دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

هیستروسونوگرافی چیست؟

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | 0 comments

فهرست مطالب

هیستروسونوگرافی یکی از روش‌های دقیق سونوگرافی رحم و لگن است که برای تشخیص مشکلات رحم و لگن از جمله ضخیم بودن لایه آندومتر رحم، چسبندگی رحم و انواع ناهنجاری ها و مخصوصا مسائل مربوط به ناباروری و سقط جنین در زنان کاربرد دارد؛ البته استفاده از این روش بستگی به نظر پزشک و میزان مشکل بیمار دارد.

نحوه انجام هیستروسونوگرافی

در هیستروسونوگرافی متخصص راديولوژی ابتدا یک سونوگرافی ترانس واژينال ساده انجام می‌دهد سپس اسپکولوم (وسیله ای برای معاینه) داخل واژن قرار می گیرد که واژن را باز نگهدارد. سپس یک لوله ی باریک در واژن و در ابتدای گردن رحم قرار می‌گیرد، اسپکولوم خارج می شود و پروب سونوگرافی با یک پوشش بهداشتی مانند کاندوم پوشیده شده دوباره وارد واژن می‌شود.

یک مایع استریل شده به آرامی از لوله عبور می کند و بعد از اینکه رحم از مایع پر شد،عکس هایی از رحم و درون آستر آن تشکیل می شود.اگر تست برای ارزیابی لوله های فالوپ انجام شود، مایع حاوی حباب درون رحم قرار می گیرد. حباب ها مایع را برای مشاهده کردن مناسب تر می کنند. مسیر حرکت مایع در لوله های فالوپ از طریق سونوگرافی مشخص می‌شود.

مدت زمان انجام هیستروسونوگرافی

این روش بین روزهای 7 تا 11 از چرخه قاعدگی انجام می‌شود. مدت زمان انجام این سونوگرافی تخصصی تقریبا بین 15 تا 20 دقیقه است.

دلايل انجام سونوگرافی هيستروگرام

اصولا هیستروسونوگرافی یک روش بسیار ارزشمند برای ارزیابی علت خونریزی واژینال است که دلیل اصلی آن به صورت واضح و شفاف مشخص نباشد. در زیر دلایل عمده انجام سونوگرافی هیسترو گرام آورده شده است:

  • چسبندگی آندومتر یا زخم
  • تشخیص رشدهای غیر طبیعی، شامل فیبروم‌های رحمی یا پولیپ
  • سقط جنین
  • آتروفی آندومتر
  • نقص مادرزادی
  • ضایعات بدخیم
  • بررسی شکل رحم
مطلب مرتبط را بخوانید
معرفی سونوگرافی میکروشیا و آنوشیا

مزایای هیستروسونوگرافی

این سونوگرافی بسیار بی خطر است به گونه‌ای که بسیاری از زنان بعد از انجام هیستروسونوگرافی، به راحتی به فعالیت های روزمزه خود می‌پردازند. روش هیستروسونوگرافی معمولا برای خانم‌هایی که دچار ناراحتی‌های لگنی و یا التهاب در این ناحیه هستند، تجویز نمی‌شود.

این روش در صورتی برای این بیماران استفاده می‌شود که بیماری کاملا تحت کنترل باشد و پیش از انجام هیستروسونوگرافی از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند.

چنانچه بعد از انجام سونوهیستروگرافی برخی از علائم مانند گرفتگی، لکه‌بینی و خونریزی جزیی یا ترشح واژن داشتید، توصیه می‌شود تا قطع ترشحات و بازگشت به حالت طبیعی، از نزدیکی خودداری کنید.

همچنین در صورتی که پس از هیستروسونوگرافی، هرگونه خونریزی غیرطبیعی، تب یا درد دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

تفاوت ها و شباهت های سونوهیستروگرافی و عکس هیستروسالپنگوگرافی

عکس رنگی رحم نوعی روش تصویر برداری با اشعه ایکس می باشد که در صورت شک به اختلالات ساختاری و ناهنجاری های رحم و لوله های رحمی در زمان ناباروری انجام می شود. هیستروسالپنگوگرافی معمولا اولین قدم ارزیابی در چنین مواردی می باشد؛ سونوهیسترو نوعی سونوگرافی می باشد که از امواج صوتی برای ارزیابی رحم و اندومتر استفاده می شود که همانند عکس رنگی رحم نوعی روش تصویربرداری از رحم می باشد با این تفاوت که از امواج صوتی استفاده می کند و هیچ خطری ندارد.

بهترین مرکز انجام سونوهیستروگرافی

بهترین و کامل ترین مرکز تخصصی سونوگرافی تشخیصی سلامت جنین و سونوگرافی تشخیصی ناباروری زنان در تهران توسط دکتر رضا گرامی، با بروزترین دستگاه های سونوگرافی و نازلترین قیمت ها خدمت شما مردم گرامی خدمات رسانی می نماید، برای اطلاع از قیمت دقیق این سونوگرافی می توانید با مراکزی که دکتر گرامی در آن حضور دارند تماس حاصل فرمائید.

مطلب مرتبط را بخوانید
سونوگرافی واژینال چیست؟ | آنچه که باید درباره آن بدانید

برای مطالعه بیشتر در مورد سونو هیستروگرافی می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه فرمائید:

سونو هیستروگرافی | Diagnostic Ultrasonography in Gynecology

کلمات کلیدی

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. هیستروسونوگرافی – کلینیک ارمغان - […] سونوگرافی هیسترو یکی از روش های دقیق سونوگرافی رحم و لگن است که برای تشخیص مشکلات رحم و لگن از…

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *