دیگر مقالات عمومی

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین  | علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین  | علت گره خوردن بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بندناف به دور گردن جنین در دوران بارداری امری شایع است. تقریبا در 25 درصد بارداری‌ها امکان پیچیدگی بند ناف به دور گردن جنین وجود دارد. در بیشتر موارد پیچیدگی ناف دور گردن خطرناک نیست. مگر آنکه جریان خون جنین مختل شود. در این صورت نیاز است که با پزشک متخصص مراجعه کنید.

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | 0 comments

فهرست مطالب

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

فواید ورزش در دوران بارداری |دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

ورزش در دوران بارداری

طبیعی است که اطرفیان شما شامل دوستان و خانواده با چنین اطلاعاتی همواره به شما کمک می‌کنند، اما ممکن است برخی از این اطلاعات نادرست و یا اشتباه باشند. به همین دلیل است که باید از یک متخصص بارداری در باره ورزش در دوران بارداری مشاوره لازم را بگیرید. به خصوص زمانی که صحبت از یک تمرین جدید و یا رژیم غذایی در این مرحله ضروری باشد. 

امیدواریم در این مقاله برخی از مهترین مزایا و فواید ورزش در دوران بارداری را به بهترین شکل ممکن توضیح دهیم. در ادامه به اینکه چگونه ورزش می‌تواند برای مادر و جنین مفید باشد می‌پردازیم.

دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

فواید ورزش در دوران بارداری 

ورزش در دوران بارداری می‌تواند از روش‌های مختلف برای مادر معجزه کند. از جمله فواید ورزش در دوران بارداری که مشکلات و چالش‌های بارداری را برای شما آسان می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • رفع مشکلات معده مانند نفخ و تورم
  • کاهش کمردردهای بارداری. برای مطالعه بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: علت کمردرد در بارداری | روش‌های درمان آن
  • بهبود و کنترل بی‌خوابی
  • احتمال افزایش وزن بیش از حد بارداری را کاهش می‌دهد  
  • افزایش استقامت بدنی 
  • بهبود عملکرد قلب و عروق
  • کاهش احتمال ابتلا به فشار خون بارداری و دیابت بارداری
  • بهبود دوران پس از زایمان و دوران نقاهت زایمان
  • کاهش خطر سزارین
مطلب مرتبط را بخوانید
کارهای ممنوعه در دوران بارداری | 6 کاری که نباید در این دوران انجام دهید!

علاوه بر موارد فوق، ورزش به صورت زیر نیز تأثیر مثبتی بر رشد کودک  دارد. از جمله:

  • ضربان قلب جنین در حال استراحت را کاهش می‌دهد
  • زنده ماندن جفت را بهبود می‌بخشد
  • سطح مایع آمنیوتیک را افزایش می‌دهد
  • به طور بالقوه از پره اکلامپسی جلوگیری می‌کند 
  • بهبود رشد عصبی در جنین

این موارد تنها گوشه‌ای از فواید ورزش در دوران بارداری هستند. قطعا انجام ورزش در دوران بارداری فایده‌های بسیار بیشتری دارد که در حوصله این مقاله نمی‌گنجد.

نکات مهم در زمان انجام ورزش در دوران بارداری

با وجود فواید بسیار ورزش، نیاز است نکاتی را در زمان انجام ورزش در دوران بارداری رعایت کنید. از جمله:

  • اجتناب از ورزش‌هایی که نیاز به پشت بخوابیدن دارند. به‌خصوص بعد از سه ماهه سوم بارداری
  • اجتناب از تمرینات با شدت بالا. مثلا ورزش‌هایی که دارای پرش و تکان‌های زیاد هستند
  • اجتناب از انجام ورزش‌های آبی مانند موج سواری، غواصی
  • اجتناب از شرکت در ورزش‌های تیمی یا تماسی
  • پرهیز از انجام ورزش‌هایی که در آنها خطر سقوط زیاد است. مانند اسب‌سواری، اسکی، ژیمناستیک و غیره
  • ورزش در ارتفاعات جغرافیایی بالا و دارای شرایط نامساعد

همچنین توجه به رژیم غذایی مقوی که شامل مواد مغذی باشد در قبل و بعد از ورزش ضروری است.

ضمنا هنگام ورزش در دوران بارداری داشتن استراحت کافی بسیار مهم است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارهایی که در دوران بارداری نباید انجام دهید، این مقاله را مطالعه نمائید: کارهای ممنوعه در دوران بارداری

بهترین ورزش ها در دوران بارداری

اجازه دهید اکنون به صورت اسمی، برخی از بهترین ورزش ها در دوران بارداری را که می‌توان با خیال راحت انجام داد، مرور کنیم. این تمرینات و ورزش‌ها شامل  موارد زیر هستند:

  • پیاده روی
  • یوگای قبل از زایمان
  • دویدن (البته اگر معمولا نمی‌دوید از آن اجتناب کنید)
  • ایروبیک آهسته و آرام
  • تمرینات کف شکم و لگن
مطلب مرتبط را بخوانید
مشکلات دوران بارداری | بررسی 8 چالش مهم دوران بارداری
بهترین ورزش ها در دوران بارداری | فواید ورزش در دوران بارداری |دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته
بهترین ورزش ها در دوران بارداری | دکتر رضا گرامی | متخصص اکو قلب جنین و انواع سونوگرافی‌های پیشرفته

توصیه برای انجام ورزش در دوران بارداری

ورزش بخش مهمی از بارداری است و فواید سلامتی متعددی را هم برای مادر باردار و هم برای کودکی که او حمل می‌کند، به همراه دارد. با این حال، بهتر است قبل از شروع هر دوره جدید فعالیت بدنی با پزشک مشورت کنید.

در صورت شاهد علائمی مانند سرگیجه، سردرد، خونریزی واژن، درد قفسه سینه یا تنگی نفس در حین ورزش، باید فوراً آن را متوقف کرده و در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید . 

سایر علائم هشدار دهنده که نشان می‌دهد باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید عبارتند از: 

  • التهاب و تورم ساق پا
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • نشت مایعات از واژن
  • انقباضات دردناک رحم 
  • بدن درد یا ضعف عضلانی

کلام آخر در مورد مزایای ورزش در دوران بارداری

ورزش منظم در دوران بارداری به حفظ یک سبک زندگی سالم و در عین حال به نفع رشد کلی کودک کمک می‌کند. اگر شما فردی هستید که ورزش نکرده‌اید، مشاوره با یک مربی تمرین تخصصی بارداری می‌تواند مفید باشد.

منتظر چه هستید؟ لباس‌های ورزشی خود را بپوشید و آماده باشید تا دوران بارداری را به بهترین دوران زندگی خود تبدیل کنید.

در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت ورزش‌ در دوران بارداری هستید، می‌توانید به این آدرس مراجعه نمائید: فواید ورزش در بارداری

کلمات کلیدی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *