دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

فیبروم رحم چیست | علائم آن و 2 روش درمان

۵ بهمن ۱۴۰۲ | 0 comments

فهرست مطالب

شاید برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد که فیبروم رحم چیست؟ آیا فیبروم رحم درمان می‌شود؟ فیبروم رحم چگونه درمان می‌شود؟ علائم فیبروم رحم چگونه است؟ فیبروم رحم تا چه اندازه برای سلامتی خطرناک است؟

ضروری است به این نکته توجه نمائید فیبروم رحم جزو آن دسته از تومورهای غیرسرطانی است و نباید در مورد آن استرس داشته باشید. چرا که این گونه از تومورها قابل درمان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر 😎 در مورد علائم و درمان فیبروم رحم تا آخر این مقاله 👇 با ما بمانید.

فیبروم رحم چیست؟ 🤷‍♀️

از لحاظ آناتومی بدن زنان مستعد پذیرش بیماری‌های بیشتری به نسبت مردان است. به عنوان مثال فیبروم رحم یکی از شایع‌ترین ضایعه‌های عضلانی برای زنان است.

فیبروم توده‌های غیرسرطانی است که در لایه‌های رحم رشد می‌کند. عمدتا این نوع از توده‌ها در سن فرزندآوری به وجود می‌آیند. این ضایعه‌های عضلانی بین سن 20 تا 45 سالگی بیشتر ظاهر می‌شوند. ساختار و جنس فیبروم‌ها از بافت‌هایی تشکیل می‌شود که در داخل یا اطراف دیواره رحم رشد می‌کنند. همچنین متخصصان تا کنون دلیل اصلی بروز آن را پیدا نکرده‌اند.

فیبروم‌های رحمی در لایه‌های عضلانی رحم رشد می‌کنند و می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند.

فیبروم رحمی علائمی مثل دوره‌های سنگین و دردناک قاعدگی، تکرر ادرار، احساس درد در رابطه جنسی و کمردرد را به همراه دارد. در صورت عدم کنترل یا درمان، این بیماری می‌تواند باعث ناباروری، فراوانی سقط‌جنین یا زایمان زودرس شود.

دلائل فیبروم رحم

یکی از شایع‌ترین دلایل فیبروم رحم، موارد مربوط به ژنتیک است.

همچنین اختلال در ترشح هورمون‌های زنانه (هورمون استروژن) یکی دیگر از دلائل فیبروم رحم است.

مطلب مرتبط را بخوانید
ناهنجاری تنه واحد شریانی یا Common Trunk قلب جنین چیست

استرس، چاقی و کمبود مصرف سبزیجات و میوه دلائل دیگری هستند که رشد و تولید فیبروم رحم را تشدید می‌کنند.

دلائل فیبروم رحم | عادات بد غذایی | دکتر رضا گرامی
دلائل فیبروم رحم | عادات بد غذایی | دکتر رضا گرامی

رژیم غذایی و تغذیه بر رشد فیبروم‌های رحمی بسیار موثر هستند. مصرف افراطی گوشت قرمز و فراورده‌های گوشتی مانند کالباس و سوسیس، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در رشد آن بسیار تاثیرگذار هستند.

انواع فیبروم رحم

فیبروم‌ها براساس جایی که در آن رشد کرده‌اند تقسیم‌بندی می‌شوند. از انواع فیبروم رحم می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • اینترامورال: در داخل رحم رشد می‌کند و بین بانوان بسیار مشاهده شده است.
  • ساب‌سروزال: بر خلاف نوع قبلی در خارج از رحم رشد می‌کند.
  • زیرمخاطی: زیر پوشش رحم رشد می‌کنند. این نوع از فیبرم‌ها کمتر بین بانوان مشاهده می‌شود.
انواع فیبروم رحم چیست - علائم و درمان آن | دکتر رضا گرامی
انواع فیبروم رحم – علائم و درمان آن | دکتر رضا گرامی

علائم فیبروم رحم

در حالت عادی علائم فیبروم رحم قابل حس نیست. ممکن است در بدن شما فیبروم‌هایی وجود داشته باشند و شما از وجود آن‌ها بی‌خبر باشید. به صورت عمومی برای بررسی فیبروم‌های رحم نیاز است که سونوگرافی انجام شود.

برای بررسی فیبروم رحم باید به پزشک زنان مراجعه نمائید. پزشک با انجام سونوگرافی رحم می‌تواند نسبت به علائم فیبروم رحم، نوع آن و محل وجود آن اظهار نظر کند.

در صورتی که به دنبال بهترین متخصص سونوگرافی و رادیولوژی هستید، می‌توانید در یکی از مراکزی که دکتر رضا گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند ویزیت شوید. برای ثبت نوبت به صورت آنلاین اینجا کلید کنید:

نوبت‌گیری آنلاین

در برخی از بانوان دردهای شدید دوران عادت ماهانه و خونریزی بیش‌از حد معمول در دوران عادت ماهانه از نشانه‌های فیبروم رحم است. وجود فیبروم رحم مثانه را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه منجر به تکرر ادرار می‌شود. تکرر ادرار یکی دیگر از علائم فیبروم‌های رحم است.

مطلب مرتبط را بخوانید
سندرم Arnold chiari چیست ؟

در صورتی که این علائم شامل تکرر ادرار و خونریزی غیرعادی در غیر از دوران عادت ماهیانه اتفاق بیافتد، نشانه زنگ خطر است که فیبروم پیشرفت کرده و باید سریع‌تر نسب به درمان آن اقدام نمائید.

درمان فیبروم رحم

در اولین قدم درمان فیبروم رحم مصرف دارو در کنترل و کوچک‌کردن فیبروم تجویز می‌شود. با مصرف دارو می‌توان ترشح هورمون‌های بدن را کنترل و از رشد بیشتر فیبروم‌های رحمی جلوگیری کرد.

در مرحله بعد در صورتی که رشد فیبروم زیاد شده باشد و قابل کنترل نباشد، جراحی تجویز می‌شود. در فرآیند جراحی توده را از رحم جدا کرده و خارج می‌کنند.

دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

عوارض فیبروم رحم

اگرچه وجود فیبروم‌ها زندگی شما را تهدید نمی‌کنند ولی در برخی موارد ضروری است که نسبت به درمان آن اقدام کنید. در اوایل که اندازه آن‌ها کوچک است مشکلی ندارد. ولی در صورتی که اندازه آن بیشتر شود ممکن است به شکم‌درد منجر شود.

در برخی موارد فیبروم در قسمتی از رحم قرار می‌گیرد که مانع بارداری می‌شود. در نتیجه نیاز است برای درمان آن به متخصص مراجعه نمائید.

سوالات متداول کاربران در مورد فیبروم رحم

علائم فیبروم رحم چیست؟

از علائم فیبروم رحم می‌توان به تکرر ادرار، خون‌ریزی‌های بیش از حد معمول در دوران عادت ماهیانه، درد در هنگام رابطه جنسی
برای مطالعه بیشتر این قسمت را دوباره مطالعه نمائید: 👈علائم-فیبروم-رحم👉

فیبروم رحم چگونه مشخص می شود؟

در حالت عادی علائم فیبروم رحم قابل حس نیست ولی برای بررسی فیبروم‌های رحم نیاز است که سونوگرافی انجام شود. با سونوگرافی وجود فیبروم رحم مشخص می‌شود.

مطلب مرتبط را بخوانید
آیا انجام سونوگرافی داپلر در بارداری ضروری است؟

آیا فیبروم رحم درمان می شود؟

بله درمان می‌شود. در مرحله اول با تجویز دارو و در صورت نیاز در مراحل بعدی با عمل جراحی قابل درمان است.
برای مطالعه بیشتر این قسمت را دوباره مطالعه نمائید: 👈درمان-فیبروم-رحم👉

آیا فیبروم رحم باعث لکه بینی می شود؟

بله

دلیل فیبروم رحم در طب سنتی چیست؟

اگر چه تاکنون دلیل قطعی فیبروم‌های رحمی مشخص نشده است اما از نظر طب سنتی بانوان با مزاج سودا بیشتر در معرض فیبروم رحم هستند.
از نظر طب سنتی بهتر است در مورد رژیم غذایی و موادی که مصرف می‌کنید دقت نمائید.

فیبروم رحم تا چه اندازه خطرناک است؟

فیبروم رحم جزو توده‌های عضلانی غیر سرطانی هستند. در حالت عادی مشکلی برای شما پیش نخواهند آورد ولی در صورت مشکلات حاد مثل خونریزی، تکرر ادرار نیاز است که به صورت جدی نسبت به درمان آن اقدام نمائید.
در صورتی که قصد بارداری دارید ضروری است قبل از آن با پزشک متخصص در مورد وجود فیبروم‌ها مشورت کنید و در مورد آن مطمئن شوید. زیرا فیبروم‌های زیرمخاطی باعث مشکلات بارداری خواهند شد.

آیا فیبروم رحم با سونوگرافی مشخص می شود؟

بله.

آیا فیبروم مانع بارداری می شود؟

فیبروم رحم چیست - علائم و درمان آن | دکتر رضا گرامی

خیر
بسیاری از بانوان با وجود فیبروم در رحم آن‌ها باردار شده و زایمان موفقی داشته‌اند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: Uterine fibroids | symptoms & causes

کلمات کلیدی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *