دیگر مقالات عمومی

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین  | علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین  | علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بندناف به دور گردن جنین در دوران بارداری امری شایع است. تقریبا در 25 درصد بارداری‌ها امکان پیچیدگی بند ناف به دور گردن جنین وجود دارد. در بیشتر موارد پیچیدگی ناف دور گردن خطرناک نیست. مگر آنکه جریان خون جنین مختل شود. در این صورت نیاز است که با پزشک متخصص مراجعه کنید.

سونوگرافی هیپ نوزادان | راهی برای تشخیص در رفتگی مفصل ران

۲۱ دی ۱۴۰۰ | 1 comment

فهرست مطالب

سونوگرافی هیپ نوزادان چیست؟

سونوگرافی هیپ نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

آیا با این سونوگرافی در رفتگی مادرزادی لگن قابل تشخیص است؟

به منظور آشنایی با سونوگرافی هیپ نوزاد (بهترین روش تشخیص دررفتگی مادرزادی لگن) با ما همراه باشید.

سونوگرافی هیپ نوزادان | راهی برای تشخیص در رفتگی مفصل ران | دکتر رضا گرامی | dr Reza Gerami

سونوگرافی هیپ نوزادان چیست؟

سونوگرافی هیپ نوزادان (سونوگرافی مفصل ران نوزاد) یک روش امن و بدون درد برای بررسی هیپ و لگن است. در این روش امواج صوتی به لگن فرستاده شده و توسط کامپیوتر به تصویر در می‌آید. نتیجه آن به صورت تصویر سیاه سفید به دست می‌آید و ساختار داخلی لگن (شامل سر استخوان ران و کاسه ران یا استابولوم در استخوان لگن) را نشان می‌دهد. این نوع سونوگرافی برای نوزادان بالای شش ماه استفاده می‌شود.

انجام سونوگرافی هیپ نوزاد در مادرانی که کودک آن‌ها در هنگام زایمان به صورت بریچ قرار گرفته و یا مادرانی که فیبروم‌های متعدد دارند ضروری است. زمان انجام این سونوگرافی بین 3 تا 4 هفته بعد از تولد نوزاد است.

دررفتگی در ماه های اول زندگی علایم مشخصی ندارد و اغلب والدین با راه افتادن کودک بعد از یک سالگی و بروز لنگش پا، متوجه وجود مشکل می شوند.

سونوگرافی هیپ نوزاد | سونوگرافی هیپ

دیسپلازی مفصل ران یا DDH چیست؟

اختلال تکاملی مفصل ران وضعیتی است که در آن مفصل ران به شکل صحیح شکل نمی‌گیرد و می‌تواند قبل از تولد, هنگام آن یا حتی هفته‌ها و ماه‌ها بعد از تولد نوزاد ایجاد شود.

مفصل ران به طور طبیعی استخوان ران را به لگن متصل می کند و سر استخوان ران در کاسه مفصل ران قرار دارد اما در نوزادانی که دچار دیسپلازی و در رفتگی مفصل ران می شوند سر فمورال استخوان ران به طور صحیح در کاسه ران قرار نمی گیرد و در موارد شدید از کاسه ران خارج می شود (که به آن دررفتگی مفصل ران گفته می شود).

بهترین متخصص سونوگرافی هیپ نوزاد

تنها سونوگرافیست‌های ماهری که گواهینامه انجام اين سونوگرافی را دارند، از عهده انجام آن برمی‌آیند. رخ دادن کوچکترین خطایی در انجام این سونوگرافی، می‌تواند لنگیدن شدید و یا ایجاد انحراف در ستون فقرات و زانوها را به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل انجام این سونوگرافی ضروری‌ست در مراکز تخصصی که مجوز انجام آن را داشته باشند انجام شود. مانند کلینیک‌هایی که دکتر رضا گرامی (بهترین متخصص سونوگرافی هیپ نوزاد) در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.

نحوه انجام سونوگرافی هیپ نوزادان

در این پروسه با کمک پروپ سونوگرافی از حفره های مفصل هیپ و سر فمول تصویربرداری انجام می گیرد. در این سونوگرافی مفصل های لگن مورد بررسی قرار گرفته و زوایای آن ترسیم می‌شود.
در سونوگرافی هیپ نوزادان عمق حفره مورد نظر بررسی شده و اطلاعاتی در مورد مقاومت برای نگهداری مفصل مربوطه به پزشک متخصص ارائه می‌نماید.
در صورتیکه این حفره از عمق مناسبی برخوردار بود و سر فمول در جای خود به درستی واقع شده بود، وضعیت هیپ طبیعی گزارش می شود. در غیر این صورت با توجه به جداول استاندارد موجود در سونوگرافی و زوایایی که در این پروسه به دست آمده اند، کمبود عمق حفره استخوان برآورد می شود.
در صورتیکه مقدار کمبود این حفره قابل ترمیم باشد، پزشک متخصص اجازه ترمیم و رشد طبیعی را به استخوان ها می دهد تا در با گذشت زمان اندازه حفره به مقدار مورد نظر نزدیک شود. در صورت لزوم وی قرار دادن پارچه تنظیف را در لای پای نوزاد تجویز می نماید. استفاده از پوشک های سایز بزرگ تر نیز در برخی موارد کارساز خواهد بود.
این کار به بازتر شدن پای نوزاد کمک کرده و ممکن است به عمیق تر شدن حفره مورد نظر بیانجامد. در موارد بسیار شدید که حفره استابولوم کاملاً کم عمق بوده و سر فمول از آن خارج شده باشد، ممکن است نیاز به جراحی برای بر گرداندن این عضو به سر جای خودش باشد.

مطلب مرتبط را بخوانید
پیچیدن بند ناف دور گردن جنین  | علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

سوالات متداول در خصوص در رفتگی هیپ (‌یا مفصل ران نوزاد)

دررفتگی لگن نوزادان چطور کشف می‌شود؟

در رفتگی لگن در نوزادان با انجام سونوگرافی قابل تشخیص است ، اما متاسفانه گاهی این اتفاق هم نمی افتد. در ایران این کار توسط متخصص اطفال یا پزشک عمومی که در بدو تولد نوزاد را ویزیت می کند، انجام می شود، اما معاینه لگن هنوز در کشور ما کاملا فراگیر نشده و گاهی کودکان دچار فرورفتگی مفصل لگن، در بدو تولد شناسایی نمی شوند و شاهد مشکل های آنها در سنین بزرگسالی هستیم، بنابراین مهم است که والدین به طور اختصاصی از پزشک، انجام این معاینات را درخواست کنند.
هر نوزاد باید حداقل ۲ بار، یک بار در بدو تولد و یک بار هم در ۶ هفتگی از نظر لگن معاینه شود. در صورت تشخیص مشکل‌های لگن یا شک به آنها به پزشک ارتوپد ارجاع شود. زیرا کم عمقی حفره لگن ممکن است با معاینه هم تشخیص داده نشود.
به همین دلیل در کشورهای اسکاندیناوی همه نوزادان علاوه بر معاینه، تحت سونوگرافی هیپ نوزاد هم قرار می گیرند. سونوگرافی به خوبی مشکل های مفصل لگن نوزادان را تشخیص می دهد.
در انگلستان، فرانسه، آمریکای شمالی و بیشتر کشورها از جمله کشور ما همه نوزادان معاینه بالینی می شوند ولی سونوگرافی در رفتگی لگن فقط برای نوزادانی انجام می شود که در معاینه مشکوک به دررفتگی لگن باشند یا یکی از عوامل مستعدکننده را داشته باشند.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی هیپ نوزادان

سونوگرافی هیپ نوزادباید یک الی دو ماه پس از تولد انجام گیرد تا از عوارض جانبی این مشکل جلوگیری به عمل آید و درمان های تخصصی بر روی نوزاد انجام پذیرد.کودک مبتلا به در رفتگی مادرزادی هیپ، در هنگام شروع به راه رفتن دچار لنگش می شود. ولی دیگر برای درمان های پزشکی کمی دیر به نظر می رسد. زیرا با افزایش سن فرد احتما جواب گرفتن با درمان های سرپایی به شدت کاهش می یابد.

مطلب مرتبط را بخوانید
علائم بارداری پسر - حدس 100% جنسیت جنین در ماه های اولیه بارداری!!!

عوامل مستعدکننده دررفتگی لگن در نوزاد چیست؟

یکی از عوال مستعدکننده، جنیست نوزاد است. دخترها ۶-۵ برابر بیشتر از پسر ها مستعد دررفتگی مفصل لگن هستند.
کودک اول مادر هم بیشتر از کودک های بعدی در خطر ابتلاست.
سابقه دررفتگی لگن در بستگان درجه اول مانند مادر، پدر یا خواهر و برادر نوزاد، احتمال ابتلای او را ۳۰ تا ۴۰ برابر افزایش می دهد.
وجود بعضی از مشکل ها در دوران جنینی، پزشک را به احتمال مشکل مفصل لگن مشکوک می‌کند.
مثلا در نوزادانی که در دوران جنینی به دلیل کمبود مایع آمنیوتیک تحت فشار بودند، نوزادانی که با پا متولد شده اند (زایمان بریچ)، نوزادانی که با تورتیکولی (کجی گردن) متولد شده‌اند.
(۱۵-۱۲ درصد از این نوزادان همزمان با تورتیکولی دررفتگی لگن هم دارند) یا نوزادانی که ناهنجاری در زانو یا پا دارند، احتمال ابتلا به دررفتگی یا کم عمقی در لگن بیشتر است. کودکانی که یکی از این عوامل مستعدکننده را دارند.
باید علاوه بر معاینه دقیق بالینی، تحت سونوگرافی مفصل لگن هم قرار گیرند. سونوگرافی در ۴-۳ ماه اول تولد نوزاد کاربرد دارد اما بعد از آن باید لگن با رادیوگرافی بررسی شود.

آیا عوامل در رفتگی هیپ نوزاد خارج از حوزه اختیار والدین است؟

در رفتگی هیپ یک حالت صددرصد طبیعی طی رشد نوزاد انسان است و در همه نوزادان وجود دارد. این عارضه تا حدود ۲ سالگی برطرف می‌شود. استفاده از قنداق نه تنها روند طبیعی نمو زانوی کودک را تغییر می‌دهد، بلکه لگن او را هم مستعد دررفتگی می‌کند. بنابراین هرگز کودک خود را قنداق نکنید!
متاسفانه در کشور ما قنداق کردن نوزاد زیاد دیده می‌شود. در بعضی از نواحی کشور نوزادان را قنداق می‌کنند که بیشترین میزان دررفتگی لگن در آن مناطق دیده می‌شود. یکی از عللی که خانواده ها اصرار دارند کودک را قنداق کنند، رفع حالت پرانتزی زانوی نوزاد است.

مطلب مرتبط را بخوانید
کدام ناهنجاری‌ مغزی جنین در دوران بارداری قابل بررسی است؟

آیا دررفتگی هیپ علامتی دارد که والدین متوجه آن شوند؟

در رفتگی در ماه های اول زندگی علایم مشخصی ندارد و اغلب والدین با راه افتادن کودک بعد از یک سالگی و بروز لنگش پا، متوجه وجود مشکل می‌شوند که برای درمان کمی دیر شده و نتایج ایده آلی از درمان به دست نمی آید. حتی گاهی در بعضی از کودکان مفصل لگن کم عمق یا به صورت نیمه دررفته و بدون علامت باقی می ماند. چنین کودکانی تا دوران بزرگسالی هم هیچ مشکلی ندارند ولی از دهه سوم و چهارم زندگی به بعد دچار درد و ناتوانی در راه رفتن (ناشی از آرتروز) می شوند. شایع ترین علت آرتروز لگن در همه جای دنیا کم عمقی مفصل لگن است.

آیا دررفتگی مادرزادی مفصل لگن، به معنی دررفتگی لگن زمان تولد است؟

نه، این مشکل در بدو تولد وجود ندارد چون در بدو تولد مفصل هنوز دررفتگی ندارد اما شل است و مستعد دررفتگی. گاهی هم ممکن است مفصل لگن کودک بعد از چند هفته دچار دررفتگی شود یا فقط به صورت نیمه دررفته باقی بماند.
در خفیف ترین و شایع ترین شکل این بیماری، مشکل فقط کم عمقی حفره لگن (حفره لگن یا استابولوم مکانی است که سر استخوان ران را ایجاد کند) است
اما مشکل بزرگ تر این است که بیماری چنین کودکانی بدون انجام معاینه ها و بررسی های اختصاصی توسط پزشک، معمولا تا سنین بالاتر قابل تشخیص نیست.

آیا با تاخیر در درمان مفصل هیپ نوزاد، احتمال تعویض مفصل ایجاد می‌شود؟

بله، کودکان با دررفتگی کامل که از بدو تولد درمان نمی شوند و به سن بزرگسالی می رسند ممکن است سالیان سال لنگش بدون درد داشته باشند ولی کم کم و از دهه سوم به بعد ممکن است درد هم شروع شود. همچنین دررفتگی لگن، به تدریج مشکلاتی هم در کمر و زانو ایجاد می کند. درمان این بیماران تعویض مفصل لگن است.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید:

دیسپلازی مفصل ران (dysplasia-of-the-hip-ultrasound)

کلمات کلیدی

1 Comment

  1. فاطمه

    تشکر. عالی

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *