پیچیدن بند ناف دور گردن جنین  | علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

by | 28 بهمن 1402 | عمومی, معرفی خدمات, مقالات | 0 comments

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین در دوران بارداری امری شایع است. تقریبا بین 25 تا 30 درصد بارداری‌ها امکان پیچیدگی بند ناف به دور گردن جنین وجود دارد. در بیشتر موارد پیچیدگی ناف دور گردن خطرناک نیست. مگر آنکه جریان خون جنین مختل شود. در این صورت نیاز است که با پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

با توجه به حرکاتی که جنین در رحم مادر دارد، پیچیدن بند ناف دور گردن جنین در طی بارداری قابل پیش‌بینی است. اگر شما نگران این موضوع شدید، پزشک با تجویز سونوگرافی داپلر، معاینه و بررسی نتایج سونوگرافی می‌تواند تشخیص خود را در مورد سلامت جنین بیان می‌کند. 

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین معمولا در اواخر دوران بارداری ایجاد می‌شود.

👈 سونوگرافی داپلر 👉 یکی از روش‌های تصویربرداری برای بررسی جریان خون در رگ‌های خونی و یکی از راه‌های مطمئن جهت تشخیص پیچیدن بند ناف دور گردن جنین است.

مطلب مرتبط را بخوانید
سندرم Arnold chiari چیست ؟

در واقع با استفاده از سونوگرافی داپلر می‌توان عروق بندناف را بررسی و در صورتی که جریان خون مختل نشده باشد، برای جنین خطری در پی نخواهد داشت.

دکتر رضا گرامی | بهترین متخصص اکو قلب جنین در تهران

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

دکتر رضا گرامی متخصص اکوکاردیوگرافی قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمت به هموطنان عزیز، آماده انجام سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی و اکو قلب جنین

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی ثبت نمائید:

👈 ثبت نوبت دهی سونوگرافی 👉

اهمیت بررسی پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

خطر پیچیدن بند ناف در اواخر دوران بارداری مادر، برای سلامت جنین بسیار اهمیت دارد. در صورتی که پیچیدگی بند ناف دور گردن جنین محکم باشد و جریان خون در بندناف مختل شود، منجر به اختلال در رشد جنین می‌شود.

طبق بررسی‌هایی که از طریق سونوگرافی‌هایی مانند سنوگرافی داپلر انجام می‌شود، اگر جریان خون بندناف جنین طبیعی و نرمال باشد، خطری جنین را تهدید نمی‌کند. در صورتی که جریان خون مختل شود، ضروری‌ است معاینات و مداخلات پزشکی انجام شود.

Fetal heart abnormalities | ناهنجاری های قلب جنین | دکتر رضا گرامی - متخصص سونوگرافی‌های پیشرفته و اکو قلب جنین

علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

اگرچه در اکثر بارداری‌ها گره خوردن بند ناف دور گردن جنین، خطر جدی برای سلامت جنین و مادر ایجاد نمی‌کند ولی بررسی و دانستن علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین خالی از لطف نیست.

مطلب مرتبط را بخوانید
زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

معمولا در مواردی از بارداری که جثه جنین کوچک است و یا طول بند ناف بنا به دلایلی بلند است، امکان پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین بیشتر می‌شود. همچنین در بارداری‌ دوقلوهای همسان امکان بروز این عارضه بالاست.

عوارض پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین

همان‌طور که گفته شد پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین در صورتی که منجر به شرایط وخیمی نشود، خطرناک نیست.

اگر بند ناف دور گردن نوزاد در جریان خون اختلال ایجاد کند، در هنگام زایمان صورت نوزاد به رنگ تیره می‌شود و گاها در ناحیه سفیدی چشم خون‌ریزی مشاهده می‌شود. در حالت‌های نادر ممکن است پیچیدگی بند ناف جنین دور گردن باعث مرده به دنیا آمده جنین شود.

عوارض پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین | دکتر رضا گرامی

خطرات پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

در بیشتر موارد پیچیدن بند ناف دور گردن جنین خطری برای جنین و مادر ندارد. تنها در در مواقعی که بند ناف به صورت شدید و محکم دور گردن جنین پیچیده‌شود، سلامتی جنین و شرایط زایمان را به خطر می‌اندازد.

درمان پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین

به طور کلی درمان خاصی برای درمان پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین وجود ندارد. بهترین عملی که می‌توانید انجام دهید انجام سونوگرافی و احتیاط در زمان زایمان است.

پزشک با مشاهده نتایج سونوگرافی داپلر می‌تواند از وضعیت جنین برای موقع زایمان اطمینان حاصل کند.

برای درمان این مشکل باید در موقع زایمان، فشردگی بند ناف دور گردن جنین را کاهش داد. معمولا بند ناف در هنگام زایمان به راحتی از روی سر نوزاد قابل رد کردن است.

مطلب مرتبط را بخوانید
دلایل انجام اکو قلب جنین | 3 دلیل مهم برای انجام اکو قلب جنین که باید بدانید!

خلاصه

بند ناف جنین وظیفه انتقال مواد غذایی و اکسیژن به آن را دارد. اگر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین باعث خون‌رسانی و تاثیر در رشد جنین شود منجر به زایمان به صورت سزارین خواهد شد.

💡 سوالات متداول در مورد پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

علت پیچیدن بند ناف دور گردن جنین چیست؟

علت پیچیدن بند ناف دور گردن جنین | دکتر رضا گرامی

معمولا در مواردی از بارداری که جثه جنین کوچک است و یا طول بند ناف بنا به دلایلی بلند است، امکان پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین بیشتر می‌شود. همچنین در بارداری‌ دوقلوهای همسان امکان بروز این عارضه بالاست.

از چند ماهگی بند ناف دور گردن جنین می پیچد؟

معمولا در هفته‌های پایانی بارداری این مسئله بیشتر مشاهده می‌شود. کمتر شدن تحرکات جنین می‌‏تواند نشان دهنده بروز مشکل گره خوردن بند ناف باشد.

درمان پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین چیست؟

درمان پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین | دکتر رضا گرامی

بهترین کاری که باید انجام دهید سونوگرافی‌های روتین بارداری مانند سونوگرافی داپلر و همچنین احتیاط در زمان زایمان است.
پزشک با مشاهده نتایج سونوگرافی داپلر می‌تواند از وضعیت جنین در موقع زایمان اطمینان حاصل کند.

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.