دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

by | 23 اردیبهشت 1403 | دوران بارداری, عمومی, مقالات | 0 comments

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

بهتر است قبل از دوران بارداری به مشکلات دندان‌هایتان مانند پوسیدگی دندان بپردازید و وضعیت سلامت دندان‌هایتان بررسی کنید. چون در دوران بارداری پوسیدگی دندان ممکن است بیشتر شود. همچنین مراقبت قبل از بارداری روی وزن بچه در زمان تولد تاثیرگذار است.

در دوران بارداری ممکن است برخی مشکلات مربوط به دهان و دندان مانند تورم‌های لثه به وجود بیایند. این تورم‌ها به خاطر بالا رفتن سطح ترشح هورمون‌های استروژن و پروژستون در بدن شما ایجاد می‌شود. در صورتی که آن‌ها را درمان نکنید به لق شدن دندان‌ها و گاهی اوقات زایمان زودرس منجر می‌شود.

مطلب مرتبط را بخوانید
بررسی سلامت جنین در خانه | ارزیابی 9 مورد ضروری جهت سلامت جنین

پس سعی کنید در دوره قبل از بارداری مشکلات مربوط به دندان‌هایتان را درمان کنید. توصیه می‌کنیم در سه ماهه اول بارداری از در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن خودداری کنید.

بهترین زمان برای درمان‌های دندان‌پزشکی سه ماهه دوم بارداری است. و اگر برایتان موارد مربوط به دندان‌پزشکی ضروری نیست، آن‌ها را به زمان بعد از زایمان موکول کنید.

بهترین درمان دندان درد در بارداری چیست؟

به صورت کلی مصرف استامینوفن و استفاده از پمادهای موضعی حاوی لیدوکائین گزینه‌های مناسبی برای تسکین درد دندان هستند.
پیشنهاد می‌کنیم حتما این قسمت را مطالعه کنید: #بهترین-درمان-دندان-درد-در-بارداری

دندان عقل در چند سالگی در می‌آید؟

به صورت طبیعی دندان‌های عقل در سنین بین 17 تا 25 سالگی در می‌آیند. زمان مناسبی است که در این دوران خودتان را از تبعات رشد و مشکلات آن راحت کنید!
در صورتی که تا 25 سالگی دندان عقل شما هنوز در نیامده است، حتما با دندان‌پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان برای دندانپزشکی در دوران بارداری کی است؟

بهترین زمان برای درمان‌های دندانپزشکی سه ماه دوم بارداری است. زیرا جنین در این مرحله رشد بیشتری دارد و کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. همچنین مادر از نظر روحی و جسمی در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.

آیا چکاپ دندان قبل از دوران بارداری لازم است؟

چکاپ دندان قبل از دوران بارداری قطعا لازم است و جزو اقدامات و مراقبت‌های قبل از بارداری است که تاکید می‌شود آن را جدی بگیرید.

کشیدن دندان در دوران بارداری

یکی از مواردی که سلامت جنین و مادران باردار را تهدید می‌کند وضعیت دندان مادر و کشیدن دندان در دوران بارداری است. برخی از مادران در مورد آن کم‌توجهی کرده و تبعات آن در دوران بارداری آن‌ها را به تنگنا می‌کشد.

مطلب مرتبط را بخوانید
فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

کشیدن دندان عقل در بارداری

یکی از مهم‌ترین دردهای دندان مربوط به دندان انتهای فک یا همان دندان عقل است. معمولا این دندان در مواقعی شروع به درد می‌کند که کمی قبل از آنکه شروع به درد کند، اصلا به آن فکر هم نمی‌کردید. اگر در دوران بارداری هستید و به کشیدن دندان عقل در بارداری فکر می‌کنید.

اما اگر باردار نیستید تا زمانی که وقت دارید و هنوز به شرایط حساس نرسیده‌اید، برای دندان عقل فکر اساسی بیاندیشید.

کشیدن دندان عقل در بارداری | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی و اکو قلب جنین

پرکردن دندان در دوران بارداری

اگر پرکردن دندان در دوران بارداری برای شما ضروری بود از پزشک درخواست کنید به جای جیوه از مواد دیگری مثل رزین کامپوزیت استفاده کند.

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

دکتر رضا گرامی متخصص انواع سونوگرافی‌های پیشرفته و اکو قلب جنین با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمات به هموطنان عزیز آماده انجام سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی و اکو قلب جنین

بهترین درمان دندان درد در بارداری

درمان دندان درد بستگی به شدت درد و علت آن دارد. اینجا چند توصیه برای بهترین درمان دندان درد در بارداری آورده شده است:

درمان درد شدید دندان و عفونت

اگر حس می‌کنید دردهای دندان شما خیلی شدید است و قابل تحمل نیست، پیشنهادهای زیر را برای درمان در نظر داشته باشید:

  • مراجعه فوری به دندان‌پزشک برای درمان اورژانسی: موقع معاینه، پزشک در مورد وضعیت حاملگی شما می‌پرسد. در صورتی که ایشان از شما سوالی در این مورد نپرسید، خودتان به آن اشاره کنید و پزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهید.
  • درخواست تجویز آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن مجاز در بارداری
  • در صورت نیاز، انجام اقدامات درمانی مانند کانال ریشه یا کشیدن دندان
مطلب مرتبط را بخوانید
جنسیت جنین

درمان درد و التهاب کم دندان

در صورتی که درد دندان شما خیلی شدید نیست و در حد التهاب و دردهای سطحی است پیشنهاد می‌شود از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از مسکن های بی ضرر مانند استامینوفن
  • استفاده از پمادهای موضعی حاوی لیدوکائین برای تسکین درد
  • شستشوی دهان با آب نمک گرم برای کاهش التهاب
  • استفاده از کیسه یخ برای کاهش تورم

برای مطالعه بیشتر در مورد روش‌های مقابله با دندان درد در بارداری و درمان آن می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه نمائید:

Toothache During Pregnancy | toothache pregnancy dental emergency

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

در صورتی که نمی‌دانید بارداری خارج از رحم چیست پیشنهاد می‌کنیم خودتان را از خواندن این مقاله محروم نکنید! همجنین در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. تقریبا در بیشتر از 90 درصد بارداری‌ها، تخمک در محیط رَحَم لانه‌گزینی می‌کند. در صورتی که تخمک موفق به لانه‌گزینی در محیط رحم نشود اصطلاحا به این مورد بارداری خارج از رحم و یا حاملگی خارج از رحم گفته می‌شود. در ادامه در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.