دیگر مقالات عمومی

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری | 4 ورزش شگفت‌انگیز در دوران بارداری

به عنوان والدینی که منتظر مسافر دلبندشان هستند، باید شما و همسرتان توصیه‌ها و نکات بسیاری در مورد درمان‌های خانگی برای یک سفر بارداری سالم دریافت کنید! مطمئنا خودتان هم اهمیت فواید ورزش کردن را در دوران بارداری می‌دانید. اما در اینجا نکات و مواردی را در مورد فواید ورزش در دوران بارداری برای شما یادآور می‌شویم که شاید در مورد آنها مطلع نباشید و آنها در سلامت خودتان و جنین‌تان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن کی است؟ |  نتیجه آن چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی آنومالی در چه زمانی باید انجام شود؟ تا هفته چندم بارداری می‌توان سونو آنومالی را انجام داد؟ بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی کی است؟ این‌ها همه سوالاتی است که برای مادران باردار پیش‌ می‌آید و ضروری است که در مورد آن بدانید. برای جواب این سوالات و سوالات مشابه این مقاله را از دست ندهید!

کاربرد سونوگرافی شکم و لگن | مهترین دلایل انجام آن | نحوه انجام و آمادگی های آن

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | 0 comments

فهرست مطالب

سونوگرافی شکم و لگن جهت بررسی بیماران توسط پزشک معالج تجویز می‌شود که به بررسی اندام‌های بدن از جمله کبد، کیسه صفرا، طحال، پانکراس و کلیه‌ها می‌پردازد. اگر درباره کاربرد سونوگرافی شکم و لگن و جزئیات آن می‌خواهید بیشتر بدانید تا آخر این مقاله با ما بمانید.

کاربرد سونوگرافی شکم و لگن

سونوگرافی شکم و لگن شامل سونوگرافی احشاء شکمی (کبد، کیسه صفرا، کلیه ها، طحال، لوزالمعده، آپاندیس، غدد فوق کلیوی و غدد لنفاوی عمق شکم) و سونوگرافی احشاء لگنی (مثانه، رحم، تخمدان وپروستات) است. بخش‌های شکم از بالا به پایین، کبد و کیسه صفرا زیر دیافراگم در سمت راست، طحال در سمت چپ زیر دیافراگم و معده در وسط و بالای شکم قرار دارد . قسمت پایین این نقاط کلیه‌ها هستند که در طرفین و پهلوها قرار گرفته و مسیر مجاری ادراری تا لگن و مثانه پیش رفته‌اند. پانکراس در زیر معده و خط وسط قرار دارد.

کاربرد سونوگرافی شکم و لگن | دکتر رضا گرامی

فضای لگن (لگن در آقایان پروستات و در خانم‌ها تخمدان و رحم) شامل مثانه است که هم در بانوان و هم در آقایان مشترک است، قرار دارد . تمامی موارد ذکر شده در سونوگرافی لگن مورد بررسی واقع می شوند. بررسی سونوگرافی رحم و تخمدان از طریق سونوگرافی ترانس واژینال و بررسی پروستات از طریق سونوگرافی ترانس رکتال دقت بسیار بالاتری نسبت به سونوگرافی های ساده این اعضا از روی شکم دارند.

در صورتی که سونوگرافی شکم و لگن را درخواست دهید، به شما آمادگی لازم قبل از سونوگرافی شکم و لگن را توصیه می‌کنیم.

دلایل سونوگرافی شکم و لگن چیست؟

در صورتی که دارای مشکلات و ناراحتی‌های زیر باشید ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر بیماری، سونوگرافی شکم و لگن را تجویز کند. به طور کلی دلایل سونوگرافی شکم و لگن شامل موارد زیر است:

  • بررسی بارداری: این سونوگرافی در هفته‌های 6 تا 9 بارداری جهت دریافت اطلاعاتی از جنین شامل تعداد جنین و بررسی سلامت عمومی انجام می‌شود.
  • درد شکم
  • عملکرد غیر طبیعی کبد
  • پیگیری بیماری های قبلی مانند کیست، سنگ کیسه صفرا ، پولیپ و سنگ کلیه
  • درد در ناحیه کلیه
  • مشکلات مثانه
  • وجود خون در ادرار
  • عفونت مجاری ادراری
  • سیستیت
  • تشخیص بسیاری از تومورها و سرطان ها
  • تشخیص آندومتریوز
مطلب مرتبط را بخوانید
هیستروسونوگرافی چیست؟

