بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

در صورتی که هنوز نمی‌دانید بارداری خارج از رحم چیست پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. تقریبا در بیشتر از 90 درصد بارداری‌ها، تخمک در محیط رَحَم لانه‌گزینی می‌کند. در صورتی که تخمک موفق به لانه‌گزینی در محیط رحم نشود اصطلاحا به این مورد بارداری خارج از رحم و یا حاملگی خارج از رحم گفته می‌شود. در ادامه در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

by | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | سونوگرافی شکم, عمومی, مقالات | 0 comments

امروزه کم تحرکی و عادت به سبک تغذیه ناسالم باعث بروز انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات مربوط به چربی شده‌است. یکی از این بیماری‌ها که بسیار شایع کبد چرب است. تشخیص کبد چرب در مراحل اولیه بیماری به سختی قابل انجام است. در صورت کم توجهی به سلامت جسم، همین بیماری در آینده باعث بروز خطرات جدی می‌شود. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در دنیا است. جالب است بدانید بیماری کبد چرب حدود 20 تا 30 درصد افراد را تهدید می‌کند. این بیماری نتیجه تجمع چربی اضافی در کبد است که به صورت رسوب در کبد ظاهر می‌شود.

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. کبد سالم در مبارزه با عفونت‌ها به بدن کمک کرده و خون را تصفیه می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامتی شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

آیا کبد چرب باعث مرگ می‌شود؟

آیا کبد چرب باعث مرگ می‌شود؟ | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی و اکو قلب جنین

در برخی موارد کبد چرب می‌تواند باعث مرگ شود.
بی‌توجهی و عدم دریافت درمان مناسب، باعث پیشرفت بیماری و تحولات جبران‌ناپذیر در کبد می‌شود.

آیا بیماری کبد چرب درد دارد؟

آیا بیماری کبد چرب درد دارد؟ | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی و اکو قلب جنین

در صورتی که بیماری کبد چرب در مراحل پیشرفته باشد به صورت درد شکم در قسمت راست و بالایی شکم (محل تقریبی کبد) ظاهر می‌شود. این درد با خوردن غذاهای چرب به صورت واضح‌تر بروز می‌کند.

کبد چرب چه عوارضی دارد؟

از جمله عوارض کبد چرب می‌توان به زردی چشم و پوست، فشار خون، ضربه به بافت‌های بدن از جمله مو، خستگی و ضعف جسمی، کاهش سطح اکسیژن خون اشاره کرد.

روش های نوین غربالگری جنین و بررسی جنین با سونوگرافی در ایران

بیماری کبد چرب چگونه قابل تشخیص است؟

تشخیص کبد چرب در مراحل اولیه پیشرفت آن (همان گرید 1) تنها با انجام سونوگرافی کبد قابل تشخیص است.
ولی در صورتی که پیشرفت آن به مراحل حاد یعنی گرید 2 و 3 بیانجامد، علامت کبد چرب به صورت تغییر رنگ چشم، پوست و همچنین خلط زرد رنگ روی زبان قابل تشخیص است.
(در مورد گریدهای کبد چرب در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. گریدهای کبد چرب)

آیا برای انجام سونوگرافی کبد نیاز به ناشتا بودن دارد؟

بله
جهت انجام سونوگرافی کبد، بیمار باید حداقل 6 ساعت قبل از سونوگرافی ناشتا باشد.

علت های بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب با عادت‌های غذایی و سبک زندگی افراد ارتباط زیادی دارد. کسانی که کم‌تحرک هستند و رژیم غذایی سالم و مناسبی ندارند بیشتر در معرض خطر بیماری کبد قرار می‌گیرند. این افراد در نهایت به اضافه وزن دوچار شده و کبد چرب از عوارض آن است.

در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا است. در مورد انواع کبدهای چرب در ادامه توضیح خواهیم داد.

از جمله مهمترین ‌علت‌های اصلی بیماری کبد چرب:

• اضافه وزن یا چاقی
  • دیابت یا بیماری قندخون
  • مصرف الکل
  • چربی خون
  • آلودگی هوا
  • افزایش فشار خون

بهترین راه تشخیص کبد چرب

در مراحل اولیه پیشرفت این بیماری، انجام سونوگرافی کبد بهترین راه تشخیص کبد چرب است. زیرا علائم این بیماری در مراحل اولیه بروز نمی‌کند و بعد از مدتی به صورت درد در ناحیه شکم بروز می‌کند. در ادامه در مورد

همچنین از جمله برای تشخیص کبد چرب انجام آزمایش خون یکی دیگر از راه‌های تشخیص کبد چرب است که در آن آنزیم‌های کبدی بررسی می‌شود.

همچنین انجام آزمایش‌های قند خون برای تشخیص کبد چرب موثر است.

در حالتی کبد چرب ممکن است بزرگتر از حد طبیعی به نظر برسد و ممکن است چربی اضافی در آن دیده شود. سونوگرافی همچنین می‌تواند برای ارزیابی شدت کبد چرب استفاده شود.

دکتر رضا گرامی | بهترین متخصص سونوگرافی کبد در تهران

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

دکتر رضا گرامی متخصص انواع سونوگرافی از جمله سونوگرافی کبد و کیسه صفرا، اکوکاردیوگرافی قلب جنین با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمت به هموطنان عزیز، آماده انجام انواع سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی و اکو قلب جنین

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی ثبت نمائید:

👈 نوبت سونوگرافی کبد 👉

انواع کبد چرب

کبد چرب الکلی

این نوع کبد چرب در اثر مصرف مواد الکلی ایجاد می‌شود که به صورت AFLD شناخته می‌شود.

