تعداد ضربات قلب (FHR)
  2. وضعیت تنفس جنین
  3. حرکات جنین
  4. تون عضلانی جنین ( توانایی جنین در خم کردن پاها و دستها و عکس العمل فیزیکی او به برخورد )
  5. میزان مایع آمنیوتیک
مطلب مرتبط را بخوانید
0 تا 100 سونوگرافی غربالگری دوم ، هر چیزی که برای تشخیص ناهنجاری جنین با سونوگرافی باید بدانید

در صورتی که هر پنج مورد بالا طبیعی باشد ، جای نگرانی نیست و حال جنین خوب است. اما اگر یک یا چند مورد از فاکتورهای سلامت جنین مشکل داشته باشد ، انجام آزمایش های تکمیلی مانند تست استرس انقباضی (CST) و تحریک ویبروآکوستیک (vibroacoustic stimulation (VAS)) ضرورت پیدا می کند.

چه کسانی باید بیوفیزیکال پروفایل در بارداری انجام دهند؟

مادران باردار با حاملگی پر خطر مانند افزایش فشار خون ، زنان دیابتی ( نوع 2) ، زنان با مشکل کلیوی و قلبی معمولا کاندید انجام بیوفیزیکال پروفایل هستند. در حاملگی های دو یا چندقلویی و زنانی که از تاریخ زایمان آنها گذشته است نیز بیوفیزیکال پروفایل انجام می شود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل گردد.

نحوه انجام بیوفیزیکال پروفایل (BPP) چگونه است؟

طی آزمون بیوفیزیکال پروفایل ضربان قلب و تنفس جنین ، درست مانند تست استرس انقباضی، مورد پایش قرار می گیرد. همزمان به وسیله اولتراسوند جنین به مدت 30 دقیقه از نظر تعداد و میزان حرکت بررسی می گردد. در سونوگرافی می توان با مشاهده حرکات قفسه سینه تعداد تنفس جنین را شمارش کرد. همچنین می توان تون عضلانی جنین را نیز با شمارش حرکت دادن پاها ، جابجا شدن های جنین و سایر حرکات او مورد بررسی قرار داد.
در این تست به هر یک از 5 عامل بررسی شده ، نمره 0 تا 2 داده می شود و در نهایت این نمرات با هم جمع می شوند. نتیجه آزمون 8 تا 10 طبیعی تلقی می شود.
نتیجه تست زیر 8 به این معنی است با احتمال زیاد نیاز به انجام آزمایشات بیشتر و پایش دقیق مادر وجود دارد.
اگر نمره بیوفیزیکال پروفایل 6 باشد ، تست باید در 24 ساعت آینده مجددا تکرار شود.
با نمره 4 شاید نیاز به انجام هرچه زودتر زایمان باشد.

مطلب مرتبط را بخوانید
افتتاح کلینیک تخصصی پستان در شهر قدس

بیوفیزیکال پروفایل در چه زمانی انجام می شود؟

بیوفیزیکال پروفایل معمولا در سه ماهه آخر بارداری ، به خصوص هفته های پایانی انجام می شود.

خطرات

تست بیوفیزیکال پروفایل غیرتهاجمی است و هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد.

تست بیوفیزیکال پروفایل تعدیل شده چیست؟

این تست عوامل جنینی بیشتری را در بر می گیرد. در این نوع آزمون تست بدون استرس هم گنجانده شده که ضربان قلب ، تعداد تنفس و میزان مایع آمنیوتیک را تخمین می زند. اندازه مایع آمنیوتیک کمتر از حد طبیعی (اولیگوهیدرآمنیوس) می تواند نشان دهنده عدم توانایی کلیه های جنین در تولید ادرار و یا کارکرد نادرست جفت باشد.
در صورتی نتیجه تست بدون استرس و میزان مایع آمنیوتیک طبیعی باشد ، جنین از سلامت کامل برخوردار است.

 

دکتر رضا گرامی ، متخصص رادیولوژی و فوق تخصص سونوگرافی ، اکوی قلب جنین و آنومالی اسکن

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

1 Comment

  1. parisa

    سلام ممنون اقای دکتر .مرسی از این همه اطلاعاتی در اختیار ما گذاشتید

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.