بهترین زمان سونوگرافی شکم و لگن

پزشک متخصص با توجه به تاریخچه پزشکی، علائم بالینی و نیازهای خاص فردی، بهترین زمان سونوگرافی شکم و لگن و نحوه اجرای آن را تعیین می‌کند. به صورت کلی بهترین زمان انجام سونوگرافی شکم و لگن بعد از بیدار شدن از خواب و در زمان صبح است. زیرا در این زمان مثانه پُر است و تصاویر سونوگرافی واضح‌تر بدست می‌آیند.

بهترین زمان سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی مشکلات رَحَم و تخمدان، بین روزهای 4 تا 9 دوره ماهیانه است. در این دوران تصویر نتایج سونوگرافی واضح‌تر هستند و در نتیجه امکان خطا کاهش می‌یابد.

این سونوگرافی برای مراجعه‌کنندگان باردار، در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود.

البته می‌توان گفت بهترین زمان سونوگرافی شکم و لگن در افراد بالای ۵۰ سال است و نتایج آن در این دوران ارزش بیشتری دارد. چرا که با استفاده از نتایج سونوگرافی شکم و لگن می‌توان به بررسی موارد مهمی پرداخت و اگر مشکلی وجود داشته باشد هرچه زودتر می‌توان به درمان آن پرداخت.

بهترین مرکز سونوگرافی شکم و لگن در تهران | دکتر رضا گرامی

بهترین مرکز سونوگرافی شکم و لگن در تهران

در صورتی که به دنبال بهترین مرکز سونوگرافی شکم و لگن در تهران هستید، می‌توانید به مراکز ارائه سونوگرافی در تهران که دکتر رضا گرامی در آن‌ها حضور دارند، مراجعه نمایید.

سوالات متداول در مورد سونوگرافی از شکم و لگن

آیا برای سونوگرافی شکم و لگن نیازی به ناشتا بودن هست؟

بله…در صورتی که به صورت ناشتا سونوگرافی را انجام دهید نتیجه آن برای پزشک بسیار واضح‌تر است و امکان تشخیص اشتباه کم می‌شود. حداقل 5 ساعت قبل از انجام سونوگرافی باید ناشتا باشید.

مطلب مرتبط را بخوانید
بهترین مراکز سونوگرافی غربالگری در تهران سه ماهه اول

آیا برای سونوگرافی شکم و لگن باید مثانه پُر باشد؟

پُر بودن مثانه در شفافیت تصاویر سونوگرافی تاثیرگذار است. در صورتی که قبل از سونوگرافی شکم و لگن آب‌میوه و آب معمولی مصرف کنید در بررسی تصاویر سونوگرافی موثر است.
برای مادران باردار از ماه چهارم به بعد نیازی به پر بودن مثانه نیست.

سونوگرافی شکم و لگن چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا لازم است به پشت روی تخت دراز بکشید. تکنسین و یا پزشک سونوگرافی یک ژل مخصوص را روی ناحیه شکم قرار می‌دهد. این ماده باعث می‌شود امواج سونوگرافی به راحتی از بافت‌های بدن طریق عبور کند. ممکن است هنگام برخورد پوست با ژل، احساس سردی کنید. امواج سونوگرافی بازتاب‌شده از بدن به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده است.

سونوگرافی شکم و لگن چه چیزی را نشان می‌دهد؟

سونوگرافی شکم و لگن برای مردان بر روی غده پروستات تمرکز می‌کند. این آزمایش به تشخیص ناهنجاری ها در اندازه، شکل یا بافت پروستات کمک می‌کند و ممکن است وجود شرایطی مانند سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات را نشان دهد.
سونوگرافی شکم و لگن برای زنان در تشخیص بیماری‌هایی مانند سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، کیست تخمدان یا تومور استفاده می‌‌شود.

برای سونوگرافی شکم و لگن چند ساعت باید ناشتا بود؟

5 ساعت قبل از سونوگرافی نیاز است ناشتا باشید. در این مدت می‌توانید از آب و سایر مایعات استفاده کنید. 

برای مطالعه بیشتر در مورد سونوگرافی شکم و لگن می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: سونوگرافی شکم و لگن

کلمات کلیدی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *