کاربرد سونوگرافی شکم و لگن | مهترین دلایل انجام آن | نحوه انجام و آمادگی های آن

by | 15 مهر 1399 | عمومی, مقالات | 0 comments

سونوگرافی شکم و لگن جهت بررسی بیماران توسط پزشک معالج تجویز می‌شود که به بررسی اندام‌های بدن از جمله کبد، کیسه صفرا، طحال، پانکراس و کلیه‌ها می‌پردازد. اگر درباره کاربرد سونوگرافی شکم و لگن و جزئیات آن می‌خواهید بیشتر بدانید تا آخر این مقاله با ما بمانید.

سوالات متداول در مورد کاربرد سونوگرافی شکم و لگن

آیا برای سونوگرافی شکم و لگن نیازی به ناشتا بودن هست؟

بله…در صورتی که به صورت ناشتا سونوگرافی را انجام دهید نتیجه آن برای پزشک بسیار واضح‌تر است و امکان تشخیص اشتباه کم می‌شود. حداقل 5 ساعت قبل از انجام سونوگرافی باید ناشتا باشید.

آیا برای سونوگرافی شکم و لگن باید مثانه پُر باشد؟

پُر بودن مثانه در شفافیت تصاویر سونوگرافی تاثیرگذار است. در صورتی که قبل از سونوگرافی شکم و لگن آب‌میوه و آب معمولی مصرف کنید در بررسی تصاویر سونوگرافی موثر است.
برای مادران باردار از ماه چهارم به بعد نیازی به پر بودن مثانه نیست.

سونوگرافی شکم و لگن چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا لازم است به پشت روی تخت دراز بکشید. تکنسین و یا پزشک سونوگرافی یک ژل مخصوص را روی ناحیه شکم قرار می‌دهد. این ماده باعث می‌شود امواج سونوگرافی به راحتی از بافت‌های بدن طریق عبور کند. ممکن است هنگام برخورد پوست با ژل، احساس سردی کنید. امواج سونوگرافی بازتاب‌شده از بدن به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده است.

مطلب مرتبط را بخوانید
بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

سونوگرافی شکم و لگن چه چیزی را نشان می‌دهد؟

سونوگرافی شکم و لگن برای مردان بر روی غده پروستات تمرکز می‌کند. این آزمایش به تشخیص ناهنجاری ها در اندازه، شکل یا بافت پروستات کمک می‌کند و ممکن است وجود شرایطی مانند سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات را نشان دهد.
سونوگرافی شکم و لگن برای زنان در تشخیص بیماری‌هایی مانند سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، کیست تخمدان یا تومور استفاده می‌‌شود.

برای سونوگرافی شکم و لگن چند ساعت باید ناشتا بود؟

5 ساعت قبل از سونوگرافی نیاز است ناشتا باشید. در این مدت می‌توانید از آب و سایر مایعات استفاده کنید. 

کاربرد سونوگرافی شکم و لگن

سونوگرافی شکم و لگن شامل سونوگرافی احشاء شکمی (کبد، کیسه صفرا، کلیه ها، طحال، لوزالمعده، آپاندیس، غدد فوق کلیوی و غدد لنفاوی عمق شکم) و سونوگرافی احشاء لگنی (مثانه، رحم، تخمدان وپروستات) است. بخش‌های شکم از بالا به پایین، کبد و کیسه صفرا زیر دیافراگم در سمت راست، طحال در سمت چپ زیر دیافراگم و معده در وسط و بالای شکم قرار دارد . قسمت پایین این نقاط کلیه‌ها هستند که در طرفین و پهلوها قرار گرفته و مسیر مجاری ادراری تا لگن و مثانه پیش رفته‌اند. پانکراس در زیر معده و خط وسط قرار دارد.

کاربرد سونوگرافی شکم و لگن | دکتر رضا گرامی

فضای لگن (لگن در آقایان پروستات و در خانم‌ها تخمدان و رحم) شامل مثانه است که هم در بانوان و هم در آقایان مشترک است، قرار دارد . تمامی موارد ذکر شده در سونوگرافی لگن مورد بررسی واقع می شوند. بررسی سونوگرافی رحم و تخمدان از طریق سونوگرافی ترانس واژینال و بررسی پروستات از طریق سونوگرافی ترانس رکتال دقت بسیار بالاتری نسبت به سونوگرافی های ساده این اعضا از روی شکم دارند.

