درباره سونوگرافی NT_NB

۲۷ فروردین ۱۳۹۹تخصصی, مقالات0 comments

فهرست مقاله

دیگر مقالات تخصصی

تاثیر سونوگرافی هیپ بر سلامت نوزاد

تاثیر سونوگرافی هیپ بر سلامت نوزاد

اختلالات هیپ مادرزادی، مشکلاتی هستند که در مفصل هیپ نوزادان در دوران بارداری ایجاد می‌شوند. این اختلالات، باعث عدم تقارن در مفصل هیپ، عدم قرارگیری صحیح سر استخوان ران در حفره استخوان لگن، یا عدم اتصال کامل سر استخوان ران به حفره استخوان لگن شوند. این اختلالات تاثیر سونوگرافی هیپ بر سلامت نوزاد را کاملا مشخص است.

فواید و عوارض اکو قلب جنین

فواید و عوارض اکو قلب جنین

اکو قلب جنین، یک روش تصویربرداری است که جهت بررسی ساختار و عملکرد قلب جنین استفاده می‌شود. با مقایسه و بررسی فواید و عوارض اکو قلب جنین به این نتیجه خواهید رسید که فواید اکو قلب جنین بسیار بیشتر از عوارض آن است. همچنین عوارض این آزمایش تنها در موارد بسیار نادری پیش می‌آید.

نحوه انجام اکو قلب جنین

نحوه انجام اکو قلب جنین

اکو قلب جنین، یک روش تصویربرداری است که برای بررسی ساختار و عملکرد قلب جنین استفاده می‌شود. این روش، معمولاً بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری انجام می‌شود.

کلمات کلیدی

NT مخفف nuchal-translucency به معنای فضای شفاف پشت گردن است.

سونوگرافی NT مخفف nuchal-translucency به معنای فضای شفاف پشت گردن است و احتمال بروز نقایص کروموزومی را پیش بینی می کند. تمام جنین ها پشت گردنشان مایع دارند اما آنهایی که سندرم داون دارند مقدار مایعات بیشتری دارند، به همین دلیل است که این سونوگرافی به بررسی ابتلای جنین به سندرم داون و برخی مشکلات قلبی مادرزادی می پردازد. سن حاملگی مناسب برای اندازه گیری NT، هفته 11 تا 14 بارداری است. این غربالگری شامل یک آزمایش خون (اندازه گیری 2 هورمون free-B-HCG و PAPP-A خون مادر) ، یک سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن (NT) و وجود استخوان بینی (NB) می باشد. اگر مشکلی در نتایج غربالگری دیده شود، تا زمان انجام یک تست تشخیصی ( آمنیوسنتز ) و یک سونوگرافی تخصصی قلب جنین ( اکوکاردیوگرافی ) ، نظر خاصی نمی شود داد.

چرا 11 هفتگی به عنوان حداقل سن حاملگی برای اندازه گیری NT در نظر گرفته شده است؟

  • در صورت نیاز به انجام تست تشخیصی برای بررسی بیشتر جنین قبل از 11 هفتگی با عوارضی برای جنین همراه است .
  • خیلی از نقایص دیگر جنینی، بعد از یازده هفتگی قابل تشخیص هستند، بنابراین در حین اندازه گیری NT می توان جنین را از نظر اختلالاتی که قابل تشخیص هستند، بررسی کرد.

چرا 14 هفتگی به عنوان حداقل سن حاملگی برای اندازه گیری NT در نظر گرفته شده است؟

  • در جنین های مبتلا می توان حاملگی را زودتر و با عوارض کمتر ختم کرد.
  • تجمع غیر طبیعی مایع پشت گردن جنین های مبتلا به نقایص کروموزومی بعد از هفته 14 بارداری کاهش می یابد.
  • احتمال موفقیت در اندازه گیری NT در این بازه زمانی 100-98 درصد است ولی بعد از هفته 14 به دلیل موقعیت عمودی جنین این اندازه گیری دشوار می شود.
مطلب مرتبط را بخوانید
همه چیز درباره غربالگری سه ماهه دوم ( هفته 18 تا 22 ) بارداری

NB مخفف کلمه nasal bone بوده و به استخوان بینی در جنین اشاره دارد.

دیدن استخوان بینی جنین یکی از موارد ضروری در سونوگرافی NT است، تقریبا در 60-70 درصد موارد تریزومی21(سندروم داون)، 50 درصد تریزومی 18 و 30درصد تریزومی 13، استخوان بینی وجود ندارد. لذا ندیدن استخوان بینی در سونوگرافی NT نشانه مهمی تلقی می شود ونیاز به بررسی کروموزومی جنین وجود دارد.

نارسایی دریچه تریکاسپید و جریان غیر طبیعی داکتوس ونوسوس با استفاده از سونوگرافی NT در جنین تشخیص داده می شوند.

نارسایی دریچه تریکاسپید:

تریکاسپید یکی از دریچه های قلبی است که بین دهلیز راست و بطن راست قرار دارد. مطالعات مختلف نشان داده اند که شیوع نارسایی دریچه تریکاسپید در جنین های مبتلا به سندروم داون در سه ماهه اول بارداری بیش از جنین های نرمال است و به عنوان یکی از اجزای سونوگرافی NT مورد بررسی قرار می گیرد.

جریان غیر طبیعی داکتوس ونوسوس(ونوزوس):

مجرای وریدی که با اصطلاح علمی داکتوس ونوسوس نامیده می شود مسیری است که خون اکسیژن دار را از ورید نافی دریافت و منتقل می کند. جریان غیر طبیعی داکتوس ونوسوس با نقایص کروموزومی و ناهنجاری های قلبی می تواند همراه باشد که در سونوگرافی NT مورد ارزیابی قرار میگیرد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *