مواردی که در سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی می شود | آنچه که باید در مورد سونو آنومالی بدانید

by | 20 بهمن 1402 | دوران بارداری, سونوگرافی آنومالی اسکن, عمومی, مقالات | 0 comments

از جمله مواردی که در سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی می شود ساختار و آناتومی اعضای جنین است. سونوگرافی آنومالی یکی از سونوگرافی‌های غربالگری است که با انجام دادن آن پزشک متخصص می‌تواند مشکلات و اختلالات جسمی جنین را تشخیص داد. هدف از انجام این سونوگرافی تشخیص سندرم‌ها و نقایص جنین است.

👈 ثبت نوبت اینترنتی سونوگرافی اسکن آنومالی👉

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست؟

در سونوگرافی آنومالی اسکن (که با عنوان‌های اسکن آنومالی جنین یا آنومالی اسکن بارداری نیز شناخته می‌شود) اعضای بدن جنین به صورت دقیق و توجه به جزئیات بررسی و تحلیل می‌شود. در صورتی که ناهنجاری و اختلالی در بدن جنین وجود داشته باشد در این سونوگرافی با احتمال بالایی قابل تشخیص است.

علاوه بر بررسی ساختار بدن جنین موارد دیگری مانند رشد جنین، وضعیت قرارگیری جفت، چسبندگی غیر طبیعی جفت، وضعیت طول دهانه رحم و مقاومت شریان‌های (رگ‌ها) رحمی از طریق سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی می‌شود.

با انجام دادن سونوگرافی آنومالی اطلاعات زیادی از وضعیت سلامت جنین و مادر به دست می‌آید. در سونو آنومالی اسکن به صورت کلی از سر جنین تا اندام‌های تحتانی به صورت توجه به جزئیات بررسی و ارزیابی می‌شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن

بهترین زمان سونوگرافی آنومالی اسکن بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری است. اگرچه انجام این سونوگرافی از هفته 16 تا 28 باداری قابل انجام است اما بهترین زمان انجام آن بین هفته‌های 18 تا 22 است. برای مطالعه بیشتر درباره‌ی بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی این مقاله را دنبال کنید:

مطلب مرتبط را بخوانید
نقش سونوگرافی کالرداپلر در تشخیص چسبندگی جفت در بارداری (ویدئوی آموزشی)

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی

دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

مواردی که در سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی می شود

تقریبا تا 90 درصد می‌توان نسبت به اطلاعاتی که از طریق سونوگرافی آنومالی اسکن بدست می‌آید اطمینان کرد. زیرا جنین به صورت پیوسته در حال رشد و تکامل هست و برخی آنومالی‌ها در سنین مختلف بارداری قابل تشخیص هستند. پس پیشنهاد می‌کنیم این آزمایش را در هفته‌های 25 بارداری دوباره تکرار نمائید تا از صحت و سلامت جنین‌تان آسوده خیال باشید.

مثلا در قسمت سر جنین به بررسی ساختار استخوان جمجمه، یک‌پارچگی استخوان، عدم وجود نقص طبیعی در استخوان، عدم بیرون زدگی غیرطبیعی پرده‌ها و مغز از استخوان تحت بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین از مواردی که در آنومالی اسکن بررسی می‌شود وضعیت کلی مغز جنین، وضعیت فاصله بین نیم‌کره‌های مغز که از طریق پرده میانی به دو قسمت تقسیم می‌شود. در ادامه شیارها و شکاف‌های مغز بررسی می‌شوند. هنچنین وضعیت مخچه، شکل مخچه و اندازه آن ارزیابی می‌شود. یکی دیگر از مواردی که اندازه‌گیری می‌شود، دور سر جنین است.

مواردی که در سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی می شود | دکتر رضا گرامی - بهترین متخصص سونوگرافی آنومالی اسکن در تهران

در بررسی شکم به دیاگرام، سایز و محل قرارگیری معده، کیسه صفرا، طحال و کبد پرداخته می‌شود. همچنین وضعیت روده‌ها، کلیه‌ها، مثانه، محل اتصال بند ناف به جداره شکم.

امتداد دست با استخوان ساعد و امتداد کف پا با استخوان ساق پا مورد توجه قرار می‌گیرد و به صورت کلی نباید انحرافی مشاهده شود. در برخی از موارد به اشتباه انحراف دست یا پا به خاطر موقعیت قرارگیری جنین در رحم تشخیص داده می‌شود.

در قسمت میانی بدن جنین ستون فقرات، وضعیت مهره‌ها، امتداد مهره‌ها، عدم وجود زاویه غیرطبیعی، سلامت و یک‌پارچگی پوست روی مهره‌ها، وجود استخوان دنبالچه یا همان ساکروم ارزیابی می‌شود.

مطلب مرتبط را بخوانید
کاربرد اکوکاردیوگرافی قلب جنین | 6 مورد تجویز اکو قلب جنین

در بخش صورت جنین کاسه چشم، فاصله بین دو کاسه چشم وضعیت قرارگیری چانه و وضعیت لب و شکاف آن، وضعیت بینی، طول استخوان بینی و سوراخ‌های آن بررسی می‌شود. در سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی وضعیت جنین به‌شدت ضروری است. در سونوگرافی NT دیدن یا ندیدن استخوان بینی اهمیت دارد. در حالی که در سونو آنومالی اسکن علاوه بر روئیت استخوان بینی، اندازه و شکل آن نیز مهم است.

در قسمت قفسه سینه به بررسی دنده‌ها، ریه‌ها، قرارگیری قلب در قفسه سینه و عروق، وجود یا عدم وجود مایع دور قلب و دور ریه پرداخته می‌شود. مباحث مربوط به جزئیات قلب در سونوگرافی اکو قلب جنین یا همان اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام می‌شود. برای مطالعه بیشتر در مورد کاربردهای اکوکاردیوگرافی قلب جنین این مقاله را بخوانید: کاربرد اکوکاردیوگرافی قلب جنین

دکتر رضا گرامی | بهترین متخصص سونوگرافی آنومالی اسکن در تهران

دکتر رضا گرامی متخصص سونوگرافی آنومالی اسکن و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمت به هموطنان عزیز، آماده انجام سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی اقدام نمائید:

👈 ثبت نوبت‌دهی سونوگرافی آنومالی (اینترنتی)👉

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

برای مطالعه بیشتر در مواردی که در سونوگرافی آنومالی اسکن بررسی می شود می‌توانید این مقاله را دنبال کنید: What is the 20-week ultrasound | اسکن آنومالی یا غربالگری جنین

مطلب مرتبط را بخوانید
کارهای ممنوعه در دوران بارداری | 6 کاری که نباید در این دوران انجام دهید!

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.