مطلب مرتبط را بخوانید
پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

در صورتی که پزشک برای شما انجام سونوگرافی شکم و لگن را تجویز کرده باشد، به شما مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم: آمادگی لازم قبل از سونوگرافی شکم و لگن

دلایل انجام سونوگرافی شکم و لگن چیست؟

در صورتی که دارای مشکلات و ناراحتی‌های زیر باشید ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر بیماری، سونوگرافی شکم و لگن را تجویز کند. به طور کلی دلایل سونوگرافی شکم و لگن شامل موارد زیر است:

  • بررسی بارداری: این سونوگرافی در هفته‌های 6 تا 9 بارداری جهت دریافت اطلاعاتی از جنین شامل تعداد جنین و بررسی سلامت عمومی انجام می‌شود.
  • درد شکم
  • عملکرد غیر طبیعی کبد
  • پیگیری بیماری های قبلی مانند کیست، سنگ کیسه صفرا ، پولیپ و سنگ کلیه
  • درد در ناحیه کلیه
  • مشکلات مثانه
  • وجود خون در ادرار
  • عفونت مجاری ادراری
  • تشخیص بسیاری از تومورها و سرطان ها
  • تشخیص آندومتریوز

در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد دلایل انجام سونوگرافی شکم و لگن هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید:

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می‌کنند؟

بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن

پزشک متخصص با توجه به تاریخچه پزشکی، علائم بالینی و نیازهای خاص فردی، بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن و نحوه اجرای آن را تعیین می‌کند. به صورت کلی بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن بعد از بیدار شدن از خواب و در زمان صبح است. زیرا در این زمان مثانه پُر است و تصاویر سونوگرافی واضح‌تر بدست می‌آیند.

بسته به شرایطی که دارید بهترین زمان انجام سونوگرافی می‌تواند متغییر باشد. به عنوان مثال بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن در مواردی مانند بررسی رحم و تخمدان، بررسی دوران بارداری و شرایط میانسالان به صورت زیر است:

مطلب مرتبط را بخوانید
درباره رحم و تخمدان بدانيد

بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن در مشکلات رحم و تخمدان

در مواردی مانند بررسی مشکلات رَحَم و تخمدان، بهترین زمان سونوگرافی شکم و لگن بین روزهای 4 تا 9 عادت ماهیانه است. در این دوران تصویر نتایج سونوگرافی واضح‌تر هستند و در نتیجه امکان خطا کاهش می‌یابد.

بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن برای مادران باردار

این سونوگرافی شکم و لگن برای مراجعه‌کنندگان باردار، در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن برای افراد میان سال

البته می‌توان گفت در افراد بالای ۵۰ سال، بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن است و نتایج آن در این دوران ارزش بیشتری دارد. چرا که با استفاده از نتایج سونوگرافی شکم و لگن می‌توان به بررسی موارد مهمی پرداخت و اگر مشکلی وجود داشته باشد هرچه زودتر می‌توان به درمان آن پرداخت.

بهترین مرکز سونوگرافی شکم و لگن در تهران | دکتر رضا گرامی

بهترین متخصص سونوگرافی شکم و لگن در تهران | دکتر رضا گرامی

dr. Reza Gerami | دکتر رضا گرامی

دکتر رضا گرامی بهترین متخصص سونوگرافی شکم و لگن در تهران و سایر انواع سونوگرافی‌های پیشرفته، با بیش از یک دهه فعالیت و ارائه خدمت به هموطنان عزیز، آماده انجام سونوگرافی‌های تخصصی به شما عزیزان است.

