دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

سونوگرافی واژینال چیست؟ | آنچه که باید درباره آن بدانید

۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | 1 comment

فهرست مطالب

سونوگرافی واژینال چیست؟ سونوگرافی ترنس واژینال چیست؟ این‌ها سوالات ضروری است که در مورد آن باید اطلاعات کافی داشته‌باشید.

سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی واژینال (Vaginal ultrasonography‎) یک روش بکارگیری امواج التراسونیک از آناتومی واژن است. این روش جهت بررسی دقیق‌تر اندام‌های درون حفره‌ی لگن به کار می‌رود.

نتایج حاصل از انجام این نوع سونوگرافی جزئیات بیشتری نسبت به سونوگرافی شکمی به پزشک می‌دهد. سونوگرافی واژینال به عنوان سونوگرافی ترنس واژینال هم نامیده می‌شود.

در سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم (Endovaginal ultrasound) از داخل رحم تصویربرداری می‌شود. پزشک با فروبردن پروب در واژن، به بررسی اندام‌های تولید مثل زنانه شامل رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، گردن رحم و مهبل می‌پردازد.

سونوگرافی واژینال چیست؟ آنچه که باید درباره آن بدانید | دکتر رضا گرامی - متخصص انواع سونوگرافی‌های پیشرفته و اکو قلب جنین
آنچه که درباره سونوگرافی واژینال بدانید

پاسخ به سوالات متداول در خصوص سونوگرافی واژینال

سونوگرافی رحم چیست؟

سونوگرافی رحم و تخمدان برای بررسی و اندازه‌گیری اندام‌های داخل لگن است. در سونوگرافی رحم بیماری‌های رحم از جمله کیست تخمدان، سرطان رحم و … شناسایی می‌شود. سونوگرافی رحم به دو صورت شکمی و ترانس واژینال (TVS) انجام می‌گیرد. به طور کلی از سونوگرافی واژن می‌توان اطلاعات دقیق‌تری در مورد آناتومی رحم و مشکلات آن بدست آورد. همچنین سونوگرافی رحم در زمان بارداری نیز باید انجام ‌شود. در هفته‌های اول بارداری، سونوگرافی واژینال ارجحیت دارد و در دوره‌های دوم و سوم انواع سونوگرافی شکمی انجام می‌گردد. در سونوگرافی با استفاده از امواج فراصوت از اندام‌های داخلی بدن تصویربرداری می‌شود. امواج فراصوت هیچ ضرری برای بدن ندارند و به کمک آن‌ها می‌توان بیماری‌های بسیاری را تشخیص داد.

تفاوت سونوگرافی‎واژینال با سونوگرافی‎شکمی چیست؟

فرق سونوگرافی واژینال با شکمی در نحوه انجام تصویربرداری است. برخلاف سونوگرافی رایج شکم و لگن که پروب دستگاه روی بدن بیمار قرار می‌گیرد، در سونوگرافی واژینال رادیولوژیست، پروب دستگاه را حدود 5 الی 8 سانتی‌متر وارد کانال واژن می‌کند. پروب واژینال با سایر پروب‌های سونوگرافی تفاوت دارد و میله‌ای شکل است. در واقع سونوگرافی ترانس واژینال (Transvaginal) یک معاینه داخلی از راه واژن است. کل این پروسه تصویربرداری حدود 15 الی 30 دقیقه طول می‌کشد.

سونوگرافی‎واژینال و در چه مواردی انجام می‎شود؟

برای انجام سونوگرافی واژینال دلایلی متعددی وجود دارد. باید به این نکته توجه داشت که سقط جنین در سه ماهه اول بارداری یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به درمانگاه‌های زنان است. سونوگرافی ترانس واژینال برای بررسی محصولات حاملگی و خونریزی‌های واژینال بسیار مفید است. معمولا پزشک در مواردی نظیر سقط جنین، خونریزی‌های بدون علت از واژن، ناباروری، درد و عفونت لگن، تشخیص کیست و فیبروم، سرطان اندام‌های تناسلی، بارداری‌های خارج رحمی و بررسی وضعیت قرارگیری IUD از سونوگرافی واژینال استفاده می‌کند.u003cimg alt=u0022u0022 src=u0022https://drgerami.ir/wp-content/uploads/2021/03/Transvaginal-Ultrasound-Probe-Position-Sagittal.pngu0022/u003e