کبد چرب غیر الکلی

این نوع کبد چرب در اثر مواد غذایی پرچرب به وجود می‌آید و اصطلاحا با NAFLD معروف است.

معنی گرید در سونوگرافی کبد

بعد از انجام سونوگرافی کبد به صورت مکرر با عنوان گرید را زیاد می‌شنویم. گرید کبد همان سطح چربی دور کبد است که با اعداد 1 و 2 و 3 مشخص می‌شود. گرید چربی کبد میزان پیشرفت چربی را در کبد نشان می‌دهد.

کبد چرب گرید 1

کسانی که چربی کبدشان در سطح 1 است هنوز در مراحل اولیه بیماری هستند. در بیماران کبد چرب گرید 1، چربی اضافه در بافت خارجی کبد جمع شده است و هنوز عملکرد آن مختل نشده است. در این مرحله علائم خاصی ظاهر نمی‌شود ولی اندازه کبد کمی بزرگتر است.

کبد چرب گرید 2

در این مرحله از بیماری کبد چرب، بیماری پیشرفت کرده‌است و بیمار باید رژیم خاصی را رعایت کند.

کبد چرب گرید 3

در صورتی که کبد شخص بیمار در سطح 3 (کبد چرب گرید 3) باشد، به معنای وجود چربی زیادی در کبد است. در این مرحله از بیماری کبد فرد دارای بیش از 60 درصد چربی در کبد است و التهاب زیادی در کبد خود دارد.

بیماران سطح 3 از کبد چرب ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند. علامت کبد چرب گرید 3 شامل:

• ضعف جسمی
  • خستگی مداوم
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناگهانی

درمان کبد چرب

به صورت قطع می‌توان گفت اولین و بهترین درمان کبد چرب داشتن یک رژیم غذایی سالم است. زیرا نداشتن رژیم غذایی سالم باعث به وجود آمدن اضافه وزن، چربی خون، قند خون و فشار خون می‌شود که از علت‌های بیماری کبد چرب است.

اسیدهای چرب امگا 3 یکی از بهترین مواد برای درمان کبد چرب است. مصرف غذاهایی مانند بذر کتان و گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، سطح چربی کبد و کلسترول HDL را کاهش می‌دهد.

درمان کبد چرب در طب سنتی

• مصرف سیر: بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خوردن سیر می تواند به کاهش چربی در بدن کمک کند، که برای کاهش شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی بسیار مهم است.
  • نوشیدن یک لیوان عرق کاسنی و خار مریم به صورت ناشتا
  • قهوه: قهوه نه تنها به ما انرژی می دهد، بلکه از کبد ما در برابر آسیب محافظت می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند متابولیسم را در بدن بهبود بخشد و رسوبات چربی در کبد را کاهش دهد
  • سبزیجات کامل: استفاده از سبزیجات سبز فراوان مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و اسفناج می تواند به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک کند.
  • سویا و توفو: سویا و محصولات آن مانند توفو سرشار از پروتئین و چربی کم هستند، که ممکن است تجمع چربی در کبد را کاهش دهد و سطح لیپید شما را متعادل کند.
  • غلات کامل: از غلات کامل مانند بلغور جو دوسر استفاده کنید که به بدن شما انرژی می دهد و وزن بدن شما را با محتوای فیبر غذایی غنی خود حفظ می کند.
  • غذاهای ویتامین E: مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از ویتامین E مانند تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، کلم بروکلی، غلات غنی شده و غیره می تواند شدت کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد.
کاربرد سونوگرافی شکم و لگن | مهترین دلایل انجام آن | نحوه انجام و آمادگی های آن
درمان کبد چرب در طب سنتی | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و رادیولوژی

4 علامت تشخیص کبد چرب

• زردی در قسمت چشم و پوست
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • درد شکم

تفسیر سونوگرافی کبد

در گزارش سونوگرافی کبد، ممکن است با اصطلاحات مختلفی مواجه شوید. در اینجا به توضیح برخی از این اصطلاحات می‌پردازیم:

• CBD: مخفف “Common Bile Duct” به معنی مجرای صفراوی مشترک است.
  • PV: مخفف “Portal Vein” به معنی ورید پورتال است.
  • دیلاته: به معنی گشاد شده یا بزرگ شده است.
  • پارانشیم: به بافت اصلی یک اندام گفته می‌شود.
  • coarse: به معنی خشن یا زبر است. این اصطلاح می‌تواند برای توصیف ظاهر کبد در سونوگرافی استفاده شود.
  • S.O.L: مخفف “Segment of Liver” به معنی سگمنت کبد است. کبد به چندین سگمنت تقسیم می‌شود.
  • mild: به معنی خفیف است. این اصطلاح می‌تواند برای توصیف درجه یک بیماری یا ناهنجاری استفاده شود.

نکاتی در مورد انجام سونوگرافی کبد

انجام سونوگرافی کبد بدون درد است و حداکثر حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. همچنین تصاویر سونوگرافی بلافاصله پس از انجام آزمایش در دسترس پزشک شما قرار می‌گیرد.

برای مطالعه بیشتر در مورد بیماری کبد چرب، نشانه‌ها و عوارض آن می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه کنید: