بارداری خارج از رحم چیست؟ | از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

by | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | دوران بارداری, عمومی, مقالات | 0 comments

یکی از شرایط غیرمعمولی که ممکن است در طول بارداری برای برخی از بانوان پیش بیاید، بارداری خارج از رحم است. در صورتی که هنوز نمی‌دانید بارداری خارج از رحم چیست پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. در ادامه در مورد علت بارداری خارج از رحم و نشانه‌های آن به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

بارداری خارج از رحم چیست؟

تقریبا در بیشتر از 90 درصد بارداری‌ها، تخمک در محیط رَحَم لانه‌گزینی می‌کند. در صورتی که تخمک موفق به لانه‌گزینی در محیط رحم نشود، اصطلاحا به این حالت بارداری خارج از رحم و یا گاهاً حاملگی خارج از رحم گفته می‌شود. در این وضعیت تخمک بارور شده در مسیر لوله‌های فالوپ و محیطی خارج از رحم شروع به رشد و لانه‌گزینی می‌کند. لانه‌گزینی در این محیط می‌تواند عوارض خطرناکی برای سلامتی مادر پیش بیاورد.

در واقع با رشد و بزرگ شدن جنین در خارج از رحم، بافت آن محیط آسیب دیده و نهایتا ممکن است منجر به پارگی آن شود. این امر می‌تواند حتی به مرگ مادر نیز بیانجامد. پس ضروری است نسبت به داشتن اطلاعات کافی درباره آن هوشیار باشید و همچنین در مورد راه‌های درمان بارداری خارج از رحم بدانید.

سونوگرافی واژینال چیست؟ | آنچه که باید درباره آن بدانید

علائم بارداری خارج از رحم

در دوران اولیه بارداری خارج از رحم تفاوتی با حالت معمولی ندارد. با رشد جنین کم‌کم علائم بارداری خارج از رحم به صورت درد در ناحیه زیر شکم، لکه‌بینی، دردهای لگن و خونریزی آشکار می‌شود. با رشد بیشتر جنین ممکن است لوله فالوپ پاره شده که منجر به دردهای شدید در ناحیه لگن و زیر شکم می‌شود.

به صورت کلی مهمترین علائم بارداری خارج از رحم شامل موارد زیر است:

• درد ناحیه شکم و لگن
  • سرگیجه و از حال رفتن (غش کردن)
  • روئیت لکه یا خونریزی در واژن
  • احساس درد شدید در قسمت شانه‌ها (این دید می‌تواند از خونریزی داخلی به وجود بیاید)
  • تپش قلب

ممکن هیچ یک از علائم ذکر شده برای مادر باردار وجود نداشته باشد ولی بعد از مدتی متوجه بارداری خارج از رحم شود. همچنین ممکن از شخصی به شخص دیگر علائم بارداری خارج از رحم متفاوت باشد.

لذا نیاز است به صورت مرتب سونوگرافی‌های روتین بارداری را انجام دهید و با مراجعه به پزشک متخصص و ارائه نتایح سونوگرافی‌ها، از سلامت خود و جنین هنوز به دنیا نیامده‌تان اطمینان حاصل نمائید.

روش های تشخیص بارداری خارج از رحم

پزشک جهت اطمینان از اینکه حاملگی از نوع خارج از رحم است یا خیر، با تجویز آزمایش‌های زیر می‌تواند از بارداری خارج از رحم مطمئن شود:

• معاینه لگن
  • بررسی سطح هورمون‌های بارداری در خون
  • انجام سونوگرافی شکمی
  • انجام سونوگرافی واژینال

درمان بارداری خارج از رحم

درمان بارداری خارج از رحم با توجه به رشد جنین و محل لانه‌گزینی آن به دو صورت جراحی و دارویی انجام می‌شود.

اگر حاملگی خارج از رحم در هفته‌‌‌‌های اول دوران بارداری توسط سونوگرافی تشخیص داده شود، پزشک می‌تواند درمان دارویی را برای متوقف کردن رشد تخمک بارور شده تجویز کند.

ولی درصورتی که علائم شدیدتری تشخیص داده شود، پزشک با عمل جراحی شکمی یا همان لاپاراسکوپی، جنین را خارج کرده و بخش‌‌‌‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

سخرانی دکتر رضا گرامی در سی‎ و چهارمین کنگره رادیولوژی ایران
دکتر رضا گرامی | متخصص انواع سونوگرافی‌های پیشرفته از جمله سونوگرافی شکم

علت بارداری خارج از رحم چیست؟

همان‌طور که قبلا شاراه شد، اگر تخمک بارور شده در محیطی خارج از رحم مثلا لوله فالوپ لانه گزینی کند، بارداری خارج از رحم رخ می‌دهد. یکی از دلایل این ضایعه می‌تواند به خاطر مسدودشدن و یا آسیب دیدن لوله‌‌‌‌های فالوپ باشد.

بارداری خارج از رحم چگونه رخ می دهد

در بارداری معمولی تخمک بارورشده خود را به پوشش داخلی رحم می‌رساند و به صورت طبیعی رشد می‌کند. اما در حالت Ectopic Pregnancy یا همان حاملگی خارج از رحم، تخمک بعد از لقاح با اسپرم به هر دلیلی موفق به عبور از لوله فالوپ نمی‌شود و در همانجا لانه‌گزینی می‌کند.

در صورتی که برای جنین این وضعیت پیش بیاید امکان جابجایی آن به داخل رحم وجود ندارد. رشد جنین در محیطی غیر از رحم امکان‌پذیر نیست و در نهایت نابود خواهد شد. همچنین رشد جنین در این منطقه برای مادر دارای ریسک‌های بالایی است. به همین خاطر پایان دادن به بارداری قطعا بهترین پیشنهاد است.

علت مسدودشدن لوله‌‌‌‌های رحم چیست | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و رادیولوژِی

علت مسدودشدن لوله‌‌‌ های رحم چیست؟

مسدود شدن لوله های رحم یکی از علت‌های قوی حاملگی خارج از رحم است. از مواردی که باعث می‌شود لوله‌های رحم مسدود شود می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

• سابقه انجام عمل‌های جراحی در رحم
  • انجام عمل‌های باروری به صورت مصنوعی مانند IVF , IUI
  • عفونت در دستگاه تناسلی و لگن

سوالات متداول در مورد بارداری خارج از رحم

از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است؟

وجود نشانه‌هایی مثل آنچه که در قسمت ☝ علائم بارداری خارج از رحم 👆 به آنها پرداخته شد، می‌تواند علامت بارداری از نوع خارج از رحم باشد. اما همه این موارد فقط در حد نشانه‌های بارداری خارج از رحم است و در عمل می‌تواند قطعی نباشد.

بنابراین بهترین و مطمئن‌ترین روش فهمیدن بارداری خارج از رحم انجام سونوگرافی است.
برای انجام انواع سونوگرافی‌های پیشرفته می‌توانید به مراکزی که دکتر رضا گرامی در آنجا مشغول به ارائه خدمت هستند مراجعه نمائید و با اطمینان از سلامتی خود و جنین هنوز به دنیا نیامده‌تان مطمئن شوید.
👈دریافت نوبت سونوگرافی به صورت اینترنتی👉

سونوگرافی های ضروری دوران بارداری

اولین علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

تقریبا اولین علامت بارداری خارج از رحم، درد در ناحیه شکم و لگن است. هرچند بهتر است بدانید بارداری خارج از رحم می‌تواند بدون نشانه و علامت شروع شود و بعدها بروز کند.

پس پیشنهاد می‌کنیم با انجام سونوگرافی از سلامت خود و جنین‌تان مطمئن شوید. برای دریافت نوبت سونوگرافی به صورت اینترنتی روی آدرس زیر کلیک کنید:
👈دریافت نوبت سونوگرافی به صورت اینترنتی👉

دکتر رضا گرامی، متخصص انواع سونوگرافی‌های پیشرفته و اکو قلب جنین در تهران

روش های تشخیص بارداری خارج از رحم

خوشبختانه در اولین سه ماهه دوران بارداری، با انجام سونوگرافی‌های پیشرفته بارداری، تشخیص بارداری خارج از رحم امکان‌پذیر است. با انجام سونوگرافی‌های روتین بارداری، تحت نظر متخصصان برتر از جمله دکتر رضا گرامی می‌توان در هفته هشتم از بارداری خارج از رحم مطمئن شد.

عوامل موثر بر حاملگی خارج از رحم

اگرچه دسته‌ی بسیار کمی از مادران باردار ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. اما می‌توان برخی عوامل موثر بر حاملگی خارج از رحم را به صورت مختصر برشمرد.

• سابقه حاملگی خارج از رحم
  • سابقه جراحی لوله رحم
  • بارداری در سنین بالا (بعد 35 سالگی)
  • مصرف دخانیات
  • IVF (کسانی که با روش IVF باردار شده‌اند در معرض بارداری خارج از رحم قرار می‌گیرند.)
عوارض حاملگی خارج از رحم | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و رادیولوژِی
عوارض حاملگی خارج از رحم | دکتر رضا گرامی – متخصص انواع سونوگرافی پیشرفته و رادیولوژِی

عوارض حاملگی خارج از رحم

درصورتی‌که بارداری خارج از رحمی پیشرفت کند و منجر به پاره‌شدن لوله‌‌‌‌های فالوپ شود، خونریزی‌ها شدیدتر می‌شود. ضروری است در اولین فرصت زیر نظر متخصص درمان آن شروع شود و از عوارض حاملگی خارج از رحم جلوگیری کنید.

انواع بارداری خارج از رحم