مطلب مرتبط را بخوانید
درباره رحم و تخمدان بدانيد

چه اندام‌هایی در سونوگرافی واژینال قابل بررسی است

از سونوگرافی واژن با برای بررسی وضعیت و بیماری های اندام های داخلی زنان به شرح زیر استفاده می شودu003cbr/u003eواژنu003cbr/u003eدهانه رحمu003cbr/u003eرحمu003cbr/u003eتخمدانهاu003cbr/u003eلوله های فالوپ یا لوه های رحم

آیا سونوگرافی واژینال برای دختربچه و دختران جوان و مجرد انجام می شود ؟

بنا به دلایل متعدد اقلیمی و پزشکی سونوگرافی واژینال برای دختران کوچک ، دختران جوان یا مجرد در ایران و بسیاری از نقاط دنیا انجام نمی‌شود. در موارد خاص که نتوان به کمک سونوگرافی شکمی مشکل را شناسایی کرد، به جای سونوی داخل واژن، سونوگرافی رکتال یا سونوگرافی از راه مقعد انجام می‌شود.

مراحل انجام و روش و توضیحات انجام سونوگرافی چیست

بیمار ابتدا باید دراز بکشد و پاهایش را راحت جمع کند، به شکلی که کف پاهایش روی تخت قرار بگیرد. سپس روی سر پروب دستگاه یک کاندوم کشیده شده و بعد آن را با ژل مخصوص آغشته می‌کنند. سپس آن را وارد واژن می‌کنند. این پروب امواج صوتی‌ای تولید می‌کند که تصاویر رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را به پزشک می‌دهد ، در این نوع سونوگرافی مثانه باید خالی باشد و هیچ گونه دردی نیز ندارد.

آمادگی‌ لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینال چیست؟

برای انجام سونوگرافی داخل واژینال به آمادگی خاصی نیاز نیست. معمولا بیمار پس از ورود به اتاق سونوگرافی، لباس پایین تنه خود را در می‌آورد و روپوش مخصوص سونوگرافی را می‌پوشد. سونوگرافی TVS ممکن است با مثانه پر یا خالی انجام گیرد. این موضوع به دستورالعمل پزشک معالج بستگی دارد اما معمولا آزمون تصویربرداری داخل واژن با مثانه خالی انجام می‌گیرد. در صورتی که بیمار در دوره قاعدگی یا لکه بینی قرار دارد و از تامپون یا نوار بهداشتی استفاده می‎کند، باید قبل از انجام سونوگرافی واژینال آن‌ها را بردارد.

چند روز قبل از سونوگرافی واژینال نباید رباطه جنسی داشت ؟

نزدیکی قبل از سونوگرافی واژینال مشکلی ایجاد نمی‌کند. زوجی که تمایل به بارداری دارند باید در روز‌های سیکل تماس جنسی داشته باشند و اسپرم داخل واژن ریخته شود؛ به همین دلیل رابطه جنسی قبل از سونوگرافی واژینال سبب ایجاد اختلالی در فرآیند آن نمی‌شود.

مطلب مرتبط را بخوانید
معرفی سونوگرافی میکروشیا و آنوشیا

اندازه ( طول و قطر پروب سونوگرافی واژینال )u003cbr/u003e

پروب سونوگرافی واژینال قطری نزدیم به یک تا یک و نیم سانتری متر و طولی حدود 20 سانتی متر دارد که بسته به اندام مورد نیاز برای بررسی از 4 تا 5 سانتی متر و بیشتر وارد واژن خواهد شدu003cbr/u003eu003cimg alt=u0022u0022 src=u0022https://drgerami.ir/wp-content/uploads/2021/03/transvaginal-ultrasound-transducer.jpgu0022/u003e

آیا سونوگرافی واژینال درد دارد؟

در حین سونوگرافی، پزشک پروب واژینال را داخل رحم به آرامی می‌چرخاند تا تصویر کامل‌تری از فضای داخلی رحم ایجاد شود. در واقع پزشک متخصص تصویربرداری (رادیولوژیست) با حرکت دادن پروب واژینال، قسمت‌های مختلف و اندام‌های واقع در ناحیه لگن بیمار را مشاهده و بررسی می‌کند. در حین سونوگرافی واژینال، ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد که این درد با بیرون آوردن پروب به پایان می‌رسد. میزان این درد با درد ناشی از انجام تست پاپ اسمیر برابری می‌کند. اگر این درد بعد از اتمام سونوی واژینال به پایان نرسد باید حتما پزشک را مطلع کرد.