برای مشاهده مراکزی که دکتر گرامی در آن مشغول به فعالیت است، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: مراکز ارائه خدمات سونوگرافی و اکو قلب جنین

جهت ثبت نوبت اینترنتی انواع خدمات سونوگرافی می‌توانید به مراکزی که دکتر گرامی در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، مراجعه نمائید. برای دریافت نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید و به صورت اینترنتی نوبت سونوگرافی ثبت نمائید:

👈 ثبت نوبت دهی سونوگرافی 👉

برای مطالعه بیشتر در مورد سونوگرافی شکم و لگن می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: سونوگرافی شکم و لگن

کلمات کلیدی

دیگر مقالات عمومی

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان بدون درد | با این روش از درد زایمان راحت می‌شوید!

زایمان اپیدورال (Epidural delivery) یک روش زایمان بدون درد است که اساس کار آن کاهش و کنترل درد زایمان است. ماده بی‌حسی اپیدورال از ناحیه کمر تزریق می‌شود تا درد زایمان طبیعی یا سزارین را کاهش دهد و مادر در طی فرایند زایمان دردی را احساس نکند.

اغلب مادران تمایل دارند در طول زایمان هوشیار باشند، اما درد زایمان طبیعی تصمیم آنها را تغییر می‌دهد. با وجود این زایمان یکی از لحظات شگفت‌انگیز اما استرس‌زا برای مادران است و اکثر زنان در طول بارداری به آن فکر می‌کنند.
در زایمان اپیدورال، مادر علی‌رغم بی‌حسی کامل، کاملاً هوشیار است، به همین دلیل به آن زایمان بدون درد گفته می‌شود.

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

علت خشکی پوست در بارداری | 6 روش درمان خشک شدن پوست در بارداری

در دوران بارداری به دلیل تحولات هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه می‌شوند، خشکی پوست در بارداری است. در این مقاله در مورد دلایل خشکی پوست صورت و بدن در بارداری را بررسی می‌کنیم. همچنین روش‌های درمان آن را معرفی می‌کنیم.

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند؟

پزشک رادیولوژیست یا کسی که سونوگرافی را تجویز می‌کند با انجام سونوگرافی شکم می‌تواند اطلاعاتی از کبد، کلیه، طحال، غدد فوق کلیوی و عروق شکمی بدست بیاورد. با این وجود سونوگرافی شکم اطلاعات زیادی در مورد معده و روده‌ها به پزشک نمی‌دهد. از مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد پزشکان چرا سونوگرافی شکم را تجویز می کنند در ادامه آمده است.

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

دندان درد در بارداری | آیا کشیدن دندان در این دوران خطرناک است؟

کشیدن دندان در دوران بارداری می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد. اگر باردار هستید با مطالعه این مقاله تا آخر از روش‌های کاهش و درمان دندان درد در بارداری و التهاب ناشی از آن مطلع می‌شوید. و اگر در مراحل قبل از بارداری هستید فرصت خوبی است که سلامت دندان‌هایتان را دوباره بررسی کنید تا در دوران بارداری با مشکل دندان‌درد روبرو نشوید.

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب را جدی بگیرید! | 4 علامت تشخیص کبد چرب

کبد مانند یک فیلتر در مقابل مواد غذایی مضر که وارد بدن می‌شود عمل می‌کند. در صورتی که سطح چربی بدن بیشتر از 5 درصد شود، این عامل سلامت شما را به بیماری کبد چرب تهدید می‌کند. سبک زندگی و رژیم غذایی سالم اولین درمان برای بیماری کبد چرب است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات وبسایت دکتر گرامی جایگزین مشاوره پزشکی نیست!

در تولید مطالب و مقالات وبسایت دکتر رضا گرامی، هدف اصلی اطلاع رسانی در جهت افزایش آگاهی شما عزیزان است. همواره همه تلاش و دقت ممکن را به کار می‌گیریم تا اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، با هدف پاسخ گویی به نگرانی های شما و افزایش آگاهی شما ارائه شود.

با این حال، ممکن است برداشت اشتباه از بخش‌هایی از مطالب سایت باعث آسیب‌های روحی و جسمی به شما شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم تنها با مطالعه مطالب و مقالات موجود (حتی در سایر فضاهای مجازی) اقدام به تصمیم‌گیری نکنید.

ضروری است در مواردی که امکان تشخیص درست ندارید، از مشاوره با یک پزشک متخصص مانند آقای دکتر رضا گرامی بهره ببرید. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق منوی مشاوره و یا نظرات سایت با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.