عوارض سونوگرافی و علائم بیمار پس از سونوگرافی واژن

تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر خطرناک بودن سونوگرافی داخل رحم ارائه نشده است. با توجه به اینکه در سونوگرافی از امواج فراصوت برای تصویربرداری استفاده می‌شود، هیچ ضرری برای مادر و جنین در بر ندارد.u003cbr/u003eدر برخی مواقع با در نظر گرفتن علائم و نشانه‌های بیماری، قبل از اقدام به آزمون سونوگرافی واژینال، سونوگرافی شکم یا لگن انجام می‌گیرد. در صورتی که با انجام سونوگرافی ترانس واژینال، پزشک قادر به ایجاد تصویر واضح نشده باشد، ممکن است از بیمار درخواست کند تا سونوگرافی را مجددا تکرار کند.

آیا احتمال دارد سونوگرافی واژینال باعث ایدز شود ؟

سونوگرافی واژینال باعث ایدز نمی‌شود زیرا سونوگرافیست دستکش و کاندوم پروب واژینال را بعد از هر بیمار تعویض می‌شود و احتمال انتقال ویروس ایدز (HIV) یا ویروس‌های دیگر وجود ندا

موارد ضروری که باید از سونوگرافی واژینال استفاده کرد

این نوع سونوگرافی در موارد زیر تجویز می‌شود:

  • بررسی کیست تخمدان‌ها
  • بررسی وجود تومور در تخمدان یا رحم
  • بررسی وجود فیبروئیدها
  • بررسی دقیق‌تر واژن و دهانه‌ی رحم و تخمدان‌ها در برخی بیماران با مشکل سرطان پستان
مطلب مرتبط را بخوانید
همه چیز درباره غربالگری سه ماهه دوم ( هفته 18 تا 22 ) بارداری

سونوگرافی واژینال در دوران بارداری

سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی داخل واژن در دوران بارداری نیز انجام خواهد شد. برخی موارد مورد بررسی در دوران بارداری شامل موارد زیر است

  • کنترل ضربان قلب جنین
  • تشخیص احتمال سقط جنین
  • تایید حاملگی در مراحل اولیه بارداری
  • شناسایی علت خونریزی در دوران بارداری
  • بررسی جفت در وضعیت‌های پیچیده حاملگی
  • بررسی دقیق بارداری‌های دوقلویی و چند قلویی
  • بررسی تغییرات دهانه رحم در موارد سقط جنین یا زایمان زودرس
  • بررسی حاملگی خارج رحمی (در این حالت جنین خارج از رحم و معمولا در لوله‌های فالوپ قرار می‌گیرد)

دکتر رضا گرامی | بهترین متخصص اکو قلب جنین در تهران

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

دکتر رضا گرامی متخصص اکوکاردیوگرافی قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمت به هموطنان عزیز، آماده انجام سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی و اکو قلب جنین

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی ثبت نمائید:

👈 ثبت نوبت دهی سونوگرافی 👉

جمع بندی

سونوگرافی واژینال در بارداری برای اطمینان از سلامت مادر و جنین انجام می‌شود. سونوگرافی ترانس واژینال، روشی بسیار امن و یکی از انواع سونوگرافی‌هایی است که خطری برای مادر و جنین ندارد. پس با خیال راحت می‌توانید آن را انجام دهید.

نگرانی بسیاری از خانم‌ها از این سونوگرافی، در مورد درد جزئی است که بخاطر وارد کردن دستگاه پروب به داخل واژن انجام می‌شود. اما درد بعد از تمام شدن زمان سونوگرافی از بین می‌رود.

برای اینکه در هنگام انجام سونوگرافی، درد و خونریزی نداشته باشید، بهتر است یک پزشک باتجربه برای انجام سونوگرافی واژینال انتخاب کنید. پس قبل از اینکه برای سونوگرافی ترانس واژینال اقدام کنید، سعی کنید وقت زیادی برای انتخاب پزشک متخصص بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه نمائید:

سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی ترنس واژینال

کلمات کلیدی

1 Comment

  1. روح اله عبیداوی

    سونوگرافی را با کد تامین و بیمه سلامت ذکر کنید جهت انجام دادن یا نوشتن بیمه برای مراجعه کنندگان محترم

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *